۳ آذر ۱۳۹۳، ۰:۱۶
کد خبر: 81398487
T T
۰ نفر
گزارش رسانه ها از پیشتازی السبسی در انتخابات ریاست جمهوری تونس

تهران- ایرنا- رییس ستاد انتخاباتی 'باجی قائد السبسی' رهبر 87 ساله حزب ندای تونس شامگاه یكشنبه اعلام كرد، وی در انتخابات ریاست جمهوری این كشور حائز اكثریت آرا ‌شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری 'الیوم السابع'، وی در عین حال گفت:‌ احتمال دارد انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم كشیده شود.

برخی منابع نیز از احتمال رقابت انتخاباتی در دور دوم بین 'قائد السبسی' و 'منصف المرزوقی' رییس جمهوری فعلی خبرداده اند.

شهروندان تونس از ساعت هشت صبح به وقت محلی برای انتخاب رییس جمهوری جدید پای صندوق های رای رفتند.

در رقابت انتخاباتی تونس كه سومین انتخابات آزاد در این كشور از زمان سرنگونی دیكتاتوری 'زین العابدین بن علی' در سال 2011 است، حدود 30 نامزد شركت كرده اند.

تحلیلگران سیاسی پیشتر اعلام كرده بودند كه از میان این افراد، 'منصف مرزوقی' رییس جمهوری كنونی تونس و فعال حقوق بشر و 'باجی قائد السبسی' رهبر حزب سكولار 'ندای تونس' و از مقام های حكومت بن علی، شانس بیشتری برای پیروزی در این انتخابات دارند.

بیش از سه سال از سرنگونی حكومت تك حزبی بن علی می گذرد و تونس با تصویب قانون اساسی جدید و جلوگیری از بروز ناآرامی و اغتشاش به الگویی برای منطقه تبدیل شده است.

ماه گذشته نیز انتخابات عمومی پارلمانی در تونس برگزار شد كه در آن حزب ندای تونس بیشترین كرسی های پارلمان را از آن خود كرد و از حزب 'النهضه' كه در نخستین انتخابات آزاد این كشور در سال 2011 در صدر قرار گرفته بود، پیشی گرفت.

قیام های مردمی سال 2011 جرقه ای برای آغاز دیگر انقلاب های مردمی علیه حكومت های استبدادی در كشورهای عربی شد. بن علی دیكتاتور سابق این كشور كه به دنبال كودتایی در سال 1987 روی كار آمد، سرانجام پس از 23 سال حكومت، ناگزیر به كناره گیری از قدرت شد و به عربستان سعودی گریخت.

**مترجمام**1480** 2023

سرخط اخبار جهان