۲۶ بهمن ۱۳۹۳، ۸:۴۸
کد خبر: 81506393
T T
۰ نفر
رويان؛ ازخودكفايي در توليد فاكتورهاي رشد تا شبيه سازي حيوانات

تهران- ايرنا- پژوهشگاه رويان وابسته به جهاد دانشگاهي همچون سال هاي گذشته در سال جاري نيز برنامه هاي پژوهشي متعددي را به اجراگذاشته و به دستاورهاي رسيده است كه ازجمله آن مي توان از خودكفايي در توليد فاكتورهاي رشد، شبيه سازي حيوانات با مصارف غذايي و توليد فاكتور 9 در گريد تحقيقاتي با مصارف دارويي نام برد.

دستيابي به روش هاي تشخيصي و درماني بيماران نابارور، توسعه مركز پروتئين هاي نوتركيب و اقدام براي تاسيس شركت دانش بنيان فعال در زمينه سلول هاي بنيادي از ديگر دستاوردهاي اين پژوهشگاه در سال جاري به شمار مي رود.



** خودكفايي در توليد فاكتورهاي رشد

دكتر عبدالحسين شاهوردي معاون آموزشي و پژوهشي پژوهشگاه رويان در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا گفت: پيش از اين فاكتورهاي رشد دارويي وارداتي بود و به همين دليل هزينه بسيار سنگيني را بر تحقيقات تحميل مي كرد اما اكنون بيش از 10 پروتئين نوتركيب در گريد آزمايشگاهي و مصرف تحقيقاتي در رويان درحال توليد است.

وي افزود: 25 ميكروگرم از فاكتورهاي رشد بين 500 تا هزار يورو در بازارهاي جهاني به فروش مي رسد و پيش از اين مجبور به پرداخت اين هزينه ها براي تهيه اين فاكتورها از خارج از كشور بوديم تا بتوانيم تحقيقات لازم را در كشور انجام دهيم.

شاهوردي گفت: از يك سال و نيم پيش تاكنون از فاكتورهاي رشد توليد پژوهشگاه رويان براي اجراي تحقيقات در اين پژوهشگاه استفاده مي شود و حتي به مراكز تحقيقاتي ديگر نيز ارايه شده است.

وي با بيان اينكه با كاهش هزينه ها، سرعت تحقيقات در كشور افزايش مي يابد، افزود: فاكتورهاي رشد براي تكثير و تمايز سلول هاي بنيادي و در پروژه هاي تحقيقاتي استفاده مي شود.



** توسعه مركز سلول درماني رويان

شاهوردي در بخش ديگري از اين مصاحبه گفت: درحال حاضر در مركز سلول درماني رويان خدمات درماني به بيماران ارايه مي شود البته در اين مركز بيشتر فراوري سلول صورت مي گيرد اما اعمال جراحي در بيمارستان هاي كشور انجام مي شود.

وي ابراز اميدواري كرد كه تا پايان سال جاري اين ساختمان كه با كمك خيرين در حال ساخت است، به بهره برداري برسد و زمينه را براي فراوري بيشتر سلول ها فراهم كند.

شاهوردي گفت: با توسعه ساختمان سلول درماني رويان، زمينه ارايه خدمات سلول درماني گسترده تر براي درمان بيماري هاي قلبي عروقي، پوست، استخوان و غضروف، قلب و چشم فراهم مي شود.



** تاسيس شركت دانش بنيان فعال در زمينه سلول هاي بنيادي

معاون آموزشي و پژوهشي رويان با بيان اينكه اكنون مركز پروتئين هاي نوتركيب در پژوهشگاه رويان در حال فعاليت است گفت كه احتمالا با توجه به تقاضاي بيشتر و نياز به حرفه اي شدن خدمات، اين مركز در سال آينده به يك شركت دانش بنيان تبديل شود.

شاهوردي همچنين از فعاليت براي راه اندازي يك شركت دانش بنيان خبر داد تا در سال آينده اين شركت فراورده هاي پروتئين هاي نوتركيب و فاكتورهاي رشد را كه تا سال 93 به صورت آزمايشگاهي مصرف مي شد، در حد فراتر و حرفه اي تر توليد كند و در اختيار رويان و مراكز تحقيقاتي ديگر بگذارد.



** شبيه سازي حيوانات

معاون آموزشي و پژوهشي رويان اظهار كرد: پژوهشگران اين پژوهشگاه در سال جاري به صورت حرفه اي تر وارد بحث شبيه سازي حيوانات شدند و برخي حيوانات راكه ظرفيت ژنتيكي مناسبي داشتند به منظور استفاده در صنعت دامپروري در دستوركار شبيه سازي قرار دادند. شاهوردي گفت: به عنوان نمونه تلاش شده است 'بز سانن' راكه يكي از نژادهايي است كه به ميزان زيادي شيردهي دارد و داراي قيمت پايين تري نسبت به نمونه هاي ديگر است و قيمت شيرش نيز ارزان تر از شير گاو است، با روش هاي شبيه سازي و لقاح خارج از رحمي بتوان در زمان كمتر تعداد بيشتري از اين نژاد را در كشور توليد كرد و در اختيار صنعت دامپروري قرار داد.

وي افزود: به اين ترتيب كمك شاياني به اقتصاد خانواده ها به ويژه خانواده هاي روستايي و مسير تهيه شير و گوشت در كشور مي شود.

شاهوردي گفت: پژوهشگران پژوهشكده بيوتكنولوژي تاكنون توانسته اند 20 راس از اين بزها را با استفاده از روش هاي كمك باروري و تكنيك هاي جديد و حدود 40 راس نيز با روش هاي معمولي توليد كنند به گونه اي كه در حال حاضر گله اي شامل حدود 60 راس از اين حيوان توليد شده است.

وي با ابراز اميدواري براي ورود اين نمونه به صنعت دامپروري كشور، افزود: درحال حاضر به دنبال سرمايه گذاري هستيم كه بتواند در قالب يك شركت دانش بنيان اين طرح پژوهشي را توسعه دهد.



** توليد فاكتور 9 با مصرف دارويي

شاهوردي خاطر نشان كرد: فاكتور 9 پيش از اين در گريد آزمايشگاهي در جهاد دانشگاهي توليد شده بود و امسال نيز موفق شديم آن را در گريد پايلوت توليد كنيم.

وي توضيح داد: در حال حاضر براي توليد فاكتور 9 به دنبال شركت سرمايه گذار هستيم تا بتوانيم با طي مراحل قانوني و كسب مجوزهاي لازم، ادامه كار را به منظور توليد در حجم بالاتر با هدف توليد دارو به يك شركت دانش بنيان بسپاريم.



** درمان بيماران نابارور

شاهوردي يكي ديگر از اقدامات مهم اين مركز پژوهشي را توجه به بيماران نابارور دانست و گفت: جهاد دانشگاهي پس از تاسيس به موضوعات مهمي مانند سلول هاي بنيادي، درمان ناباروري و بيوتكنولوژي توجه كرده است و دراين زمينه با راه اندازي پژوهشگاه رويان در دهه هفتاد روند توسعه اي آغاز شد.

وي افزود: در دهه شصت بيماران نابارور براي درمان به خارج از كشور اعزام مي شدند اما درحال حاضر كشور ما ميزبان بيماران زيادي از كشورهاي ديگر به ويژه كشورهاي همسايه به منظور ارايه خدمات پيشرفته درماني است.

شاهوردي گفت: در صورتي كه برنامه ريزي هاي صحيحي در زمينه ادامه اين راه صورت گيرد، مي توان از اين طريق ارزآوري بسيار زياد و در نهايت سربلندي براي كشور به ارمغان آورد چراكه هر بيماري كه در ايران درمان مي شود، مي تواند مبلغي براي كشور ما باشد.

وي ادامه داد: سلول هاي بنيادي يكي از موضوعات روز دنيا است و جوانان و محققان كشور ما نيز به موقع اين موضوع را شناسايي كردند و در قالب طرح هاي تحقيقاتي متعدد در اين زمينه فعاليت مي كنند.

شاهوردي گفت: در مراكز ديگر نيز اين موضوع به عنوان يك حركت جهادي در زمينه سلول هاي بنيادي دنبال شد و با حمايت هاي رهبر معظم انقلاب از موضوع سلول هاي بنيادي و تاكيد ايشان بر اينكه نتايج اين تحقيقات در جامعه منعكس شود، اين موضوع تحقق يافت به گونه اي كه در حال حاضر بسياري از تحقيقات صورت گرفته در مرحله اخذ مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است.

علمي(5)1834**1599
۰ نفر

سرخط اخبار علم و آموزش