۱۶ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۴۶
کد خبر: 81453199
T T
۰ نفر
آیت الله هاشمی رفسنجانی:برای اساتید به دلیل مباحث تحقیقاتی پرونده سازی نشود

تهران - ایرنا- رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این كه فضای دانشگاه باید فضایی برای انجام فعالیت های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی باشد، گفت: مدیران دانشگاه ها حق ندارند برای اساتید به دلیل مباحث تحقیقاتی پرونده درست كنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، آیت الله «اكبر هاشمی رفسنجانی» روز سه شنبه در همایش سراسری معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: این همایش می تواند آرامشی به مردمی بدهد كه نگران فرهنگ و عقاید اسلامی در دانشگاه ها هستند.

وی، آزادی و اسلامی را دو پیوند برای تشكیل دانشگاه آزاد اسلامی دانست و خاطرنشان كرد: قبل از انقلاب نیز كلمه آزاد وجود داشت و ما می خواستیم فضای تعلیمات عالیه را بازتر كنیم كه البته در سال های اول این موضوع محقق شد اما شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرراتی گذاشت كه ما نیز با دانشگاه های دیگر تفاوتی نداریم.

وی یادآور شد: در دانشگاه آزاد اسلامی قید اسلامی برای ما بسیار اهمیت دارد و كلمه آزاد نیز به معنای آزاد اندیشی در دانشگاه است.

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: امروز برای همه دنیا روشن است كه هر جا بخواهد علم ترقی كند و تحقیقات به صورت جدی دنبال شود این امر در شرایط آزاد اندیشی اتفاق می افتد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: اگر افرادی جرات بیان تحقیق خود را نداشته باشند این آزاداندیشی نیست و جایی كه برای تحقیق و پژوهش بنیان گذاشته شده باید در آنجا آزاداندیشی وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان نكرد: موضوع آزاداندیشی امری غیر دینی نیست كه برخی خیال می كنند یك فضای لیبرالیستی است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به معاونان و مدیران فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سعی كنید فضای دانشگاه، فضای تحقیق باشد و نگذارید این فضا كه برای آموزش و ساخت انسان های متفكر است ،گرفتار ترس، وحشت و تقیه شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان این كه فضای علمی فضای تحقیق است و تبلیغ نیست، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی باید آزاداندیشی را جزو برنامه ها و اولویت های خود قرار دهد كه من پیشنهاد می كنم گروه محققی روی مسایل فرهنگی تحقیق كنند.

وی با تاكید بر این كه دانشگاه آزاد اسلامی باید به وحدت جهان اسلام توجه كند، گفت: متاسفانه امروز دنیای اسلام با مصیبت بزرگی مواجه شده است كه باید در این زمینه بحث‌های اساسی و دانشگاهی صورت بگیرد و بررسی شود كه چه خطرهایی دنیای اسلام را تهدید می‌كند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این كه دنیای اسلام امروز با بدترین وضع خود در طول تاریخ مواجه است، افزود: در جهان اسلام امروز تفرقه زیاد شده است و گروه‌هایی به نام تكفیری‌ها بقیه را كافر می‌دانند و كشتار مسلمانان را دنبال می‌كنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: همچنین گروه‌هایی از جمله داعش و القاعده در سراسر دنیا اقدامات تروریستی را به نام اسلام انجام می‌دهند.

وی یادآور شد: از غرب و شرق گرفتار مصیبت تفرقه شده‌ایم و به گونه‌ای وحشت ایجاد كرده‌اند كه دولت‌ها نیز جرات انجام كاری را ندارند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین اظهار داشت: داعش یك سوم خاك عراق را طی چند روز گرفت و یك سوم خاك سوریه را نیز در دست دارد اما اینها كشورداری بلد نیستند و خیلی عقب مانده و متحجر هستند و غربی‌ها نیز اینها را به عنوان اسلام معرفی می‌كنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با تاكید بر لزوم وحدت بین مسلمانان جهان تصریح كرد: دانشگاهیان باید این موضوع را مورد مطالعه قرار دهند و جوانان را نیز در زمینه ضررها و بحران‌های وجود تفرقه در بین مسلمانان آگاه كنند.

وی به اقدامات گروه‌های تروریستی از جمله داعش اشاره و خاطرنشان كرد: تفكر خوارجی دوباره زنده شده است البته خوارج این جور نبودند؛ غربی‌ها ضمن تبلیغات ترسیده‌ و ائتلاف كرده‌اند كه با داعش مبارزه كنند و تاكنون نیز موفق نشده‌اند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاكید كرد: علمای اهل سنت و شیعیان باید مواظب باشند و با ایجاد تفرقه به دنیای اسلام ضربه نزنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی یادآور شد‌: افراط امروز به یك ویروس تبدیل شده و باتوجه به این كه مردم از حكومت‌ها ناراحتند و اكثر كشورهای اسلامی نیز با این موضوع مواجه هستند ، افراد به راحتی جذب گروه‌های افراطی می‌شوند و افراط شكل می‌گیرد.



** باید وحدت مخدوش‌شده در دنیای اسلام را برگردانیم

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: علمای دانشگاهی وظیفه دارند وحدت مخدوش‌شده در دنیای اسلام را بازگردانند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی، اهمیت كار برای وحدت امت اسلام را یكی از موضوعات مهم دانست كه معاونان و مدیران فرهنگی دانشگاه آزاد در سراسر كشور باید آن را دنبال كند.

وی همچنین اظهارداشت: دانشگاه آزاد باید در بحث انسان‌سازی گام بردارد و فرهنگ اسلام را در جامعه تقویت كند.

وی با بیان این كه فرهنگ، اخلاقیات اسلام است، تصریح كرد: اگر امسال سال فرهنگ نامگذاری شده است ، ما باید به‌دنبال اخلاقیات برویم.

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: باید اخلاقیات مهم اسلام را به دانشجویان ارایه دهیم و این مقوله به‌صورت یك درس واقعی در دانشگاه‌ها مطرح شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت:‌ فرهنگ اسلامی در اخلاقیات اسلامی است و هر جا یك خلق خوب در دنیا باشد ، ما باید آن را بگیریم و استفاده كنیم و تبادل تجربیات را با دنیا داشته باشیم .

وی با یادآوری 10 برابر شدن بودجه امسال دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فرهنگ ، خاطرنشان كرد: ما باید انواع راه‌های فرهنگ‌سازی را به‌صورت علمی دنبال كنیم و دانشگاه آزاد نیز باید پیوند آزاداندیشی و اسلامی خود را بروز دهد.

وی افزود: این كه رهبر معظم انقلاب سال 93 را سال فرهنگ نامگذاری كرده‌اند ، مسوولان فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی باید این بعد را در حدود مسوولیت خود جدی بگیرند، به طوری كه مردم احساس كنند شما از فرهنگ اسلام پاسداری می‌كنید.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاكید بر لزوم وحدت در كشور ، اظهار داشت: ما در حال حاضر همانند زمان پیامبر(ص) وحدتی را كه باید داشته باشیم ، شاهد نیستیم و باید در جهت وحدت جامعه گام برداریم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان این كه یكی از صفات بندگان خدا ، اعتدال است گفت: افراط و تفریط در جامعه بسیار خطرناك است و این وظیفه علما و دانشگاهیان است كه در این زمینه تلاش كنند تا اعتدال در جامعه حاصل شود.

هاشمی رفسنجانی افزود: دانشگاه آزاد باید در این زمینه پیشتاز و مروج اخلاق و فرهنگ اسلام باشد.

وی در ابتدای سخنان خود نیز ضمن تبریك میلاد پرخیر و بركت حضرت رسول اكرم (ص) و گرامیداشت هفته وحدت افزود: هفته وحدت پس از پیروزی انقلاب و مشاهده توطئه هایی كه برای تفرقه بین اهل سنت و شیعیان صورت می گرفت، پایه گذاری شد.

وی ادامه داد: هر سال جمع زیادی از جهان اسلام در تهران جمع می شوند و بحث هایی را دنبال می كنند اما هنوز نتایج عملی جدی را در سطح جوامع اسلامی برای وحدت نمی بینیم.

همایش سراسری معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی امروز با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد و جمعی از مسوولان این دانشگاه برگزار شد.

سیام ** 9254 ** د . الف ** ل.ا**1336
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ