۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۱۷
کد خبر: 81610680
T T
۰ نفر
آخوندی: صعنت حمل نقل ریلی تا سال 1404 نیاز به سرمایه گذاری 25 میلیارد دلاری دارد

تهران - ایرنا - وزیر راه و شهرسازی با بیان آنكه صعنت حمل ونقل ریلی كشور تا سال 1404 نیاز به 25 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید دارد، گفت: اگر توسعه حمل ونقل ریلی كشور با برنامه ریزی ادامه یابد، درحوزه های مختلف زیرساخت، روساخت و خرید تجهیرات مورد نیاز سالانه باید بیش از3 میلیارد دلار سرمایه گذاری كنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عباس آخوندی روز یكشنبه در سومین نمایشگاه بین المللی حمل ونقل ریلی، صنایع وتجهیزات وابسته، با بیان اینكه این مقدار سرمایه گذاری برای جمهوری اسلامی ایران در این حوزه عملی است، افزود: در صنعت حمل ونقل ریلی باید به یكپارچگی حمل ونقل نیز توجه جدی شود تا فردی از مبدا تا مقصد بتواند با قطار جابه جا شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: هنوز شاید دچار انقطاع در شبكه ریلی و بندری هستیم زیرا باری كه با ریل از بندر خارج می شود پس از مدتی بعلت عدم تكمیل شكبه ریلی ادامه مسیر قطع می شود و كالا باید با وسیله دیگری به مقصد حمل شود.

وزیرراه و شهرسازی كه درباره كاستی های موجود در شبكه ریلی سخن می گفت، اظهار داشت: شهر بزرگ تهران كه چندین برابر شده هنوز یك ایستگاه راه آهن 70 ساله دارد كه هنوز نتوانسته ایم آن را به شبكه حمل ونقل زیرزمینی مترو متصل كنیم.

آخوندی با تاكید بر اینكه یكپارچگی در سیستم حمل و نقل اصلی‌ترین هدف ما در وزارت راه و شهرسازی است، گفت: این مسأله نه فقط در بخش كالا بلكه در به مقصد رساندن یك مسافر نیز اهمیت دارد، متاسفانه ما در ایران برای رساندن یك كالا یا مسافر به مقصد با انقطاع مواجه هستیم و در حال حاضر یكی از اهداف بسیار مهمی كه در وزارت راه و شهرسازی پیگیری می‌شود، مسأله یكپارچگی از مبدا تا مقصد است.

وی با انتقاد از نحوه قرارگیری ایستگاه‌های راه‌آهن، افزود: متاسفانه ایستگاه‌های راه‌آهن در مناطقی واقع شده كه اتصال بین حمل و نقل ریلی درون و برون شهری با یكدیگر همخوانی ندارد و آسایش مردم در این شرایط دچار مخاطره است.

وزیر راه و شهرسازی مسأله بعدی در حمل و نقل ریلی را موضوع مهم حمل و نقل حومه عنوان و تصریح كرد: فقط در حومه شهر تهران 4 میلیون نفر زندگی می‌كنند كه عمده حمل و نقل آ‌نها از طریق جاده است در حالی كه لزوم اتصال حمل و نقل ریلی درون شهری با حومه از ضروریات امروز كلانشهرهایی مانند تهران، مشهد، تبریز، شیراز و اصفهان است.

آخوندی با تاكید بر آنكه طراحی این یكپارچگی در حال انجام شدن است از قراردادی خبر داد كه طی آن قرار است حمل و نقل در استان تهران یكپارچه شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان آنكه متاسفانه نابسامانی هایی از دولت گذشته برای ما به ارث مانده است، افزود: از سال 82 كه فرودگاه امام(ره)افتتاح شد هنوز كسی نمی تواند با سیستم حمل و نقل ریلی به این فرودگاه سفر كند و ضعف در سیستم حمل و نقل نه تنها در حوزه ریلی بلكه در همخوانی سایر بخش ها نیز وجود دارد.

آخوندی تاكید كرد: در حال حاضر، بین حوزه‌های مختلف حمل و نقل باید یكپارچگی ایجاد شود، علاوه بر این باید یكپارچگی بین حمل و نقل برون شهری و درون شهری ایجاد شود ضمن اینكه باید در حوزه صنعت و تولید نیز یك ساماندهی و همخوانی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به تقاضاهای ایجاد شده در بخش حمل و نقل صنعتی به جابه جایی فولاد در بخش صنعت اشاره كرد و گفت: نیاز است برای حمل و نقل در بخش صنعت و كالاهای اساسی تمهیداتی اتخاذ شود و حمل و نقل گندم، برنج و محصولات صنعتی با یك رویكرد مناسب صورت گیرد.

آخوندی یكپارچگی در سیستم حمل و نقل را فقط محدود به داخل كشور ندانست و یادآور شد: در بخش بین الملل نیز اتفاقات بسیار خوبی در راه است به طوری كه خطوط ریلی ایران در حال اتصال به عراق، افغانستان، آسیای میانه و تركیه و به این ترتیب حمل و نقل ریلی ایران در حال اتصال به شبكه جهانی است.

وزیر راه و شهرسازی اتصال خط آهن ایران به عراق را بسیار با اهمیت برشمرد و گفت: با این اتصال، خط آهن چین به عراق از طریق ایران متصل می‌شود و یك پیوستگی مناسبی در خطوط ریلی منطقه ایجاد خواهد شد، علاوه بر این چنانچه سوریه امن شود ما از طریق خطوط ریلی غرب كشور به دریای مدیترانه وصل می شویم و این خطوط ریلی از خطوط استراتژیك ریلی ایران به شمار می آید.

آخوندی با تاكید بر پیگیری وزارت راه و شهرسازی در جهت ارتقا و بهره وری سیستم حمل و نقل ریلی، گفت: در حال حاضر، راه اندازی سیستم كنترل اتوماتیك﴿ ATC﴾ و تراك بندی ایستگاهها كار بسیار بزرگی بود كه در ایران در حال نهایی شدن است و علاوه بر این، در جهت توسعه خطوط ریلی سعی داریم تمام ورودی ها به شهرهای بزرگ مثل تهران را دو، سه و چهار خطه كنیم.

وی میزان تقاضا در عرصه صنعت ریلی را بسیار بالا ارزیابی و ابراز امیدواری كرد كه تحرك جدی در این صنعت به وجود آید و در این زمینه ما قطعا از تولیدكنندگان داخلی ضمن رعایت اصل رقابت حمایت خواهیم كرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بند'و' تبصره پنج قانون بودجه 94 مبنی بر استفاده سرمایه گذاران در بخش زیرساخت و ناوگان از تسهیلات و منابع صندوق توسعه ملی، گفت: این تبصره قانونی كه با تضمین شركت بهره بردار یعنی راه آهن صورت می گیرد، بخش عمده ای از تامین مالی ها در عرصه توسعه پروژه های عمرانی از جمله پروژه های ریلی را برعهده می گیرد كه این اتفاق بسیار مهم و بزرگ است.

آخوندی از توافق با وزارت نفت در خصوص بند 'ق' قانون بودجه خبر داد و افزود: چنانچه سرمایه گذاران با سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل ریلی موجب صرفه جویی در انرژی و سوخت شوند اثر این سرمایه گذاری به آنها بازخواهد گشت.

وزیر كابینه تدبیر و امید از عرضه تولیدات ریلی كارخانه ذوب آهن در اواخر پاییز امسال خبر داد و ابراز امیدواری كرد كه با حمایتی كه از تولیدكنندگان داخلی می شود در فضای رقابتی با تولیدكنندگان خارجی اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نابسامانی های به جای مانده از دولت قبل در بخش اقتصاد خرد و كلان، یادآور شد: در همین سال 93نسبت به سال گذشته 53 درصد رشد ترانزیت ریلی و در دو ماه اول سال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد 100 درصدی داشته ایم.

وی سیستم حمل و نقل ریلی را سیستمی بسته ارزیابی كرد و گفت: زیربنا، روبنا و كنترل سیستم ریلی كاملاَ بهم پیوسته است و اگر یكی از این بخش ها دچار اشكال شود كل سیستم از كار می افتد در حالیكه سیستم حمل و نقل جاده ای سیستمی باز است كه وابسته به یك بخش نیست.

آخوندی اظهار امیدواری كرد كه مفهوم یكپارچگی در سیستم حمل و نقل كشور با مشاركت تمام بخش ها و نهادهای مسئول تحقق یابد تا شاهد رستاخیز ریلی در ایران باشیم.

اقتصام**ن.پ/1108**1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد