رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان:اقلیت‌های دینی در ایران از حقوق مساوی با اكثریت برخوردارند

مسكو- ایرنا- رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان در مصاحبه با یك رسانه ارمنستانی گفت: اقلیت های دینی در ایران از حقوق مساوی با اكثریت برخوردار هستند.

به گزارش ایرنا به نقل از گزارش روز پنجشنبه رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان، 'مجید مشكی' افزود: جمهوری اسلامی ایران، نه تنها به اعتقادات و آداب و سنن و فرهنگ اقلیت‌های دینی احترام می‌گذارد؛ بلكه حقوقی مانند داشتن نماینده در مجلس شورای اسلامی را برای آنان در نظر گفته است.

بنابر گزارش ، شبكه 'یك' تلویزیون ارمنستان با توجه به وقایع اخیر كشور فرانسه و انجام عملیات‌های تروریستی به نام مسلمانان، مصاحبه‌ای با رایزن فرهنگی ایران در این كشور انجام داد.

در ابتدای مصاحبه، خبرنگار سوالی درباره حملات تروریستی به نام اسلام و با شعار 'الله‌اكبر' مطرح كرد كه رایزن فرهنگی كشورمان در ارمنستان، اعتقادات، نظرات و اقدامات گروه‌های تندرو به نام اسلام را غیر قابل پذیرش خواند.

وی همچنین به حركت‌های خشونت‌طلبانه داعش و گروه‌های هم‌فكر آنان در عراق، افغانستان، پاكستان و به تازگی در فرانسه اشاره كرد و

افزود: آنچه را این گروه‌ها به نام اسلام انجام می‌ دهند، برداشت‌های غلطی است كه توسط عده‌ای افراط‌گرا و خشونت‌طلب علیه صلح و امنیت جهانی انجام می گیرد.

وی ادامه داد: به همین دلیل است كه پیروان همه ادیان و مذاهب از مسلمان و غیرمسلمان، هدف حملات این گروه قرار دارند و همین امر ثابت می كند كه نمی‌توان این افراد را مسلمان و پیرو قرآن دانست.

وی افزود: قرآن كتاب اصلی مسلمانان در آیات مختلف خود پیروان اسلام را به عدم توهین به عقاید و اعتقادات پیروان سایر مذاهب فراخوانده است و در جای جای این كتاب آسمانی، پیروان حضرت محمد (ص) به گفت‌وگو با پیروان سایر ادیان دعوت شده اند.

مشكی تاكید كرد: هر كس با اسلام حقیقی آشنا باشد، می‌داند كه حركات تروریستی مورد تایید اسلام نبوده و نیست و بر همین اساس نیز دولت، حاكمیت و مردم ایران، این گونه اقدامات وحشیانه را علیه هر مذهب، دین و قومیتی محكوم كرده اند. چنان كه اقدام تروریستی اخیر در فرانسه نیز از سوی مسئولان وزارت خارجه ایران، محكوم شد.

در بخش دیگری از این مصاحبه، خبرنگار شبكه یك با ذكر این نكته كه در فرهنگ غرب آزادی بیان وجود دارد و در این قالب سخنانی علیه پیامبران هم گفته می‌شود، پرسید: آیا فكر نمی‌كنید كه این اقدام باعث تكرار خشونت‌هایی از قبیل جریان فرانسه خواهد شد و آیا به نظر شما مسلمانانی كه پذیرفته‌اند در جامعه غرب زندگی كنند، نباید قوانین و مقررات این كشورها را بپذیرند؟

مشكی در پاسخ گفت: در این خصوص به چند نكته اشاره می‌كنم. نخست اینكه آنچه بتازگی در فرانسه اتفاق افتاد، توهین به مقدسات مسلمانان نبود؛ بلكه كاریكاتور سركرده داعش و نقد حركت‌های خشونت‌بار آنان بود و این موضوع نباید با توهین به مقدسات مسلمانان اشتباه گرفته شود.

وی افزود: دوم اینكه متاسفانه در نوبت‌های قبل نیز در اروپا با تمسك به حربه آزادی بیان به مقدسات مسلمانان توهین و به پیامبر بیش از یك میلیارد انسان جسارت شده بود، اما همچنان كه گفته شد مسلمانان در گذشته نیز با تظاهرات و تجمعات اعتراض‌آمیز، توهین به پیامبر و مقدسات خود را محكوم كردند و هرگز مسلمانی به این دلیل كه به مقدساتش اهانت شده است دست به قتل انسان‌های دیگر نزد.

وی اضافه كرد: نكته سومی كه باید بگویم این است كه آزادی بیان مورد ادعای اروپا و غرب، تنها برای توجیه پاره‌ای از اقدامات از جمله توهین به مقدسات سایر ادیان كاربرد دارد؛ اما چنانچه با استفاده از همین آزادی بیان در خصوص برخی از كشورها یا سیاست‌های جهانی سخنی گفته شود، گوینده به مجازات‌های سختی محكوم می‌شود.

رایزن فرهنگی كشورمان گفت: بجاست كه غرب در استفاده از این ابزار تجدید نظر بكند و به مقدسات سایر ادیان احترام بگذارد.

مشكی ادامه داد: درست است كه اگر فردی در جامعه‌ای به عنوان مهاجر زندگی می‌كند باید قوانین و مقررات حاكم بر آن جامعه را بپذیرد كما اینكه مسلمانان مهاجر به اروپا این قوانین را پذیرفته‌اند، اما در تمامی جوامع برای اقلیت و یا مهاجران، حقوقی در نظر گرفته می‌شود و جامعه و حكومت كشور مهمان به این حقوق پایبند هستند.

رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان، افزود: در حقیقت حقوق جامعه مهمان و میزبان، امری طرفینی است كه باید توسط هر دو طرف رعایت شود تا زندگی در بستری تعاملی شكل پیدا كند، در غیر این صورت آرامش ‌بخشی از جامعه همواره در خطر خواهد بود.

وی در پایان سخنان خود با تاكید بر این كه جمهوری اسلامی ایران پیشتاز در رعایت حقوق اقلیت‌های دینی است، افزود: ایران نه تنها به اعتقادات و آداب و سنن و فرهنگ اقلیت‌های دینی احترام می‌گذارد؛ بلكه حقوقی مانند داشتن نماینده در مجلس شورای اسلامی را برای اقلیت های دینی در نظر گفته است.

اروپام*5*391**1144**1549

سرخط اخبار جهان