۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۰۵
کد خبر: 81604049
T T
۰ نفر
گنجينه هاي كتاب در اماكن عمومي استقرار يابد

تهران - ايرنا - يك نويسنده گفت: نهادهايي مثل شهرداري بايد با استقرار گنجينه هاي كتاب ها در اماكن عمومي از جمله وسايل نقليه و بوستان ها شهروندان را به مطالعه و كتابخواني تشويق كنند.

سولماز محمدي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي ايرنا اظهار كرد: باتوجه به اين كه امروزه امكانات زيادي در دسترس همگان وجود دارد بايد نهادهايي مانند شهرداري‌ها با قراردادن گنجينه‌هاي كتاب‌ها در وسايل نقليه عمومي ، بوستان‌ها و ساير اماكن تفريحي مردم را كتابخوان كند.

وي توضيح داد با اين كار حتي باتوجه به اتلاف وقت‌هايي كه در مترو ، ترافيك و اتوبوس صرف مي‌شود مي‌توانيم بهترين استفاده را از كتاب خواندن حتي در حجم‌هاي بسيار كوچك ببريم.



** بسته هاي مطالعاتي

محمدي در ادامه گفت: امروزه با حجم بالايي از كتاب‌هايي مواجه هستيم كه همه‌ساله وارد بازار نشر مي‌شود. طبيعي است كه اين حجم عناوين مخاطبان را در انتخاب كتاب‌هاي مناسب سردرگم مي‌كند.

وي افزود: شناسايي كتاب‌هاي خوب از اين تعداد و پيدا كردن مسير درستي براي مطالعات هدفمند كار دشواري است. به همين دليل بسته‌هاي مطالعاتي در اصل تلاشي هستند براي كمك به خوانندگان به منظور دسترسي هرچه سريع‌تر و دقيق‌تر به منابع ارزشمند در موضوعات مختلف.



** پژوهش در مسير هدفمند

وي در ادامه افزود: باتوجه به آن كه همه مي‌دانيم كتاب يك محصول فرهنگي است و نبايد به عنوان يك كالا به آن نگريست ، لذا نويسندگان و ناشران همواره بايد تلاش كنند تا در يك مسير هدفمند و انجام پژوهش‌ها و مطالعات ذائقه‌ها و سلايق مخاطبان را در هر گروه سني بررسي كنند تا بتوانند در يك مسير درست و نگرش اصولي با شناخت و درك تفاوت‌ها، كتاب‌هايي را توليد كنند كه مخاطبان زيادي شوق خواندن آنها را داشته باشند.

محمدي گفت: ضرورت دارد علاوه بر كسب اطلاعات كتاب شناختي يك معرفي اجمالي از كتاب‌ها با برگزاري ميزگردهاي مختلف در كانون‌هاي ادبي ، فرهنگي و اجتماعي كه رسانه‌ها نقش اساسي در اين زمينه دارند؛ نسبت به تجديد كتابخواني كوشش شود.



** مطالعه هوشمند

وي در ادامه اظهار كرد مطالعه هوشمند و هدفمند اصل اساسي در توليد و تدوين سيرهاي مطالعاتي است. همراهي و هدايت مخاطبان بواسطه بهره‌گيري از نخبگان و طرح و كمك به تبليغ و ترويج كتاب‌هاي خوب و مفيد فرآيندي اساسي در جهت بالابردن جايگاه كتابخواني است.

بيست و هشتمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران كه از 16 ارديبهشت ماه جاري در مصلي تهران آغاز به كاركرده تا 26 همين ماه از ساعت 10 تا 20 براي بازديد عموم داير است.

فراهنگ ** 9022 ** د . الف** 1569

سرخط اخبار فرهنگ