۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۲۰:۱۹
کد خبر: 81598393
T T
۰ نفر

سال 93 بيشترين زيان به صنعت قند و شكر كشور وارد شد

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۲۰:۱۹
کد خبر: 81598393
سال 93 بيشترين زيان به صنعت قند و شكر كشور وارد شد

كرج-ايرنا- دبيرانجمن صنفي كارخانه هاي قند و شكر ايران با اشاره به توليد بسيار خوب چغندر قند و نيشكر درسال گذشته، گفت: به رغم اين وضعيت، بيشترين زيان به صاحبان اين صنعت در اين سال وارد شد.

بهمن دانايي روز چهارشنبه درحاشيه برگزاري سي و ششمين سمينار كارخانه هاي قند و شكر ايران دركرج، به خبرنگار ايرنا گفت: دراين مدت يك ميليون و 325 هزار تن قند و شكر در كشور توليد شد.

وي درعين حال اظهار داشت: به علت كنترل بازار توسط ستاد تنظيم بازار، پروسه قيمت گذاري براي اين توليدات بيش از چهار ماه به طول انجاميد كه منجر به عدم فروش به موقع محصولات صنايع قند كشور شد.

وي بدون اشاره به ميزان زيان وارده به صنايع قند كشور، گفت: در سالي كه بيشترين توليد را داشتيم بيشترين ضرر را هم متحمل شديم.

دانايي در ادامه با اشاره به فعاليت 36 كارخانه توليد قند و شكر در17 استان كشور، افزود: توليدات 9 كارخانه از نيشكر و27 كارخانه از چغندر قند است و متاسفانه درهشت سال گذشته نيزهشت واحد صنعتي دراين بخش تعطيل شد.

وي با اشاره به تحريم هاي ظالمانه عليه كشورمان، اظهارداشت: به رغم اين وضعيت ،حدود 60 درصد قند و شكر مورد نياز كشور در صنايع داخلي توليد مي شود.

دبير انجمن صنفي كارخانه هاي قند و شكر ايران گفت: پيش بيني مي شود ميزان توليد قند وشكر كشور تا پايان سال جاري به يك ميليون و 400 هزار تن برسد كه در اين صورت 65 درصد نياز داخلي تامين مي شود.

دانايي يادآورشد: اكنون كل نياز سالانه كشور به محصول چغندر قند و نيشكر دو ميليون و 200 هزارتن است.

وي رويكرد دولت يازدهم و وزارت جهاد كشاورزي به صنعت قند وشكر را بسيار خوب ارزيابي كرد وافزود: در دولت هاي نهم و دهم به قدري واردات اين محصولات بالا رفته بود كه توليدات داخلي در انبارها ماند.

دانايي اضافه كرد: اگر قرار است نرخ مصوبي براي قند و شكر تعيين شود آن را در زمان اصلي خود اعلام كنند تا كشاورزان و صاحبان صنعت بتوانند محصولات خود را به موقع به فروش برسانند.

وي گفت: طي 10 سال گذشته دلالان بيشترين سود را از صنعت قند و شكر كشور برده اند.

دبيرانجمن صنفي كارخانه هاي قند و شكر ايران يادآور شد: اكنون 80 هزار كارگر به صورت دائم و فصلي در صنعت قند وشكر كشور فعاليت دارند كه نيمي دائم و نيمي فصلي هستند.

وي، تعداد چغندركاران كشوررا 38 هزار نفراعلام كرد و گفت:سطح زير كشت نيشكر كشور87 هزار هكتار و چغندر قند در 95 هزار هكتاراست.

در سي و ششمين همايش مديران و كارشناسان صنعت قند وشكر كشور، مشكلات و نيازهاي اين بخش به مدت دو روز در كرج بررسي مي شود.ك/3

6156/ 6155 /1596
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد