۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۹:۳۵
کد خبر: 81603584
T T
۰ نفر
حل مشكل ناشران داخلی؛ پیش نیاز تحقق شعار نمایشگاه - داریوش ارجمند*

اگر متولیان به دنبال تحقق شعار نمایشگاه كتاب امسال هستند باید قبل از هر اقدامی به تقویت نشر داخلی بپردازند. اهالی قلم در سال‌های گذشته شرایط خوبی را پشت سر نگذاشته‌اند. متأسفانه مشكلات بسیاری به لطف این سال‌ها پیش روی نویسندگان قرار گرفته است.

از همین رو باز هم خطاب به مسوولان فرهنگی كشور می‌گویم كه اگر به دنبال تحقق شعار 'خواندن، گفت‌و‌گو با جهان' هستید باید در مرحله نخست تسهیلاتی برای فعالان عرصه نشر در كشور خودمان فراهم كنید. اگر این اتفاق رخ داد آن وقت می‌توان دست به بررسی زد و راهكارهای لازم برای جذب اهالی كتاب از كشورهای دیگر به كشور خودمان را اندیشید و بعد هم به‌كار بست.

شما پای گفته‌های ناشران كه بنشینید اغلب آنان از مشكلات و زیان‌های متعدد اقتصادی می‌گویند كه در این راه با آن روبه‌رو هستند. محدودیت‌هایی كه طی سال‌ها جلوی دست‌ و پای فعالان عرصه كتاب را گرفته بردارید تا آنان بتوانند با قدرت هر چه تمام‌تر و با انگیزه بیشتر به ارتقای صنعت نشر كشورمان بپردازند.

تا زمانی كه ممیزی آن هم به بهانه‌هایی غیر معقول، كتاب را گرفتار خود كرده باشد در عرصه نشر همچنان با همین مشكلات روبه‌رو خواهیم بود. البته در شرایط فعلی قدری فضا بهتر شده اما با وجود این باید توجه داشت كه لزوم وجود آزادی برای فعالیت نویسندگان و مترجمان همچون لزوم وجود آب برای ادامه حیات ماهی است؛ باید اهالی قلم را آزاد گذاشت تا كتاب به بهترین جایگاه خود دست پیدا كند.

معتقدم برپایی نمایشگاه كتاب تهران اتفاق بسیار خوبی است كه از سال‌ها قبل شاهد برگزاری آن هستیم. حضور و بازدید از نمایشگاه كتاب به دسترسی سهل مردم به تازه‌های نشر منجر می‌شود و این مسأله قابل تقدیر است. البته خود نمایشگاه به تنهایی اتفاق خاصی را رقم نمی‌زند بلكه این مردم هستند كه به آن شور و نشاط بخشیده و در برگزاری هر چه بهتر این رویداد علمی- فرهنگی كمك می‌كنند.

در این میان از مسوولان برگزاری نمایشگاه كتاب می‌خواهم كه تلاش بیشتری در جهت فراهم كردن ملزومات آسایش مردم برای حضور در نمایشگاه كتاب داشته باشند. باید از طریق برگزاری چنین جشنواره‌هایی دسترسی مردم به كتاب را راحت‌تر كرد. در یكی- دو سال اخیر نحوه برگزاری نمایشگاه با شرایط بهتری روبه‌رو شده و بخشی از مشكلات پیشین آن حل شده است، اما همچنان باید تلاش كرد.

* هنرمند

منبع: روزنامه ایران 21/02/1394

سرخط اخبار پژوهش