۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۸:۰۵
کد خبر: 81603469
T T
۰ نفر
مرغ خریدار ندارد/صنعت طیور نیازمند برنامه ریزی مدون است

تهران - ایرنا - مدیرعامل اتحادیه سراسری شركت های تعاونی صنعت مرغداران كشور از كاهش تقاضا گوشت برای خرید مرغ و تخم مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اكنون صنعت طیور كشور نیازمند برنامه ریزی مدون برای خروج از بحران صنعت طیور است تا تولیدكنندگان بیش از این متضرر نشوند.

حمید فاضلی درگفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: طی یك ماه گذشته كاهش تقاضا و افزایش عرضه گوشت مرغ و تخم مرغ عامل اصلی افت قیمت ها در بازار بوده است.

وی گفت: طی چند سال اخیر واحدهای تولید تخم مرغ، مرغ گوشتی و مرغ مادر به شكل چشمگیری افزایش یافته، اما پائین بودن قدرت خرید مردم منجر ضرر تولیدكنندگان این بخش شده به طوری كه ادامه این روند برای صنعت طیور مطلوب نیست.

وی اظهار داشت: هم اكنون تولیدكنندگان گوشت مرغ و تخم مرغ این محصولات را با هزینه های بالا تولید و به ناچار با قیمتی كمتر از هزینه های تمام شده به بازار عرضه می كنند كه این موضوع منجر به ضرر و زیان تولیدكنندگان شده است.

وی تصریح كرد: امروز در دنیا برای تولید و هماهنگی بین عرضه و تقاضای هر محصول نیازسنجی و بازاریابی صورت می گیرد در غیر این صورت به طور علمی و منطقی تولید با مشكل مواجه خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری شركت های تعاونی صنعت مرغداران، گفت: طبق استانداردهای علمی اقتصاد دنیا، برای خروج از بحران باید برنامه ریزی مدون راهبردی و استراتژیك كوتاه مدت، میان مدت و درازمدت داشته باشیم كه متاسفانه درحال حاضر صنعت طیور ما فاقد برنامه ریزی مدون است.

وی صادرات را یكی از راهكارهای رفع مشكل صنعت طیور دانست و افزود: صادرات به بازارهای منطقه ای و جهانی نیز ابزارها و الزامات خاص خود را می طلبد به طوری كه محصولات تولیدی باید با استانداردهای بین المللی همخوانی داشته باشد كه در شرایط فعلی تولیدات كشور فاقد الزامات و استانداردهای ابتدایی بین المللی است.

وی با اشاره به اینكه صادرات گوشت مرغ و تخم مرغ به برنامه ای میان مدت نیازمند است، گفت: تولیدكنندگان و صادركنندگانی كه می خواهند در بازارهای جهانی حضور فعال داشته باشند باید برای تولیداتشان بازاریابی و فروش علمی مبتنی بر ذائقه مصرف كشورهای هدف و قیمت های جهانی انجام دهند.

فاضلی یكی از مشكلات عمده صنعت طیور كشور را تصمیمات آنی و فوری مسئولان دانست و گفت: در واقع تصمیم گیری های مقطعی درخصوص ممنوعیت صادرات در برخی از مواقع باعث شده تا تولیدكنندگان و صادركنندگان كشور ما بازارهای هدف خود را از دست بدهند كه متاسفانه تاكنون در این خصوص نتوانسته ایم برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم.

وی اضافه كرد: در صورتی كه از تصمیم گیری های آنی در كشور جلوگیری نشود، به طور قطع با وجود داشتن پتانسیل های بالای تولید نمی توانیم در بازارهای جهانی با دیگر كشورها رقابت داشته باشیم.

وی افزود: برای رفع مشكل صنعت طیور باید زنجیره های تولید از ابتدا تا تحویل و عرضه محصول به شكل یكپارچه مدیریت شود كه این امر نیازمند اعتباربخشی و دخالت دادن بخش خصوصی و تشكل ها در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری شركت های تعاونی صنعت مرغداران، اظهار داشت: البته در شرایط بد بازار گوشت مرغ و تخم مرغ، شركت پشتیبانی امور دام برای حمایت از تولیدكنندگان وارد عرصه خرید و جمع آوری مرغ مازاد شده اما شیوه و میزان خرید این شركت متناسب با تولید نیست بنابراین تاكنون باعث متعادل شدن بازار نشده و تاثیری چندانی بر وضعیت تولیدكنندگان و قیمت ها در بازار مصرف نداشته است.

وی به خودكفایی كشور در تولید گوشت مرغ و تخم مرغ اشاره كرد و افزود: نیاز است دولت برای حفظ تولید حمایت لازم از این صنعت را به عمل آورد زیرا ادامه نوسان قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ در بازار مصرف می تواند باعث ورشكستگی و خروج برخی واحدها از چرخه تولید شود كه در نهایت افزایش مجدد قیمت ها را در بازار مصرف منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین نیاز است، دولت به تولیدكنندگان بخش های خصوصی و تعاونی ها اعتماد داشته باشد به طور قطع تولیدكنندگان منافع مصرف كنندگان را نیز مدنظر خواهند داشت.

وی درباره خرید و جمع آوری تخم مرغ، گفت: علیرغم آنكه اعلام شد تخم مرغ مازاد خریداری و فرآوری می شود اما تاكنون تخم مرغ مازاد خریداری و جمع آوری نشده است.

به گفته فاضلی، طی هفته گذشته اعتباری در اختیار اتحادیه سراسری مرغداران تخم گذار قرار گرفت تا با حذف گله های مرغ پیر از چرخه تولید تاحدودی جلوی ضرر و زیان تولیدكنندگان گرفته شود.

اقتصام(4) 9186**1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد