شمخانی: تكفیری ها قدرت كشاندن جنگ به مرزهای ایران را ندارند / سناریوی فرسایش توان امت اسلامی برای تامین امنیت اسراییل

تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: تكفیری ها بارها تلاش كردند جنگ را به مرزهای ایران بكشانند اما هر بار تلاششان در نطفه با شكست روبه رو شد چرا كه قدرت و توانایی این كار را ندارند.

به گزارش ایرنا، علی شمخانی با حضور در برنامه نگاه یك كه شامگاه شنبه 9 خرداد از شبكه اول سیما پخش شد گفت: افراط شكل گرفته در منطقه با كالبد شكافی سطحی و سریع دارای خصلت استكبار، ارتجاع و صهیونیست است و همه گروه ها متفق هستند كه محور مقاومت باید به وضع فرسایشی برسد.

وی یادآور شد: گروه های افراطی در برخی كشورها از جمله سوریه، یمن، عراق متفق هستند و در كشورهایی مثل مصر و تونس متفق نیستند. اتفاق اول آنان تضعیف محور مقاومت است. صحنه دوم اتفاق آنها این است كه ظرفیت جهان اسلام به جای پرداخت بین فلسطین صرف اختلاف شیعه و سنی شود. توافق سوم اینها این است كه ایران كه ادبیات تولید حاكمیت به نام دین را در منطقه حاضر و سفارت صهیونیست را تعطیل كرد، تضعیف شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره این كه جنگ های رخ داده در منطقه چقدر نیابتی است ،اظهار كرد: جنگ نیابتی جنگ مكمل است؛ مكمل در تضعیف محوری كه آنان (گروه های افراطی و حامیان آنان) روی آن متفق هستند؛ یعنی محورهای مقاومت و انقلاب اسلامی.

شمخانی توضیح داد: این محور (جمهوری اسلامی ایران) 8 سال با تهدید نظامی مقاومت كرد و امكانات كشور در این سال ها صرف مقاومت با رژیمی شد كه همه در تجاوز با آن شریك بودند كه در نهایت شكست خوردند.

وی ادامه داد: همین گروه ها تلاش كردند جریانات داخلی را به شكلی هدایت كنند كه بتوانند با سناریوی دو سر بودن نظام سری را قوی و سری را تضعیف كنند كه شكست خوردند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: این گروه ها در ادامه وقتی دیدند كه این كشور (جمهوری اسلامی ایران) ضعیف نشده و چشم انداز 1404 دارد به این نتیجه رسیدند كه باید آن را از موجودیت ژئوپلوتیك محروم و موجودیت علمی و فرهنگی آن را تضعیف كنند و راه تكمیل ضربات فرسایشی در این است كه به نام دین داری و دین مداری، علیه بخشی از دین اقدام شود از این رو 'ز هر طرف شود كشته به سود استكبار است' در دستور كار آنان قرار گرفت.

شمخانی اظهار كرد: اهداف خام و مبتنی بر تفكر آماتوری و هیجانی و جوان ناشی از تغییر حاكمیت در سعودی، منجر به اتحاد یك تصمیم راهبردی غلط شد كه همین موضوع می توانست با شیوه دیگری و با مسالمت حل شود اما مدل بد تصمیم گیری را در منطقه ایجاد كرد.

وی یادآور شد: حدود دو ماه است كه تجاوز سعودی به یمن ادامه دارد. اعلام كردند كه گروه انقلابی باید صنعا را ترك كرده و رییس جمهوری مستعفی و یمن به جغرافیای محدود خود بازگردد. امروز چه وضعی دارند؟ امروز گروه های انقلابی با همراهی ارتش به همه جای یمن احاطه دارند و تنها دوای علیه تروریست اینها هستند و بمباران یمن با هدف حمایت از القاعده انجام می شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح كرد: آخرین نماینده سازمان ملل در یمن اعلام كرد: ما در حال حل مشكل بودیم و به نتایجی رسیده بودیم كه صبح همان روز سعودی شروع به حمله به یمن كرد.

شمخانی ادامه داد: این جنگ نیابتی نیست بلكه قتل عام یك ملت است كه منجر به شكست سعودی شده است و امروز شاهد تنفر ایجاد شده بین یمنی ها علیه سعودی ها هستیم و می شد این اتفاق رخ ندهد.

وی گفت: به فرسایش بردن توان امت اسلامی به نوعی تامین امنیت اسراییل است و همین گروه های افراطی فراتر از این می روند و اعلام می كنند ارتش عربی علیه یمن تشكیل می دهند؛ در صورتی كه یمن نیز عرب است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی توضیح داد: می خواهید ارتش عربی تشكیل دهید؟ می توانید ارتش اسلامی تشكیل دهید و علیه كسانی كه منافع جهان اسلام را به ذلت كشاندند، اقدام كنید.

شمخانی با طرح این پرسش كه از تكفیری ها بپرسید آیا تیری به سمت تلاویو شلیك كردید؟ افزود: جمهوری اسلامی طرحی ارائه داد كه مبتنی بر چهار محور شامل 1- توقف آتش بس 2. انتخاب یك كشور به عنوان مركز مذاكره 3. حضور همه طیف های یمنی برای مذاكره و 4. تشكیل یك دولت ملی فراگیر كه همه طیف های یمینی در آن شریك باشند. كه اجرای این مدل سخت نیست.

وی یادآور شد: نگاه ها در منطقه بیش از آن كه معطوف به واقعیت ها باشد بیشتر به زاغه مهماتی است كه از دلارهای نفتی خریداری شده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی توضیح داد: این مقاومت، نسلی است و دشمنی به شكل آنتاگونیسی تبدیل می شود. ما در زمان حاكمیت قبلی عربستان و بعد از آن، سعی كردیم، اعلام كنیم كه آنان از این بی مهابا بودن مبتنی بر دستور دیگران دست بردارند و كنار هم به شكل منطقه ای می توان مشكلات را حذف كرد.

شمخانی گفت: ما نیازی نداریم ایران را وسیع تر كنیم؛ از ابتدای انقلاب و در این سال ها، به كشوری تجاوز نكردیم اما نسبت به سرنوشت جهان اسلام بی تفاوت نیستیم.

وی ادامه داد: نخبگان شیعه و سنی باید نسخه ای را برای جلوگیری از این نسل كشی ترسیم كنند و ما نیز كمك می كنیم كه این فاز به پایان برسد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران امروز احساس می كند كه خط دفاع از خودش، مقابله با تهدیدات آتی منطبق بر دفاع از مقاومت شده است.

شمخانی تصریح كرد: شكل دهی محور مقاومت مقابله با شعار توسعه رژیم صهیونیستی از نیل تا فرات بود و به یاد داریم كه رژیم صهیونیستی سال 82 جنوب لبنان را در اختیار داشت.

وی توضیح داد: گروه های تكفیری اعلام كردند كه تهدید اول ما ایران و شیعیان و متحدان ایران هستند. می گویند اگر در عراق، دولت اسلامی شكل گرفته و به دلیل سقوط صدام سنی، دولت بغداد مقبول نیست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار كرد: اگر در سوریه امروز حاكمیتی وجود دارد كه موافق جریان عربی در اسراییل نیست مبتنی بر حمایت ایران است و تكفیری ها با حمله به این كشور و دیگر كشورها تلاش كردند كه نا امنی ها را به مرز ایران بكشانند اما واقعیت این است كه توانایی این مهم را نداشتند.

شمخانی تاكید كرد: تكفیری ها در تصمیم های اخیر خود كه اعلام شد، خواستند بمب هایی را در ایران منفجر كنند و امكانات و آدم های كار ساماندهی شد اما قبل از حركت از قرارگاهشان، با قدرت اطلاعاتی و امنیتی ایران منهدم شدند.

وی ادامه داد: نزدیكی تكفیری ها به 50 كیلومتری مرز ایران بحث قدیمی است. آنها در دوره ای تا سعدیه و خانقین نزدیك مرز ایران است، آمدند اما منهدم شدند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: ما سه خط قرمز در عراق داشتیم. این خط قرمز ها نخست مرز های ما، دوم بغداد و سوم تهدید عتبات عالیات بود. با حمایت ملت عراق، كرد، عرب، شیعه، سنی و بسیج مرجعیت و حمایت جمهوری اسلامی اجازه ندادیم؛ اتفاقی رخ دهد.

شمخانی توضیح داد: ما از این سناریو ها گذشتیم و هیچ تهدیدی نزدیك مرزهای ایران نیست و اجازه نمی دهیم تهدید نزدیك مرزهای ما شكل گیرد. البته آن ها درباره اقدامات تروریستی در مراكز تاریكشان برای عملیات در مراكز مقدس ما تصمیم گرفتند اما قبل از انجام این تصمیم، این اقدامات خنثی شد.

وی تاكید كرد: سال 93 گروه های تكفیری تلاش كردند به مرزهای كشور نزدیك شوند اما به چشم به هم زدنی از آن منطقه، صدها كیلومتر دور رانده شدند و قبل از تصمیم به انفجار مراكز مذهبی ما منفجر شدند؛ آنها خودشان را نفوذناپذیر جلوه می دهند اما نیروهای امنیتی ما مسلط هستند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار كرد: این تفكر شیطانی و اقدام نیابتی توسط برخی نیروهای منطقه ای و فرامنطقه ای مرتب دنبال می شود و در شمال غرب، جنوب شرق و جنوب غرب ادامه دارد و ما همواره هوشیار هستیم.

شمخانی ادامه داد: تشكیك در منطقه و خود آمریكا نیز وجود دارد كه مبارزه با تروریست با همراهی 60 كشور رخ بدهد. باید این پرسش را مطرح كنیم این تروریست چه ملیتی دارد؟ آیا محل شكل گیری آن جایی نیست كه استبداد و استكبار خیزش ملی ایجاد كرده است؟

وی تاكید كرد: هم ائتلاف ضد تروریست شكل می دهید و هم در سوریه از تروریست ها حمایت می كنید. چرا عده ای را برای مبارزه با یك دولت با ثبات مسلح می كنید؟ مگر كسانی كه در سوریه می جنگند تروریست نیستند؟ پس این افراد مورد حمایت چه كسی هستند؟

دبیر شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: آمریكایی ها در منطقه، راهبردی متناقض و متعارض به تصمیم و اقدامشان در پیش می گیرند و این تشكیك تنها مختص ما نیست. نمی خواهم بگویم داعش را تقویت می كنند اما كارنامه حضور شش ماه در مبارزه با داعش چیست؟ چقدر از ظرفیت داعش از بین رفته و رمادی چقدر فاصله با محل استقرار نیروهای آمریكایی داشته است؟

شمخانی گفت: بحث تجزیه عراق و كشورهای اسلامی، ریشه های فكری در مراكز فكری آمریكایی دارد. جو بایدن و كسینجر موید این نظریه هستند. آنها می گویند در منطقه خاورمیانه 44 اقلیت وجود دارد و با تجزیه این اقلیت ها، بزرگترین اقلیت، یهودی خواهد شد و آنها به دنبال تجزیه كشورهای اسلامی هستند.

وی ادامه داد: امروز عراق با آمریكا پیمان امنیتی دارند اما چرا به دنبال تجزیه آن هستند؟ حتا نسبت به متحد تاریخی خود از جمله عربستان نیز چنین تفكری از سوی غرب وجود دارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاكید كرد: مردم عراق احساسشان این است كه مزایای در كنار هم بودنشان بر منفعت تاكتیكی تجزیه برتری دارد و در نهایت قادر به این امر نخواهند بود.

شبك**1983**1917
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست