۲۲ بهمن ۱۳۹۳، ۱۵:۲۳
کد خبر: 81503170
T T
۰ نفر

36 سال پس از انقلاب ايران در چه جايگاهي قرار دارد

۲۲ بهمن ۱۳۹۳، ۱۵:۲۳
کد خبر: 81503170
36 سال پس از انقلاب ايران در چه جايگاهي قرار دارد

تهران - ايرنا- 'سيد حسن موسويان' عضو اسبق تيم مذاكره كننده هسته اي ايران در مقاله اي تحليلي كه ديروز (سه شنبه) در پايگاه خبري 'المانيتور' منتشر شد،‌ به تشريح جايگاه ايران پس از 36 سال از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي و پشت سرگذاشتن موانع و بحران سازيهاي غرب پرداخت.

نويسنده مقاله نوشت: ملت ايران رژيم پهلوي را كه از سوي آمريكا مورد حمايت قرار داشت، در 1979 ميلادي سرنگون كرد و به 2500 سال دوره پادشاهي در ايران خاتمه داد و اكنون شاهد راهپيمايي سراسري مردمي در يازده فوريه (22بهمن)، سالروز پيروزي انقلاب اسلامي هستيم.

موسويان افزود: رژيم سلطنتي با اعتراضات گسترده مردمي سرنگون شد، ‌ايران با مشكلات و چالش هاي زيادي روبرو شد.

وي اضافه كرد: پس از تاسيس جمهوري اسلامي در پي يك همه پرسي عمومي، ايران با يك دوره اي از آشفتگي و ناامني مواجه و با انواع گروه هاي مسلح كه به دنبال ضربه زدن دولت نوپا در كشور بودند، رويارويي كرد.

وي نوشت: در اين زمان عراق به ايران تجاوز نظامي كرد و مورد حمايت بيشتر قدرت هاي جهاني قرار گرفت، اما ايراني ها با تمام وجود از كشورشان دفاع كردند.

نويسنده آورده است: پس از جنگ ويرانگر پرهزينه كه بر اثر آن صدها هزار ايراني و عراقي جان باختند و شمار زيادي به دليل استفاده 'صدام حسين' از سلاح هاي شيميايي كشته شدند، ايران كار دشوار بازسازي را آغاز كرد.

'تلاش براي بازسازي فوري، با افزايش تحريم هاي غرب، به عنوان راهبردي عيان و مستمر و زورگويانه عليه ايران، مواجه شد.'

موسويان افزود: از آن زمان تنش بين ايران و غرب هرچه بيشتر گسترش يافت و كشور ايران كم و بيش با جنگ اقتصادي و برخي 'خراب كاريها' كه در پوشش هاي مختلفي همچون ترورها، بمبگذاري و حتي حملات 'جنگ سايبري' روبرو شد، اما ايران به رغم همه اين بحران ها، استوار ايستاده است .

وي نوشت: در جنگ عراق عليه ايران به رغم تمامي حمايت قدرت هاي جهاني و كشورهاي عربي منطقه، ايران حتي يك وجب از خاك خود را به دشمن واگذار نكرد و از اين جنگ سربلند بيرون آمد.

وي اضافه كرد: در اين جنگ صدام از سلاح هاي شيميايي استفاده كرد و به رغم اينكه ايران توان اين را داشت كه در عملي متقابل از سلاح هاي شيميايي استفاده كند، اما اين كار را انجام نداد.

موسويان نوشت: ايران خود را به يكي از معدود كشورهايي مبدل ساخت كه قادر به حفظ استقلال و امنيت سياسي و بوجود آوردن فضاي اقتصادي – اجتماعي و خود كفايي شود، چرا كه تا پيش از اين ملتي وابسته به قدرت هاي بيروني بود.

وي افزود: پس از پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1979، ايران گام هاي بلند ستودني در عرصه هاي گوناگون برداشت.

وي اضافه كرد: از سال 1980 تا 2012 ميلادي، ارزش شاخص توسعه انساني (HDI) كه به مساله طول عمر، دسترسي به آموزش و استاندارهاي زندگي مي پردازد، رشد 67 درصدي در ايران داشت، نرخ رشدي كه دو برابر ميانگين نرخ رشد جهاني است.

موسويان نوشت: از سال 2012 شاخص 'HDI ' ايران 0.742(هفتصدو چهل و دو صدم) كه آن را در رده توسعه بالاي انساني قرار داد.

وي افزود: دسترسي به برق، آب لوله كشي در مناطق حاشيه شهرها، اميد به افزايش طول عمر، دسترسي به بهداشت و كاهش نرخ مرگ و مير نوزادان، تمامي اين موارد نشانه اي از بهبود (وضعيت) داشتند.

'نرخ سواد كه در سال 1976 ميلادي در ايران 36 درصد بود كه تنها 25 درصد از آنها را زنان تشكيل مي داد، به 99 درصد در ميان زنان و مردان بين سنين 15 تا 24سال رسيد.'

در اين مقاله به گستردگي دانش در سطوح دانشگاهي اشاره شده و المانيتور به قلم موسويان نوشت: بيش از دو ميليون نفر از دانشجويان ايراني در دانشگاه ها ثبت نام كرده اند كه بيش از 60 درصد آنها را زنان تشكيل مي دهد.

وي افزود: ايران همچنين پيشرفت هاي زياد ديگري در عرصه علوم داشت، همچون بومي سازي چرخه هسته اي، قرار گرفتن در ميان 10 كشور جهان در زمينه 'سلول هاي بنيادي' و پژوهش هاي 'همانند سازي'.

موسويان اضافه كرد: قرار گرفتن در ميان 20 كشور جهان در عرصه علومي همچون 'نانو فناوري'، شيمي، داروسازي، رايانه و رياضيات، از ديگر دستاوردهاي انقلاب اسلامي ايران است .

وي نوشت: ايران نهمين كشور در زمينه برنامه كامل فضايي كه بطور موفقيت آميزي ماهواره را در مدار زمين قرار مي دهد و اولين كشور در علوم چشم پزشكي است.

وي افزود: ايران حداقل اكنون در زمينه ساخت زيردريايي، بالگرد، جت هاي جنگنده، موشك و تانك خودكفا است.

موسويان نوشت: قطعا ايران راهي طولاني در مسير توسعه و جهت داشتن جامعه اي بهتر براي ايرانيان، در پيش رو دارد.

موسويان نوشت: اكنون پس از 36 سال فائق آمدن بر موانعي كه بسياري بر اين تصور بودند كه اين موانع غيرقابل چيرگي است، ايران به عنوان يك دولت مقتدر و پايدار باقي مانده است.

اينها تمامي گواهي بر سياستمداري تحسين برانگيز و نشانگر نياز تنش زدايي در ميان كشورهاي منطقه و غرب است و اين قدرتي است كه در اينجا پابرجا است.



http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2015/02/iran-revolution-anniversary-islamic-republic-education.html

اروپام **1302** 1908**1651
۰ نفر

سرخط اخبار جهان