۲۲ فروردین ۱۳۹۴، ۱۱:۰۰
کد خبر: 81566585
T T
۰ نفر

اولين نشاء مكانيزه برنج در مازندران آغاز شد

۲۲ فروردین ۱۳۹۴، ۱۱:۰۰
کد خبر: 81566585
اولين نشاء مكانيزه برنج در مازندران آغاز شد

ساري - ايرنا - اولين نشاء مكانيزه برنج در مازندران روز شنبه در آييني با حضور استاندار ، رييس سازمان جهاد كشاورزي مازندران ، جمعي از مسوولان شهرستاني و شاليكاران در روستاي طوله كلاي شهرستان آمل آغاز شد.

همزمان با اين آيين كه در حدود چهار هكتار از اراضي شاليزاري حميد تنكابني در روستاي طوله كلاي بخش دابو دشت آمل برگزار شد ، كشت مكانيزه و سنتي برنج در ديگر نقاط اين استان نيز آغاز شده است.

مازندران با داشتن حدود 230 هزار هكتار اراضي شاليزاري و توليد يك ميليون و 50 هزار تن برنج سفيد 42 درصد نياز كشور را تامين مي كند.

با توجه به اين كه بخش عمده اي از زراعت در استان مازندران به كشت محصول برنج اختصاص دارد از اين رو بحث مكانيزاسيون از سال 71 در كشور و در مازندران هم به صورت پايلوت آغاز شده است كه طي 5 سال اخير با حمايت هاي دولت و ارايه تسهيلات يارانه اي و حمايتي به اين بخش در زمينه كاشت اين محصول تاكنون 25 درصد اراضي شاليزاري مازندران زير كشت مكانيزه قرار گرفته است.

عواملي نظير سختي كار، عدم رغبت جوانان به اين شغل، بالا بودن سن بهره برداران، هزينه بالا و عدم توجيه اقتصادي در كشت سنتي برنج موجب شده تا شاليكاران از ورود ماشين آلات تجهيزان مكانيزه كشت برنج استقبال كنند.

كارشناسان امر صرفه جويي در وقت، انجام به موقع عمليات كاشت، كاهش هزينه توليد، افزايش بهره وري نيروي كارگري و افزايش توليد محصول را از جمله اهداف مكانيزاسيون برشمردند.

طبق بررسي هاي انجام شده مصرف بذر در نشاكاري به صورت مكانيزه نسبت به سنتي از 60 كيلوگرم در هكتار به 30 تا 35 كيلوگرم در هكتار مي رسد كه خود منجر به كاهش مصرف بذر و كاهش هزينه توليد مي گردد.

همچنين در روش مكانيزه بيشترين استفاده از نيروي كارگري 21 نفر روز است در حالي كه در روش سنتي 95 نفر روز نيروي كارگري مورد نياز است.

به گفته كارشناسان جهاد كشاورزي، كشت مكانيزه برنج به كاهش 50 درصدي هزينه ها و افزايش 15 درصدي توليد مي انجامد.

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي مازندران در گفت و گو با ايرنا از افزايش 10 درصدي سطح زير كشت نشاء مكانيزه نسبت به سال 93 خبر داد و يادآور شد: سال گذشته سطح زير كشت نشاء مكانيزه برنج 45 درصد بود.

شهيدي فر افزود : پيش بيني مي شود دو سوم زمين هاي كشاورزي زير كشت ارقام محلي و يك سوم زير كشت ارقام پرمحصول برود.

وي خاطرنشان كرد : سطح زير كشت ارقام پرمحصول در سال گذشته 50 هزار هكتار بوده كه امسال به 75 هزار هكتار خواهد رسيد.

ك/2

6026/6097

سرخط اخبار اقتصاد