چین در حال ساخت پایگاه نظامی نزدیك جزایر مورد اختلاف با ژاپن است

تهران – ایرنا – مجله ژاپنی دیپلمات مدعی شد ، بر اساس گزارش هایی كه هنوز بطور رسمی تایید نشده است ، احتمالا چینی ها سرگرم ساخت یك پایگاه نظامی در نزدیكی جزایر 'سنكاكو' هستند.

به نوشته این مجله، تصویرهای ماهواره ای كه روز گذشته توسط موسسه جینز (IHS Jane’s) منتشر شد، تاییدكننده خبری است كه خبرگزاری كیودو در مورد ساخت یك پایگاه نظامی در نزدیكی جزایر سنكاكو ، منتشر كرده بود.

تصاویر جینز كه از اكتبر 2013 تا اكتبر 2014 گرفته شده، نشان می دهد كه پكن در مركز جزیره 'نانجی' در استان ژجیانگ، دستكم یك بالگرد و 10 سكوی پرواز، به علاوه یك رادار و سایت مخابراتی مستقر كرده است.

با این حال، در تصاویر تازه، نشانی از باند فرودگاه نیست. در گزارش پیشین، به نقل از برخی منابع داخلی چین، نوشته شده بود كه پكن سرگرم ساخت یك فرودگاه نظامی در همین منطقه است. فعلا نزدیكترین پایگاه هوایی چین به جزایر سنكاكو، 380 كیلومتر از آن فاصله دارد.

گزارش نخستین خبرگزاری كیودو از سوی چین بشدت رد شد.

در ماه آوریل گذشته توكیو اعلام كرد كه برای تقویت توان دفاعی و شناسایی خود، شماری نیرو را همراه با یك ایستگاه راداری در 'یوناگونی' واقع در 150 كیلومتری سنكاكو مستقر خواهد كرد. توكیو همچنین از قصد خود برای راه اندازی نیروی آبی و خاكی در ناگاساكی خبر داده بود.

موسسه 'جینز' تحولات اخیر دو كشور و ساخت پایگاه جدید چین را خطرناك ارزیابی كرده است.

جزایر كوچك سنكاكو در مالكیت ژاپن است، اما چین و تایوان نیز بدان ادعای مالكیت دارند.

آساق*5*9163*1579

سرخط اخبار جهان