۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۲۲:۲۹
کد خبر: 81590453
T T
۰ نفر

السفیر: تركیه در سرازیری انزوا

۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۲۲:۲۹
کد خبر: 81590453
السفیر: تركیه در سرازیری انزوا

تهران – ایرنا- در پی چند لایه شدنِ انزوای تركیه در عرصه منطقه ای و بین المللی، سیاست این كشور در 'به صفر رساندن مشكلات با همسایگان' به طور كامل بایگانی شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه السفیر، همزمان با «صدمین سالگرد كشتار ارامنه به وسیله دولت عثمانی در سال 1915» كشورهای اروپایی با یادآوری این واقعه آن را محكوم كردند و در این میان، تركیه به عنوان میراث دار رسمی، تاریخی و حقوقی عثمانی ها، با انكار نسل كشی ارامنه، در انزوا باقی ماند.

این روزنامه روز چهارشنبه نوشت: اما انزوای تركیه تنها به این موضوع محدود نشد، زیرا این كشور در عرصه منطقه نیز دچار انزوای بی سابقه شده است كه میزان تاثیرگذاری این كشور در عرصه سیاسی منطقه را به سبب سیاست های اردوغان و دولت عدالت و توسعه به پایین ترین حد رساند.

شاید به همین دلیل است كه ابراهیم كالین مشاور اردوغان در امور خارجه، تركیه را در شرایط 'انزوای ارزشمند' دانست.

به نظر می رسد این انزوا، حاصل سیاست های تركیه در نخستین مرحله از انقلاب ها در كشورهای عربی باشد. پس از كنار گذاشته شدن اخوان المسلمین از قدرت در مصر، لیبی و تونس و تیره شدنِ روابط میان تركیه و كشورهای همجوارش، شمار دوستان تركیه به حداقل رسید و دچار انزوایی ناخواسته شد.

سران تركیه، سیاست خارجی جدید این كشور را با شعار 'انزوای ارزشمند' همراه كردند تا ادعا كنند كه سیاست تركیه، 'بر پایه اصولی استوار است كه انزوا را به دست كشیدن از این اصول ترجیح می دهد.'

به این ترتیب بود كه شعار 'به صفر رساندنِ مشكلات با همسایگان' كه شاعر سابق تركیه بود، به باد رفت؛ زیرا تركیه به امید دستیابی به نفوذ در كشورهای عربی كه عرصه ظهور انقلاب ها بودند، به حمایت از اخوان المسلمین در این كشورها پرداخت تا آن ها را به قدرت برساند.

اما با از دست رفتنِ قدرت اخوان المسلمین در مدتی كوتاه، تركیه ناگهان دچار انزوایی منطقه ای شد كه نمونه آن را در دهه های 80 و 90 از قرنِ گذشته تجربه كرده بود.

انزوایی كه تركیه از 2 سال پیش گرفتار آن شده است، به نظر نمی رسد رو به پایان باشد، بلكه حتی تركیه را به سمت سرازیری می برد.

تركیه با از دست دادن نفوذ خود در مصر، تونس، لیبی، سوریه و عراق، دیگر هیچ دوستان با نفوذی در منطقه ندارد و دوستان این كشور، به قطر، جنبش حماس و كردهای عراق محدود شده است.

مهم ترین دستاوردهای اردوغان و حزب او در عرصه سیاست خارجی، موفقیت او در موجه سازی چهره تركیه در منطقه و جهان، از زمان به دست گرفتن قدرت در سال 2002 بود و در این زمینه، هزینه سنگینی از نظر سیاسی صرف كرد. اما انزوای كنونی این كشور، تمام این دستاوردها را تحت الشعاع قرار داده است و دخالت های افراطی و خشونت بار اردوغان در امور منطقه به باری ایدئولوژیك بر شانه تركیه و نقش این كشور در منطقه تبدیل شده است.

شبس**1708**1613
۰ نفر

سرخط اخبار جهان