۲۴ آذر ۱۳۹۳، ۱۵:۲۲
کد خبر: 81427076
T T
۰ نفر
اعتماد متقابل عامل كلیدی گسترش همكاری‌ بین ایران و ارمنستان است

تهران - ایرنا - وزیر انرژی و منابع طبیعی جمهوری ارمنستان گفت: اعتماد مقابل بین ایران و ارمنستان، عامل كلیدی برای گسترش همكاری‌ها بوده است.

به ‌گزارش ایرنا، یروان زاخاریان روز دوشنبه در مراسم گشایش دوازدهمین اجلاس همكاری‌های مشترك اقتصادی ایران و ارمنستان در محل وزارت نیرو، افزود: جمهوری ارمنستان اهمیت زیادی برای روابط با ایران كه مبتنی بر منافع دو طرف و دوستی دو كشور بوده، قائل است.

وی ادامه داد: به‌دلیل شرایطی خارج از اختیار ما، وقفه‌ای دو ساله در روابط دو كشور به‌وجود آمد كه می‌توانست در گسترش روابط طرفین موثر باشد، اما با وجود این موضوع، هم‌اكنون دو كشور در بخش ‌های مختلف همكاری های مطلوبی دارند، ضمن آنكه پتانسیل افزایش آن نیز موجود است.

وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان، اظهار داشت: هر كدام از طرفین در این كمیسیون نقش و جایگاه خود را در پیشبرد اهداف پیشین و ارایه برنامه‌های جدید به‌كار گرفته‌اند و همان‌طور كه روسای جهموری دو كشور اذعان كردند برخلاف روابط سیاسی خیلی خوب دو كشور، روابط اقتصادی به وضعیت مطلوب نرسیده و بخش كوچكی از پتانسیل همكاری فعال شده است.

زاخاریان با بیان اینكه درصورت همكاری مناسب دو طرف، می‌توانیم روابط اقتصادی را چندین برابر ارتقا دهیم، گفت: مدت زمان زیادی از اجلاس یازدهم كه در ایروان تشكیل شد، می‌گذرد و در این فاصله كارهای زیادی روی هم انباشته شده است، اما اجلاس دوازدهم پتانسیل بالایی در زمینه توسعه همكاری در بخش اقتصاد، صنعت، انرژی، گردشگری و تجارت دارد و برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری بستر قانونی مناسبی مهیا است.

وی گفت: هم‌اكنون باید تمركز خود را بر برنامه‌های عمده اقتصادی میان دو كشور از جمله خط سوم انتقال برق، ایجاد خط آهن بین دو كشور، نیروگاه برق‌ آبی 'مگری' و برنامه‌های عمده دیگر قرار دهیم.

زاخاریان با بیان اینكه این اجلاس برای گسترش همكاری اقتصادی و افزایش ارتباط‌ها نقش كلیدی می‌تواند داشته باشد، افزود: حسن همجواری و اعتماد مقابل بین دو كشور عامل كلیدی برای گسترش همكاری بوده و امیدواریم با تلاش‌های مشترك، همكاری دو كشور را تا سطح مناسبی ارتقا دهیم.

وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان با بیان اینكه هیات همراه اختیار كامل برای گسترش همكاری در تمام زمینه‌ها با جمهوری اسلامی دارد، تصریح كرد: معتقدم با آگاهی از مسئولیت‌های متقابل از هر امكانی برای تعمیق همكاری‌ها استفاده خواهد شد، چرا كه وقتی ارقام مربوط به مبادله‌های اقتصادی دو كشور را مرور كنیم، امكان گسترش بیشتر در این زمینه وجود دارد.

زاخاریان اضافه كرد: در زمان حاضر تبادل تجاری بین دو كشور نیز پایین است و دو دولت به‌عنوان اركان گسترش همكاری‌ها، تمركز خود را بر فعالیت این كمیسیون قرار داده‌اند؛ موفقیت در افزایش و توسعه فعالیت‌های اقتصادی مبتنی‌بر فعالیت این كمیسیون است و ما هم‌اكنون مكلف هستیم در قبال اعتماد دولت‌ها كار موثری در این زمینه انجام دهیم.

اقتصام(3)1053**1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد