۴ بهمن ۱۳۹۳، ۱۷:۰۸
کد خبر: 81477256
T T
۰ نفر
مذاكره معاونان وزیران خارجه ایران و 3 كشور اروپایی 9 بهمن؛ استانبول

تهران - ایرنا - معاونان وزیران خارجه ایران ، انگلیس، فرانسه و آلمان 9 بهمن برابر با 29 ژانویه در استانبول پشت میز مذاكره خواهند نشست.

در این دور از مذاكرات، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان محمد جواد ظریف حضور خواهند داشت.

تیم مذاكره كننده ایران به ریاست عراقچی عصر شنبه به دو روز مذاكره فشرده با تیم آمریكایی پایان دادند.سرپرستی تیم مذاكره كننده آمریكا را نیز وندی شرمن به عهده داشت.

مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریكای وزیر امور خارجه، حمید بعیدی نژاد مدیركل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه، داوود محمد نیا مشاور وزیر خارجه، محمد امیری مدیر كل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی و نیز پژمان رحیمیان از سازمان انرژی اتمی سایر اعضای تیم مذاكره كننده ایرانی در زوریخ هستند.

مذاكره كنندگان ایرانی روز گذشته در دو نشست و در مجموع حدود پنج ساعت با دیپلمات های آمریكایی گفت و گو و موارد اختلافی را بررسی كردند.

نمایندگی اتحادیه اروپا در این دور از گفت و گوها را هلگا اشمید معاون فدریكا موگرینی مسوول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عهده دارد.

شب گذشته محمد جواد ظریف نیز در حاشیه مجمع جهانی داووس در سوئیس با جان كری همتای آمریكایی خود گفت و گو كرد.

وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار با كری گفت: در این دیدار درباره بحث های مختلفی كه دوستان ما در زوریخ پیگیری می كنند از جمله تعداد سانتریفیوژها، روش های غنی سازی و همچنین پیشنهادهای مختلفی كه از سوی طرفین مطرح است، بحث كردیم و درباره ضرورت تسریع و تقویت روند مذاكرات به منظور جلوگیری از تخریب هایی كه صورت می گیرد، گفت و گو شد.

ظریف اظهار داشت: قرار شد همكاران ما به ویژه كارشناسان فنی دو طرف بحث ها را ادامه دهند تا به نتیجه واحدی برسیم.

وزیر امور خارجه پنج شنبه شب نیز در تماس تلفنی كه به درخواست فدریكا موگرینی انجام شد، با مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا آخرین تحولات مربوط به مذاكره هسته ای را بررسی كرد.

پیش از این ، لوران فابیوس، فیلیپ هاموند، فرانك والتر اشتاین مایر و فدریكا موگرینی با انتشار مقاله ای از طرح جدید تندروهای آمریكا برای تشدید تحریم ها علیه ایران انتقاد كردند و آن را گامی به عقب خواندند.

وزیران خارجه فرانسه، انگلیس، آلمان و مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این مقاله كه روزنامه واشنگتن پست آن را منتشر كرد ، نوشتند: ما یك فرصت تاریخی داریم كه ممكن است دوباره بدست نیاید. چشم های دنیا روی ماست ، باید تعهدمان به دیپلماسی و تلاش برای حل موضوع هسته ای ایران را در مهلتی كه تعیین كرده ایم، نشان دهیم. این مطمئن ترین مسیر برای رسیدن به یك توافق جامع و اخرین راه حل است كه دنیا و منطقه را امن تر خواهد كرد.

اجرای توافق موقت ژنو پس از آنكه مذاكرات به توافقی جامع میان ایران و كشورهای 1+5 نینجامید برای دومین بار در 24 نوامبر تا ماه ژوئن تمدید شد.

شبكه تلویزیونی ' فا كس نیوز' اعلام كرده آمریكا 11 میلیارد و 900 میلیون دلار بدهی خود به ایران را تا 22 ژوئن (تیرماه سال اینده ) یعنی زمان پایان مذاكرات هسته ای را به این كشور پرداخت می كند.

این شبكه وابسته به وزارت دفاع آمریكا به نقل از اسناد وزارت خارجه این كشور از پرداخت 490 میلیون دلار بدهی ها خبر داد و افزود: این مبلغ (490 میلیون) سومین قسط از بدهی های آمریكا از داریی های ایران به این كشور است كه قرار بود از دهم دسامبر 2014 به این سو، به تهران پرداخت شود.

باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا دستور پرداخت این مبلغ را در نوامبر گذشته به عنوان محكی برای تمدید این دور از مذاكرات بر سر برنامه هسته ای ایران امضاء كرد.

این گزارش به نقل از یك مقام وزارت امور خارجه آمریكا افزود: قرار شد كه از كل چهار میلیارد و 900 میلیون دلار از دارایی های بعدی آزاد شده ایران، در 10 قسط جداگانه تا 22 ژوئن امسال در اختیار تهران قرار گیرد.

براساس این گزارش، دولت آمریكا بر اساس توافق موقت سال 2013 با تهران، پرداخت های مشابهی را به تهران به میزان چهار میلیارد و 200 میلیون دلار انجام داده بود، سپس برای متعهد نگه داشتن ایران به این مذاكرات تا ماه نوامبر گذشته، دو میلیارد و 800 میلیون دلار دیگر نیز به تهران پرداخت كرد.



1553
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست