۱۹ فروردین ۱۳۹۴، ۱۴:۵۴
کد خبر: 81564109
T T
۰ نفر
قدردانی رییس دستگاه قضا از ظریف و تیم مذاكره كننده/ خاطیان تعرض به دو زائر ایرانی باید به اشد مجازات برسند

تهران - ایرنا - آیت الله صادق آملی لاریجانی حمایت مقام معظم رهبری، مسئولان نظام و آحاد مختلف مردم از تیم مذاكره كننده هسته‌ای را نقطه قوت در گذشته و آینده روند مذاكرات دانست و افزود: از تیم مذاكره كننده هسته‌‌ای تقدیر و تشكر می‌كنیم.

به گزارش ایرنا از اداره كل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با تبریك میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن و مادر، مساله مهم «كشور و بلكه جهان» را در روزهای اخیر موضوع مذاكرات هسته‌ای لوزان سوئیس دانست و افزود كه از تلاش های تیم مذاكره كننده نسبت به حفظ حقوق مردم و حركت در چارچوب‌های تعیین شده از ناحیه مقام معظم رهبری حمایت می‌كنیم. تیم مذاكره كننده باید به اتكای حمایت گسترده ملت و مسئولان با صلابت و استقلال در مسیر چارچوب های تعیین شده به دفاع از حقوق هسته‌ای ایران بپردازد.

وی با اعلام حمایت و قدردانی از تیم مذاكره كننده هسته‌ای «به ویژه وزیر امور خارجه» گفت: تیم مذاكره كننده هسته‌ای كار بسیار دشواری پیش رو داشت و باید از روند طی شده حمایت و تقدیر و تشكر كنیم تا تیم مذاكره كننده بتواند در ماه های حساس و سرنوشت ساز پیش رو مساله هسته‌ای را به سرانجام صحیح برساند. البته این حمایت ها منافاتی با تلاش برای زدودن ابهامات موجود ندارد.

رئیس قوه قضاییه افزود: اگر تیم مذاكره كننده به همین نحو و با صلابت و استقلال در چارچوبهای تعیین شده نظام و مقام معظم رهبری حركت و از حقوق هسته‌ای ملت دفاع كنند قطعاً تمام مسئولان نظام و مردم پشت سر آنان خواهند بود و از آنها حمایت می‌كنند.

آیت الله آملی لاریجانی استقامت و پایمردی ملت و مسئولان نظام در حفظ حقوق هسته‌ای خود را نكته مهم و كلیدی رسیدن به نقطه فعلی مذاكرات و دست كشیدن غربیها از زیاده خواهیهای ظالمانه دانست گفت: دشمنان نظام اسلامی در اثر استقامت ملت ایران مجبور به اعتراف شدند كه بگویند ملت ایران یكپارچه پشت سر مساله هسته‌ای ایستاده‌اند و عزت و اعتبار خود را در آن می‌بینند و این موضوع در سخنان رئیس جمهور آمریكا نیز به خوبی تصریح شد.

آیت الله آملی لاریجانی خواستار تلاش و دقت نظر مسئولان تیم مذاكره كننده در مذاكرات آینده و بویژه در روند نگارش جزئیات تفاهم نامه به منظور حفظ تمام و كمال حقوق مردم شد و گفت: تیم مذاكره كننده قدر حمایت های همه جانبه مردم و مسئولان را بداند و در نگارش تفاهم‌نامه هسته‌ای نیز با بهره‌گیری از دقت و توان خود تلاش كنند تا تفاهم نامه به طور كاملاً شفاف نگاشته شود و ابهامات و ایرادات بیانیه كه موجب مشكلات و سوءاستفاده بیگانگان می‌شود، در آن راه نیابد.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با محكوم كردن حمله نظامی اخیر عربستان سعودی به یمن و ابراز تأسف از این تجاوز گفت: تجاوز عربستان به یمن ماجرایی بسیار اسفناك در دنیای اسلام است كه باید هر چه سریعتر از طریق گفتگو و مذاكره پایان داده شود، در غیر اینصورت قطعاً این تجاوز آشكار یك دولت مدعی اسلام علیه مردم مسلمان كشوری كه خواهان تعیین سرنوشت خود هستند بی عكس العمل نخواهد ماند.

رئیس دستگاه قضا با اعلام اینكه «امیدواریم سعودیها بزودی به خودشان بیایند و دست از تجاوزگری و به خاك و خون كشیدن مردان، زنان و كودكان یمنی بردارند» تاكید كرد: نتیجه تصمیم گیریهای شخصی در كشوری كه كوچكترین تجربه مردم سالاری ندارد، نه پارلمانی دارد و نه انتخاباتی در آن برگزار می شود همین است كه بعنوان یك كشور مدعی اسلام به كشور مسلمان دیگری حمله می‌كند و آنان را از حق تعیین سرنوشت خود باز می‌دارد.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه سخنانش با اشاره به «خبر تأسف بار تعرض مأموران سعودی به دو زائر نوجوان ایرانی» تاكید كرد: ما نمی توانیم از امنیت شهروندان خود عبور كنیم و از وزارت امور خارجه قاطعانه می خواهیم با حساسیت و جدیت این موضوع را پیگیری كند.

رئیس قوه قضاییه با محكوم كردن این اقدام و اعلام اینكه «خاطیان باید به اشد مجازات برسند» گفت: تعرض به دو زائر در كشوری كه مسئولانش خود را خادم حرمین شریفین می‌دانند به هیچ وجه قابل قبول نیست و خاطیان باید به اشد مجازات برسند تا دیگر شاهد چنین جرایمی نباشیم.

آیت الله آملی لاریجانی در بخش پایانی سخنان خود با تبریك مجدد ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و فرارسیدن روز زن و مادر، آن حضرت را الگویی صحیح برای زنان و حتی مردان در جامعه اسلامی دانست و گفت: جامعه اسلامی با توجه به معیارهایی كه دارد باید به سمت الگوسازی از شخصیت‌های عظیم اسلامی برود و به الگوبرداری از شخصیت‌ها و الگوهای كاذب غربی كه بر اساس نیازهای كاذب به مردم القا شده و می‌شود، نیازی ندارد.

رئیس قوه قضاییه تاكیدكرد: جوامع اسلامی كه در محیط ایمانی تنفس می‌كنند و معیارهای خاص خود را دارند، معیارهایی كه می‌تواند آنان را به معرفت الهی برساند، نیازی به الگوهای مادی و دنیایی غرب ندارد؛ چرا كه نیاز واقعی انسان (مؤمن)‌ مادی نیست بلكه پیمودن مسیر وصول به حق و انس با او از طریق عبادت و توجه به معنویات است.

آیت الله آملی لاریجانی با ذكر روایتی در خصوص جایگاه و مقام حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: در روایت آمده است كه از حضرت اباعبدالله(ع) پرسیدند چرا حضرت فاطمه(س) را زهرا نامیدند، پاسخ آن حضرت این است كه: «لانها كانت اذا قامت فی محرابها زهر نورها لاهل السماء كما زهر نورالكواكب لاهل الارض» وقتی حضرت فاطمه(س) در محراب عبادت قرار می‌گیرد نورانیت ایشان آنگونه برای اهل سماوات جلوه می كند كه ستارگان آسمان برای اهل زمین درخشندگی دارد.

رئیس قوه قضاییه به روایت دیگری در وصف زمان رحلت حضرت خدیجه و سخنان حضرت فاطمه زهرا(س) در آن هنگام اشاره كرد و افزود: روایت است كه به هنگام وفات حضرت خدیجه حضرت زهرا(س) كه در سن و سال كودكی بودند از پیامبراكرم(ص) می پرسند كه مادرم كجاست؟ پیامبر گرامی اسلام(ص) پاسخی نمی‌دهند تا آنكه وحی نازل می‌شود كه ای پیامبر به فاطمه سلام برسان و بگو مادرت در مكانی است كه سقفش طلا و ستونهایش مرمر است، آنگاه حضرت فاطمه(س) در پاسخ می فرمایند:«ان الله هو السلام و منه السلام و الیه السلام» اینگونه سخن گفتن حضرت فاطمه زهرا(س) كه در آن توحید موج می‌زند آنهم از كسی كه در سن كودكی است و اینگونه درك و فهم از زندگی و حیات انسانی الگویی مناسب نه تنها برای زنان كه حتی برای مردان ماست و ما باید چنین الگوهایی را بپذیریم و سرلوحه زندگی قرار دهیم تا ما را از غفلت‌های دنیوی بیدار كنند و به ما بفهمانند كه دنیا محل عبور است.

رئیس قوه قضاییه ابراز امیدواری كرد توحید، معنویت، عفاف، پاكدامنی، صداقت و حجاب حضرت فاطمه زهرا(س) و دفاع آن حضرت از حریم ولایت الگوی مناسبی برای جامعه اسلامی و زنان و مردان مسلمان باشد.

در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی بحث و بررسی درباره فراهم كردن تمهیدات لازم برای اجرای قانون آیین دادرسی كیفری اخیرالتصویب ادامه یافت.

همچنین در این جلسه از تلاشهای وزیر دادگستری، وزارت اقتصاد، بیمه مركزی و شركتهای بیمه در عدم ازدیاد حق بیمه شخص ثالث تشكر بعمل آمد.

اجتمام**1436
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه