۳ آذر ۱۳۹۳، ۰:۳۸
کد خبر: 81398493
T T
۰ نفر
مذاكرات ایران و عراق برای اجرایی كردن توافقات درباره استرداد محكومین

بغداد- ایرنا- مذاكرات ایران و عراق برای اجرایی كردن موافقت نامه های مربوط به استرداد محكومین و مجرمین میان دو كشور با سفر معاون وزیر امور خارجه كشورمان به بغداد آغاز شد.

حسن قشقاوی معاون وزیر امور خارجه در امور كنسولی، مجلس و ایرانیان خارج از كشور یكشنبه شب در راس هیاتی وارد بغداد شد.

وی به خبرنگار ایرنا گفت در این سفر با طرف عراقی راجع به اجرایی كردن موافقت نامه های امضاء شده مضاعدت قضایی و حقوقی، از جمله استرداد محكومین و مجرمین میان دو كشور مذاكرات خواهد داشت.

ایران و عراق چهار موافقت نامه معاضدت قضایی و حقوقی ، در امور 'مدنی و احوال شخصیه'، 'كیفری'، 'استرداد مجرمین' و 'انتقال محكومین به حبس' امضاء كرده اند.

همچنین دو كشور توافق كرده اند، كمیته ای مشترك را به منظور بررسی وضعیت زندانیان دو كشور تشكیل داده تا زمینه انتقال آن ها را فراهم كنند.

براساس گزارش منابع رسمی، بیشترین تعداد محبوسین ایرانی زندان های عراق، افرادی هستند كه به دلیل عدم آگاهی از قوانین عراق و به عشق زیارت عتبات بطور غیر قانونی وارد خاك این كشور شده و دستگیر و محكوم شده اند.

عراق ، قوانین شدیدا سختگیرانه ای در قبال ورود غیر قانونی اتباع بیگانه به خاك خود دارد.

قشقاوی همچنین خبر داد كه در مذاكرات روز دوشنبه اش در بغداد با طرف عراقی ، موضوع لغو روادید برای گذرنامه های سیاسی و خدمت را پیشنهاد خواهد كرد. وی ابراز امیدواری كرد كه طرف عراقی آمادگی پذیرش آن را داشته باشد.

خاورم*4*1770* 3404

سرخط اخبار جهان