تكذیب برداشت4 میلیارد و یك صد میلیون دلار از صندوق توسعه ملی/ پرداخت وام ارزان قیمت تا 50 میلیون تومان به نیازمندان

تهران- ایرنا- معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور گفت: برداشت چهار میلیارد و یكصد میلیون دلار از صندوق توسعه ملی نادرست است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، محمدباقر نوبخت در گفت و گویی، درباره این موضوع كه گفته می شود باتوجه به كاهش قیمت نفت، دولت از حساب ذخیره ارزی چهار میلیارد و یكصد میلیون دلار برداشت كرده، افزود: این حرف نادرست است و افرادی كه بر مبنای گزارش غیررسمی دیوان محاسبات اعلام كردند، باید عذرخواهی كنند. مگر می شودچهار میلیارد و یكصد میلیون دلار از صندوقی كه زیر نظر سه قوه است برداشت كرد و بعد با قاطعیت گفت كه برداشت نكردیم؟ اگر به فرض نیاز داشته باشیم اجازه می گیریم و برداشت می‌كنیم. من با قاطعیت عرض می‌كنم و از مطبوعات و كسانی كه این ادعا را دارند، دعوت می‌كنم اسنادشان را ارائه و ببینیم چه كسانی برای تشویش اذهان عمومی باید عذرخواهی كنند.

نوبخت موضوع حساب‌سازی دراین مورد را تكذیب كرد و گفت: ما چهار میلیارد و یكصد میلیون دلار نفت فروختیم و بانك مركزی معادل ریالی آن را به حساب خزانه ریخت. دیوان محاسبات هم در گزارشش اعلام كرد كه دولت این رقم را كه از درآمدهای نفتی‌اش بود، سهم صندوق و شركت‌ها را داد و مابقی آن را به خزانه واریز كرد.

وی افزود: در این شرایطی كه دشمن ما را تحریم كرده و مایل نیست ما از منابع نقتی حتی پولش را برداریم، با همه این‌ها دولت دارد، فعالیت می كند و برخی دوستان كه اطلاعاتشان ضعیف است، اینطور رفتار می‌كنند و من دعوت می‌كنم مدارك شان را بدهند تا مشخص شود و نه تنها از مردم بلكه از دولت هم عذرخواهی كنند البته ما قطعاً خواهیم بخشید.



** وام ارزان قیمت تا 50 میلیون تومان به نیازمندان پرداخت شود

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور درباره پیشنهاد برخی نمایندگان برای دو برابر شدن یارانه نقدی اقشار متوسط و فقیر، گفت: وقتی قرار است بذل و بخشش شود چرا سه برابر نكنیم؟! اما اگر می‌خواهیم قانون را اجرا كنیم، حداكثر دولت باید نصفش را یارانه بدهد و بقیه‌اش را برای تولید و بهداشت و حمل و نقل و محیط زیست و زیرساخت‌ها استفاده كند. حالا منظور این است كه این قانون را تغییر بدهیم؟ ما یك بار اصلاح كردیم. ما تلاشمان این است كه به كسانی كه واقعا نیاز دارند یارانه بدهیم و بقیه را برای تولید و بهداشت سرمایه گذاری كنیم. آیا كسی هست كه بگوید در اینكه ما با یارانه‌ها خدمات را ارزان كردیم اشتباه كردیم؟ می‌خواهیم وام ارزان قیمت تا 50 میلیون تومان به زوج ها و زنان سرپرست خانوار بدهیم.

وی با بیان اینكه، پیشنهاد دو برابر كردن یارانه نقدی صحیح نیست و براساس قانون، یارانه نقدی باید به اقشار نیازمند پرداخت شود، گفت: از محل یارانه ها قرار است وام ارزان قیمت تا 50 میلیون تومان به نیازمندان پرداخت شود.



** نرخ تورم به 16.8 درصد كاهش یافت

نوبخت تصریح كرد: نرخ تورم 16.8 درصد مربوط به آذرماه است كه نسبت به آبان كاهش داشته و انشاالله تا سال 95 یك رقمی خواهد شد.



** قدرت تولید برخی كشور های همسایه عامل اصلی كاهش قیمت نفت

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور درباره كاهش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی و تاثیر آن بر بودجه ایران، گفت: قدرت تولید برخی كشورهای همسایه كه به آنها امكان می‌دهد هر لحظه خواستند نفت عرضه كنند یا آن را در ذخایر طبیعی نگاه دارند، عامل اصلی كاهش قیمت نفت بود. ما هم برای افزایش توان تولید باید تلاش كنیم. اگرچه اكنون براساس تحریم‌ها می توانیم روزانه یك میلیون بشكه تولید و صادر كنیم، اما اگر حالت تحریم برگردد و در مذاكرات با منطق قوی تیم ما بتوانیم بیشتر صادر كنیم، آن وقت اگر نتوانیم میزان بالاتری تولید كنیم، چه پاسخی به مردم داریم؟ بنابراین باید از الان اقدام كنیم و برای همه شرایط آماده باشیم.



** اگر قیمت نفت كمتر از 72 دلار باشد با مكانیزم ها مدیریت می كنیم

وی گفت: كل این رقم بودجه بالغ بر 830 هزار میلیارد تومان و بودجه عمومی 267 هزار میلیارد تومان هست و كل درآمدهای نفتی پیش بینی شده با قیمت 72 دلار از یك سوم این رقم هم كمتر است. من به شما با اطمینان می گویم كه حتی اگر قیمت نفت بسیار كمتر از 72 دلار باشد، با مكانیزمی كه داریم مدیریت می كنیم.

نوبخت با تاكید بر نادرست بودن اظهارنظرها درباره غیرواقعی بودن بودجه، گفت: ما نمی توانیم از بودجه جاری برداریم و روی عمرانی بگذاریم. چه تلاشی باعث شد ما بتوانیم از ركود خارج شویم و رشد مثبت را اعلام كنیم؟ این ناشی از آن است كه دولت پیشگام شد و بیش از 22 هزار میلیارد تومان در طرح های عمرانی سرمایه‌گذاری كرد.

اقتصام(1)9141**1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد