۵ بهمن ۱۳۹۳، ۱۴:۴۸
کد خبر: 81478421
T T
۰ نفر
كارشناس روس: ایران و روسیه در توسعه همكاری های نظامی مصمم هستند

مسكو -ایرنا - 'یلنا دونایوا' كارشناس ارشد انستیتو خاورشناسی وابسته به آكادمی علوم روسیه نوشت: ایران و روسیه در توسعه همكاری های نظامی و امنیتی مصمم هستند و منافع خود را در گسترش تعاملات در عرصه های مهم در كنار حوزه های دیگر می بینند.

دونایوا روز یكشنبه در مقاله ای در خبرگزاری 'روسیا سگودنیا' با اشاره به سرعت گیری توسعه روابط ایران و روسیه افزود: روسای جمهوری دو كشور پارسال چهار دور مذاكره كردند.

وی با اشاره به افزایش تبادل هیات های دولتی ایران و روسیه در سطوح عالی، نوشت: دیدار اخیر سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه از ایران یك بار دیگر نشان داد كه ایران و روسیه تلاش می كنند روابط دو جانبه را به سطح بالاتری ارتقا دهند.

دونایوا با ذكر اینكه حوزه همكاری های فنی - نظامی در روابط ایران و روسیه همواره اهمیت فراوان داشته است، گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و شوروی سابق از همكاری های فنی - نظامی آغاز شد و دو كشور چند طرح بزرگ در این حوزه اجرا كردند.

كارشناس ارشد روس در ادامه نوشت: روسیه در سال 2010 به تحریم های شورای امنیت در مورد ایران پیوست و از تحویل مجموعه های پدافند هوایی اس-300 به ایران با وجود عقد قرارداد مربوطه در سال 2007 خودداری كرد. (ولی) كارشناسان بین المللی و روس بعدها اثبات كردند این مجموعه ها شامل تسلیحات تهاجمی نمی شودكه در قطعنامه 1929 به آن اشاره شده است.

كارشناس ارشد انستیتو شرق شناسی روسیه یادآوری كرد: متاسفانه این تصمیم مسكو اعتماد میان روسیه و ایران را زیر سوال برد و تهران به دادگاه بین المللی شكایت كرد.

وی با نوشتن اینكه روسیه مبلغ پرداخت شده ایران را به این كشور بازگرداند، افزود: مسكو به تهران تحویل مجموعه پدافند هوایی مشابه اس-300را پیشنهاد كرد.

دونایوا ادامه داد: قرارداد اس-300 هم اكنون موضوع مذاكرات دیپلماتیك ایران و روسیه است و احتمالا یكی از محورهای مذاكرات شایگو در تهران برای پایان دادن به این وضع بود.

وی افزود: در همین حال باید به این واقعیت توجه داشت كه همكاری های فنی - نظامی ایران و روسیه در شرایط ادامه تحریم ها علیه ایران در ابعاد محدود می تواند توسعه یابد.

دونایوا در ادامه مقاله به مذاكرات و رایزنی های وزرای دفاع ایران و روسیه در مورد مسایل مهم منطقه چون مساله افغانستان و اوضاع كشورهای آسیای مركزی با توجه به امكان تشدید فعالیت های گروه های افراط گرا در افغانستان اشاره كرد و نوشت: علاوه بر آن دو طرف موضوعات مهم همكاری های دوجانبه از جمله برگزاری رزمایش های مشترك در دریای خزر كه مورد علاقه دو كشور است را بررسی كرده و به توافق رسیدند.

وی یكی دیگر از طرح های همكاری نظامی ایران و روسیه را نوسازی هواپیماهای روسی ساخت شوروی در نیروی هوایی ایران عنوان كرد و افزود: دو طرف طرح هایی در عرصه فنی - نظامی از جمله ساخت بالگرد و سامانه های تجسسی را در دست بررسی دارند و برای ارتقای سطح همكاری ها در این عرصه مصمم هستند. امضای موافقت نامه همكاری نظامی ایران و روسیه موید این امر است.

كارشناس روس سپس درباره همكاری ایران و روسیه در مبارزه با گروه تروریستی داعش نوشت: روسیه هم مانند ایران نگران فعالیت های این گروه تروریستی خطرناك است. فعالیت های داعش ممكن است افغانستان و منطقه آسیای مركزی را بی ثبات كند و این مساله موجب نگرانی روسیه شده است.

دونایوا ادامه داد: ایران در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی مذهبی پیشرو است و مقام های این كشور در مجامع بین المللی بارها درباره تهدیدهای این پدیده ها بویژه برای امنیت منطقه خاورمیانه هشدار داده اند.

وی نوشت: روسیه با ایران در این مساله مواضع مشترك دارد و دو كشور بر مبارزه واقعی با گروه های تروریستی و خودداری از اعمال سیاست های دوگانه از طرف برخی كشورها اصرار دارند.

كارشناس انستیتو شرق شناسی روسیه در پایان همكاری ایران و روسیه را عامل مهمی در تامین ثبات و امنیت منطقه ای و بین المللی خوانده تاكید كرد: توسعه روابط دو كشور تاثیری مثبت بر اوضاع امنیتی كشورهای منطقه خواهد داشت.

اروپام*5*391 **1561**1479

سرخط اخبار جهان