موفقیت طرح‌ اعطای تسهیلات خدمت وظیفه در ماندگاری و اثرگذاری نخبگان

تهران- ایرنا- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور گفت: بیش از ۹۸ درصد کسانی که در طرح اعطای تسهیلات خدمت وظیفه برای متخصصان، نخبگان و افراد کلیدی شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت کردند در کشور ماندگار شده اند و در یکی از طرح های پژوهشی، فناورانه یا شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، مشغول خدمت‌رسانی هستند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز (یکشنبه) با حضور در آیین بیست و سومین دوره جامعه پذیری نخبگان وظیفه کشوری که در مرکز آموزشی ۰۱ شهدای وظیفه نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد به شیوه‌های حمایت از نیروی انسانی نخبه و افراد کلیدی شرکت‌ها اشاره کرد و افزود: در معاونت علمی ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان با تعامل و همکاری بسیار خوبی که با ستاد کل نیروهای مسلح صورت گرفته، سه خط ویژه حمایتی از نیروی انسانی در قالب تسهیلات خدمت سربازی تعریف شده است.

وی ادامه داد: نخستین شیوه، حمایت از سربازی نخبگان و دانشگاهیان مستعد برتر و نخبه است، در شیوه دوم، فعالان کلیدی و اثرگذار شرکت‌های دانش بنیان از تسهیلات خدمت سربازی در همان شرکت برخوردار می‌شوند و در شکل سوم حمایت‌های ذیل تسهیلات خدمت وظیفه، نخبگان و متخصصان ایرانی غیر مقیم با حمایت معاونت علمی و سازمان تعاملات بین الملی علم و فناوری از تسهیلات خدمت سربازی بهره‌مند می‌شوند.

رییس بنیاد ملی نخبگان به تأثیر مطلوب اجرای تسهیلات خدمت وظیفه برای متخصصان، نخبگان و افراد کلیدی شرکت‌های دانش‌بنیان در جذب و ماندگاری سرمایه‌های انسانی کشور اشاره کرد و گفت: نتایج به‌دست آمده از اجرای این طرح که گزارش تفصیلی آن را به رییس ستاد کل نیروهای مسلح نیز ارائه دادیم، نشان می‌دهد بیش از ۹۸ درصد افرادی که در این طرح‌ها شرکت کردند، در کشور ماندگار شده و در یکی از پروژه‌های پژوهشی، فناورانه و یا شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، مشغول خدمت‌رسانی به کشور هستند؛ موضوعی که نشان می‌دهد این تسهیلات، موجب دلبستگی و دلگرمی جوانان توانمند و نخبه کشور برای اثرگذاری شده است.

دهقانی فیروزآبادی به نقش مؤثر حمایت‌های رهبر معظم انقلاب و رویکرد ارزشمند و سازنده ستاد کل نیروهای مسلح در نتایج موفق این طرح اشاره کرد و افزود: اگر بتوانیم ظرفیت طرح‌های تسهیلات نظام وظیفه متخصصان و نخبگان را ۲۵ تا ۳۰ درصد ارتقا دهیم، قطعاً شاهد تحولی در جذب، ماندگارساز و اثربخشی مستعدان، متخصصان و نخبگان در توسعه و پیشرفت کشور خواهیم بود.

وی تاکید کرد: در زمان آغاز این طرح، تقریباً پنج هزار شرکت دانش‌بنیان داشتیم، اما امروز بیش از ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان در زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان کشور فعال هستند که ظرفیتی بزرگ و ارزشمند برای به‌کارگیری و اثرگذاری نخبگان به شمار می‌روند.

معاون علمی رییس جمهور با یادآوری تعریف رهبر معظم انقلاب از مفهوم نخبه و نخبگی، تصریحکرد: تعریفی که رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی از نخبگی ارائه دادند، حائز سه ویژگی برجسته است که به عنوان شاخصه‌های شناخت نخبه واقعی، کارآمد است. رهبری سال گذشته در دیدار صمیمانه نخبگان، فرد نخبه را آن استعداد برتری دانستند که با تلاش و کوشش، مجاهدت و با استعانت از مدد الهی به مردم کشور و دنیا خدمت می‌کند. یعنی نخبه واقعی حائز سه ویژگی تلاش، استعانت و ایمان به خدای متعال و کارآمدی در حل مشکلی از مشکلات مردم جامعه‌اش است و کسی را که حائز این سه ویژگی باشد، نخبه می‌دانیم.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه طرح‌های معاونت علمی ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان، با رویکرد شناسایی استعداد برتر در گام نخست و سپس تربیت، راهبری و هدایت وی تا رسیدن به مرحله نخبگی است، ادامه داد: پیامبر مکرم اسلام (ص) نمونه مثالی و بارز استعداد برتر و یک انسان ویژه بودند؛ ایشان با استمداد از مدد الهی، قدم در مسیر خدمت به بشریت، اعتلای جامعه و خیر به مردم گذاشتند و از سوی پروردگار متعال برگزیده شدند. به همین تعبیر، افرادی که دارای استعدادهای برتر هستند و از ظرفیت‌های نخبگی برخوردارند، می‌توانند در مسیر برگزیدگی گام بردارند، این مهم اما زمانی محقق می‌شود که تاثیرگذاری و خیررسانی مطلوبی برای اطرافیان داشته باشند.

وی، نخبه حقیقی را دارای صفات مبرز گوناگون دانست و افزود: یکی از مهم ترین ویژگی‌های نخبه واقعی را می‌توان وطن‌پرسی و میهن‌دوستیدانست. نخبه واقعی آن کسی است که نسبت به جامعه مهربان‌تر، از خودگذشته‌تر،خدمت‌گذارتر و نسبت به چالش‌ها و مسائل، صبورتر است؛ شهدای گران‌قدر ما، نخبگان واقعی جامعه بودند و از تمامی تعلقات و آنچه که داشتند، برای جامعه و مردمشان گذشتند.

رییس بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: آنچه که نخبه را استوار می‌کند و انگیزه می‌بخشد، وجود فرصت اثربخشی و تلاش بسیار برای خدمت رساندن است. نخبه واقعی فرصت‌ها را می‌شناسد و از محدودیت‌ها فرصت‌سازی می‌کند. شهید طهرانی مقدم می گفت «فقط انسان های ضعیف هستند که به اندازه امکاناتشان کار می کنند» و این ویژگی نخبه است که فراتر از چالش‌ها و امکانات محدود، برای اعتلای جامعه و مردمش تلاش می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha