۴ اسفند ۱۳۹۳، ۲۳:۵۶
کد خبر: 81517944
T T
۰ نفر

تهران - ایرنا - وزیر نفت نیجریه اعلام كرد كه كشورش در صورت كاهش بیشتر قیمت نفت خواستار نشست اضطراری اوپك خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورك ، اعلام این خبر از سوی وزیر نفت اوپك در مصاحبه با فایننشال تایمز نشان از آن دارد كه زنگ خطر ناشی از تاثیر سقوط قیمت نفت بر اقتصادهای كشورهای تولید كننده به صدا در آمده است.

دیزانی آلیسون مادویكه گفت : ما در حال مذاكره با اعضای اوپك هستیم . به عنوان رییس اوپك ، وی مسئول ارتباط با كشورهای عضو و دبیر كل این گروه تولید كننده در مورد یك اجلاس فوق العاده است .

وی گفت :درصورت لغزش بیشتر قیمت ها، بسیار احتمال دارد كه من مجبور به درخواست برگزاری نشست فوق العاده اوپك طی شش هفته آینده یا در همین حدود شوم .

وزیر نفت نیجریه گفت : تقریبا تمام كشورهای اوپك ، شاید غیر از بلوك عرب ، بسیار ناراحت هستند.

این اظهارات نخستین نشانه علنی از عمیق تر شدن ناراحتی ها در مورد بحران نفت از زمان تاكید ماه گذشته ونزوئلا و ایران بر كاهش تولید این كارتل نفتی در تلاش برای بالابردن قیمت ها و جبران افت 50 درصدی قیمت نفت از ژوئن سال گذشته تا كنون است.

دوازده عضو اوپك در ماه نوامبر تصمیم گرفتند سقف تولید نفت خود را در همان حد روزانه 30 میلیون بشكه در روز نگه دارند . نشست رسمی بعدی این گروه قرار است در ماه ژوئن برگزار شود.

با این اظهارات ، قیمت جهانی نفت خام برنت مدت كوتاهی بیش از یك دلار افزایش داشت ولی بعدا سریعا تنزل یافت چرا كه معامله گران در مورد چشم انداز هرگونه اقدام سریع اوپك با توجه به عدم تمایل برخی از اعضا و در راس آنها عربستان سعودی برای مهار تولید ابراز تردید كردند.

جیمز ویلیامز یك تحلیلگر اقتصادی انرژی در شهر لندن گفت : بدیهی است كه نیجریه بابت نفت خود پول بیشتری نیاز دارد ولی اگر سعودی ها كه كنترل یك سوم تولید اوپك را در دست دارند همراهی از خود نشان ندهند چه كاری از دست نیجریه ساخته است.

مترجمام 1403 **1917

سرخط اخبار اقتصاد