۷ فروردین ۱۳۹۴، ۱۸:۰۷
کد خبر: 81552592
T T
۰ نفر
خوش بینی زیادی در مورد دستیابی به توافق هسته ای وجود دارد

مسكو-ایرنا- یك رسانه روسی با اشاره به ادامه مذاكرات هسته ای ایران در لوزان سوییس گزارش كرد: برای دستیابی ایران و 1+5 به توافق هسته ای در آینده نزدیك خوش بینی زیادی وجود دارد.

شبكه تلویزیونی راشاتودی روز جمعه افزود: هم اكنون خوش بینی زیادی وجود دارد كه به زودی توافقی در مذاكرات هسته ای ایران و گروه 1+5 صورت گیرد.

مذاكرات هسته ای كه هم اكنون میان ایران و گروه 1+5 به ویژه آمریكا درباره برنامه هسته ای ایران در جریان است تا 2 سال پیش غیرقابل تصور بود.

شبكه تلویزیونی روسی گفت: ایران تحت فشار غرب قرار داشت تا برنامه غنی سازی اورانیوم خود را برای مدت یك دهه متوقف كند و دائما تهدیدهایی در مورد امكان بكارگیری نیروی نظامی علیه این كشور به گوش می رسید.

در این گزارش با اشاره به بی توجهی ایران به این تهدیدها آمده است، ایران با تكیه بر فناوری های بومی توانست برنامه هسته ای خود را توسعه دهد و در حال حاضر در مذاكرات در موضع برتر قرار دارد.

راشاتودی خاطرنشان كرد: وضعیت كنونی مذاكرات هسته ای با وضعیت 2 سال پیش كاملا تفاوت كرده و دو طرف توانسته اند در طول مذاكرات به استثنای چند مورد تمام مسایل مورد اختلاف را حل كنند. با توافق های به دست آمده، برخی از تحریم های آمریكا و اتحادیه اروپا علیه ایران تعلیق شده است.

در ادامه این گزارش به نقل از دانیل بوشال خبرنگار این شبكه از لوزان سوییس گفته شده است: مذاكرات میان ایران و طرف های 1+5 از روز پنجشنبه آغاز شده و بسیاری از كارشناسان در مورد نتایج آن و كسب توافق خوش بین هستند.

به گزارش رسانه روسی، ایران بر لغو تحریم های اعمال شده علیه ایران به عنوان خواسته اصلی خود در مذاكرات تاكید دارد و طرف های غربی و آمریكا نیز با ادامه غنی سازی اورانیوم در ایران برای اهداف صلح آمیز موافقت كرده اند.

راشاتودی در پایان گزارش خود به مخالفت های كنگره آمریكا در مورد توافق این كشور با ایران اشاره كرد و گفت: این مساله برای اوباما كه نیاز شدید به توافق با ایران به عنوان دستاورد بزرگ سیاست خارجی خود دارد آزمون مهمی است كه گذشت زمان نتیجه تلاش های وی را نشان خواهد داد.

اروپام*5*391**1613

سرخط اخبار جهان