۱۸ بهمن ۱۳۹۳، ۲۰:۰۳
کد خبر: 81497231
T T
۰ نفر
شورای امنیت دادوستد آثار تاریخی در سوریه را ممنوع می كند

تهران-ایرنا- ‫شورای امنیت سازمان ملل در صدد تدوین پیش نویس قطعنامه ای برای ممنوع اعلام كردن داد و ستد آثار تاریخی و خرید و فروش نفت در سوریه است.

به گزارش شبكه خبری اسكای نیوز، شورای امنیت سازمان ملل قصد دارد خرید و فروش آثار تاریخی در سوریه توسط داعش را ممنوع اعلام كند.

این شورا ضمن آنكه پرداخت هر گونه باج به گروه های تروریستی را محكوم كرد،‌ تهدید كرده است هر طرفی اقدام به خرید نفت از گروه های تروریستی داعش یا 'جبهه النصره' وابسته به القاعده كند، با تحریم روبه رو می شود.

براساس این گزارش، ‫یك مقام آمریكایی كه به نامش اشاره ای نشده است، گفت: آمریكا با مشاركت سایر كشورهای عضو دایم شورای امنیت در حال تدوین پیش نویس قطعنامه ای در خصوص ممنوع كردن خرید و فروش آثار تاریخی در سوریه هستند.

به گفته این مقام آمریكایی روسیه به شورای امنیت پیشنهاد داده كه با قطع منابع مالی، گروه تروریستی داعش را تحت فشار قرار دهند.

‫یك مقام آمریكایی آگاه به گفت و گوهای مربوط به پیش نویس قطعنامه مذكور در این باره گفت: ما درباره تصویب این قطعنامه خوشبین هستیم ومعتقدیم كه اعضای شورا آن را تایید می كنند.

وی افزود: هدف از تصویب این قطعنامه تضعیف قدرت داعش در جمع آوری پول وارسال آن برای عناصر خود است.

این مقام آمریكایی ابراز امیدواری كرد كه شورای امنیت پیش نویس قطعنامه را هفته آینده تصویب كند.

به موجب ‫این قطعنامه همه فعالیت های مربوط به خرید و فروش آثار تاریخی سوریه ممنوع خواهد شد. همچنین ممنوعیت خرید وفروش آثار تاریخی عراق مجددا مورد تاكید قرار خواهد گرفت.

‫تدوین این پیش نویس قطعنامه به خاطر نگرانی هایی است كه شورای امنیت در خصوص دستیابی گروه تروریستی داعش و 'جبهه النصره' و سایر گروه ها به درآمدهای ناشی از تجارت های غیر مشروع آثار تاریخی سوریه دارد.

میراث فرهنگی سوریه كه در معرض قاچاق گروه های تروریستی قرار دارد، بسیار متنوع است و از بقایای تمدن تاریخی بین النهرین، آشوری ها، یونانی ها، رومی ها، روم شرقی و دوره اسلامی متفاوت است.

خاورم**9329**1010

سرخط اخبار جهان