۱ تیر ۱۳۹۴، ۲۱:۲۸
کد خبر: 81656244
T T
۰ نفر
450 كارشناس رسمی دادگستری در منطقه چهار كشور فعالیت می كنند

مشهد - ایرنا - رئیس هیئت مدیره كارشناسان رسمی دادگستری منطقه چهار كشور گفت: در شرایط فعلی 450 كارشناس در 48 رشته كارشناسی در منطقه چهار كشور كه شامل استان های خراسان رضوی و شمالی می شود مشغول به فعالیت هستند.

سید ایمان غفوریان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: مركز كارشناسان رسمی دادگستری در سال 79 با تصویب مجلس شورای اسلامی فعالیت خود را در سراسر كشور آغاز كرده است.

رئیس هیئت مدیره كارشناسان رسمی دادگستری منطقه چهار كشور تصریح كرد: كارشناسان رسمی دادگستری در شرایط فعلی توانسته اند بسیاری از مشكلات موجود در حوزه قضایی را حل كنند و قطعا فعالیت این مركز می تواند در اجرای قانون نقش بسزایی را ایفا كند.

غفوریان با اشاره به اینكه كارشناسان رسمی دادگستری مسائل را به صورت تخصصی بررسی می كنند تصریح كرد: حضور كارشناسان خبره در امور پزشكی، سایبری، مالیاتی و ... باعث شده در حوزه كارشناسان دادگستری در منطقه چهار كشور با مشكل خاصی روبه رو نباشیم.

وی ادامه داد: با توجه به دادخواست هایی كه مطرح می شود كارشناسان دادگستری با بهره گیری از علم روز و تخصصی كردن مسائل موضوعات مختلف را بررسی می كنند.

رئیس هیئت مدیره كارشناسان رسمی دادگستری منطقه چهار كشور تصریح كرد: نگاه ویژه به موضوع كارشناسی می تواند باعث تسریع در رسیدگی دادگاه ها شود، برهمین اساس رویكردهای تخصصی در این حوزه به صورت ویژه دنبال می شود.

وی با اشاره به اینكه كسانی كه با مشكلات مالی روبه رو هستند می توانند از خدمات رایگان این مركز استفاده كنند خاطر نشان كرد: كارشناسی هایی كه در هفته قوه قضاییه از طرف مراجع قضایی ابلاغ می شود به صورت رایگان یا مضاعدتی انجام می شود.

غفوریان ادامه داد: كاهش اختلافات موجود در جامعه با طرح مسائل تخصصی و قانونی، بررسی ویژه موضوع داوری و سازش و آشنایی مردم با مقررات از جمله رویكردهایی است كه این مركز به صورت جدی در طول سال دنبال می كند.

رئیس هیئت مدیره كارشناسان رسمی دادگستری منطقه چهار كشور خاطر نشان كرد: طبق بخشنامه ای كه از طرف رئیس كل دادگستری استان ابلاغ شده در تمامی پرونده های مطروحه در دادگاه باید از نظرات كارشناسان رسمی دادگستری استفاده شود زیرا این موضوع می تواند زمینه كاهش اطاله دادرسی را فراهم كند.

وی با اشاره به اینكه ابلاغ الكترونیكی به كارشناسان نیز یكی دیگر از موضوعاتی است كه در شرایط فعلی دنبال می شود، اظهار داشت: طبق مصوبه ای كه شورای شهر مشهد آن را تصویب كرده مقرر شده كارشناسی ها بر اساس یك تعدیلی انجام شود و در این زمینه امیدواریم این مصوبه در كوتاه ترین زمان ممكن جنبه اجرایی پیدا كند.

غفوریان با اشاره به اینكه برای نخستین بار فصلنامه كارشناسان رسمی دادگستری در استان خراسان رضوی به چاپ رسیده است، تصریح كرد: تعرفه فعالیت های كارشناسان رسمی دادگستری از طرف ریاست قوه قضاییه ابلاغ می شود و اكنون از سال 92 این تعرفه ها تغیر خاصی پیدا نكرده است.

رئیس هیئت مدیره كارشناسان رسمی دادگستری منطقه چهار كشور در خصوص تعیین تعرفه سهام پدیده توسط كارشناسان دادگستری اظهار داشت: بنده در خصوص اطلاعی ندارم و این موضوع باید از دادستان پیگیری شود زیرا ممكن است به صورت انفرادی برای تعیین كارشناس اقدام كرده باشند.

وی ادامه داد: سیستم سمپ چهار كه سیتسم ارجاع عادلانه كارشناسی است در حال طی آخرین فرآیندهای اجرایی خود می باشد و به زودی در استان اجرایی می شود كه این موضوع می تواند زمینه تحولات بسیاری را در دادگستری ایجاد كند.

7498/1211

سرخط اخبار استان‌ها