۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۹:۴۸
کد خبر: 81592918
T T
۰ نفر
واریز به حساب های كوتاه مدت روزشمار با نرخ های سود بالا ممنوع شد

تهران - ایرنا - امكان دریافت سود روزشمار بالاتر از مصوبه شورای پول و اعتبار توسط صاحبان حساب های كوتاه مدت از پنجشنبه هفته گذشته از بین رفت و دیگر بانك ها امكان واریز این نوع سود را به صاحبان این حساب ها نخواهند داشت.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، در پی تشدید رقابت میان بانك ها در سال گذشته برای جذب سپرده‌های بییشتر، آنها اقدام به افزایش خودسرانه نرخ سود حساب های روزشمار با نرخ های بالا در قالب طرح های متفاوت در سیستم بانكی كشور كردند كه هنوز زمان طرح های آن منقضی نشده است و این در حالی است كه موسسات اعتباری و بانك ها در حالی به این حساب های روزشمار نرخ های سود 22 تا 24 درصد ارایه می كردند كه براساس تفاهم سال گذشته مدیران بانكی و مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود روزشمار این حساب ها به 10 درصد كاهش یافته بود.

اما صاحبان این حساب ها از روز پنجشنبه هفته گذشته پس از مراجعه به شعب بانك ها برای واریز وجوه و دریافت سودهای بالاتر از نرخ مصوب سال گذشته شورای پول و اعتبار با بخشنامه جدید بانك مركزی مواجه شدند كه براساس آن دیگر امكان واریز به این حساب ها برای مشتریان وجود ندارد و تنها می توانند تا زمان منقضی شدن حساب از آنها برداشت كنند البته میزان نرخ سود این حساب ها تا زمان انقضای آن همان نرخ های بالاتر از مصوبه شورای پول و اعتبار است.

برهمین اساس كارمندان بانك ها و موسسات اعتباری از پنجشنبه هفته گذشته به صاحبان این حساب ها اعلام كردند كه براساس بخشنامه جدید بانك مركزی كه پس از جلسه سه شنبه شب هفته گذشته شورای پول و اعتبار به بانك ها ابلاغ شده، واریز به این حساب ها دیگر امكان پذیر نیست.

یكی از مسولان در حوزه مدیریت اداره نظارت بر بانك ها و موسسات اعتباری بانك مركزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تایید صدور بخشنامه اصلاح ضوابط ناظر بر هر حساب از سوی بانك مركزی، گفت: حساب های كوتاه مدت یا مدت دار و بلندمدت یكساله قابلیت واریز یا برداشت ندارد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر این حساب ها در شهریور سال 93 افتتاح شود تا شهریور سال 94 دیگر امكان كاهش یا افزایش موجودی آن وجود ندارد.

این مقام مسوول در بانك مركزی تصریح كرد: درهمین حال حساب های روزشمار كوتاه مدتی وجود داشت كه بانك ها نرخ سود بیشتر از نرخ متناظر برای آنها پرداخت می كردند و به این حساب ها نرخ های سود بالا می پرداختند.

وی ادامه داد: واریز سود به حساب هایی كه ماهیت مدت دار داشته متوقف شده و صاحبان حساب نمی توانند به مانده حساب مبالغی را اضافه كنند.

وی با بیان اینكه، بانك مركزی با صدور بخشنامه ای از بانك ها و موسسات اعتباری خواست تا ضوابط ناظر بر هر حساب كه در گذشته رعایت نمی شد، اصلاح شود، اظهار داشت: در راستای این بخشنامه بانك ها و موسسات به مشتریان اعلام كردند كه دیگر امكان واریز به این حساب ها وجود ندارد و فقط می توانند از آنها برداشت كنند.

اقتصام(4) 9141**1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد