۱ آذر ۱۳۹۳، ۱۴:۲۵
کد خبر: 81396295
T T
۰ نفر
استاد علوم سیاسی دانشگاه دمشق: راهبرد آمریكا علیه نظام سوریه شكست خورده است

دمشق - ایرنا - استاد علوم سیاسی دانشگاه دمشق تاكید كرد: سخنان 'باراك اوباما' پس از نشست سران 'گروه 20 ' در استرالیا، در ارتباط با اوضاع در سوریه و عملیات ائتلاف بین المللی علیه 'داعش'، بیانگر آن است كه گزینه راهبردی آمریكا برای سرنگونی نظام سوریه شكست خورده و كاخ سفید به ناكارآمدی این راهبرد پی برده است.

'بسام ابوعبدالله' روز شنبه در گفت و گو با ایرنا در دمشق افزود: سخنان اوباما مبنی بر اینكه در جنگ علیه داعش با نظام سوریه همكاری نمی كنیم و اینكه واشنگتن به دمشق خبر داده كه در حریم هوایی خود متعرض جنگنده های ائتلاف نشود، از شكست سیاست سه سال و نیم گذشته كاخ سفید علیه سوریه حكایت دارد.

به گفته این كارشناس سیاسی مسایل سوریه، پس از اعتراف اوباما به ناتوانی آمریكا در سرنگون كردن نظام سوریه، اكنون كاخ سفید می كوشد تا گزینه مداخله نظامی را در مناطق شمال سوریه بویژه شهر 'حلب' مطرح كند و البته این بار هم ادعای 'جنگ علیه تروریسم' را بهانه قرار خواهد داد.

بسام ابوعبدالله كه ریاست مركز مطالعات راهبردی دمشق را نیز برعهده دارد، تصریح كرد: آمریكا درصدد برچیدن شماری از گروه های تروریستی فعال در شمال سوریه برآمده چرا كه كنترل آنها از دستش خارج شده است.

استاد دانشگاه دمشق خاطر نشان كرد: احتمالا 'استفان دی میستورا' نماینده ویژه دبیر كل سازمان ملل متحد در امور سوریه، برای زمینه سازی راهبرد جدید آمریكا به سوریه آمده و با مطرح كردن توقف عملیات جنگی درصدد است تا با یك سنگ دو نشان بزند.

وی افزود: طرح دی میستورا به نظر می سد، نخست برای جلوگیری از پیشرفت در عملیات موفقیت آمیز ارتش سوریه و دوم ایجاد بهانه برای مداخله نظامی نیروهای زمینی وابسته به كشورهای عضو ائتلاف بین المللی علیه گروه های درگیر در سوریه است.

بسام ابو عبدالله تصریح كرد: باید این مساله را مد نظر بگیریم كه 'كفه برتر' در میادین نبرد شمال سوریه و به ویژه در استان حلب، به نفع ارتش سوریه است كه علاوه بر موفقیت های میدانی در این كلان شهر، آن را از مناطق حومه استان حلب جدا كرده است.

رییس مركز مطالعات راهبردی دمشق گفت: شكی نیست كه چنین وضعی دلخواه آمریكا و هم پیمانان منطقه ای آن نیست و اگر محافل بین المللی دلسوز مردم سوریه هستند، چرا چنین طرحی را در استان های جنوبی سوریه یعنی 'درعا' در مجاورت اردن و 'قنیطره' در مجاورت 'جولان اشغالی' محك نمی زنند.

این استاد دانشگاه در مورد دلیل استقبال دولت سوریه از طرح دی میستورا اظهار داشت: دمشق قول بررسی داده و همكاری با دی میستورا در چارچوب این طرح را مشروط به همخوانی آن با قطعنامه های 2179و 2178 شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار داده است.

این كارشناس مسایل سیاسی افزود: بدین ترتیب، اگر طرح دی میستورا همخوان با قطعنامه های شورای امنیت پیش برود، عربستان سعودی، تركیه ، قطر و اردن باید حمایت های تسلیحاتی و مالی خود را از گروه های تروریستی قطع كنند و یا اینكه با استفاده از بند هفتم منشور سازمان ملل با آنان برخورد شود، یعنی نیروهای بین المللی برای جلوگیری از حمایتهای این كشورها از تروریسم، به زور و قدرت نظامی متوسل شوند.

بسام ابو عبدالله خاطر نشان كرد: در صورت پذیرش شرط های سوریه در ارتباط با پیشبرد طرح دی میستورا، منافع آنكارا كه مرزهایش را به روی تردد تروریست ها و جابجایی اسلحه باز كرده، به طور جد متضرر خواهد شد و این امر به معنای تقابل آمریكا با تركیه به ریاست 'رجب طیب اردوغان' است.

وی تصریح كرد: ارایه طرح دی میستورا در مورد حلب و همچنین اظهارات ضد و نقیض مقامات آمریكایی درباره سوریه بیانگر دستپاچگی آمریكایی ها در تعامل با داده های موجود در میادین نبرد و عرصه سیاسی منطقه است.

رییس مركز مطالعات راهبردی دمشق برای تایید این سخن خود گفت: دی میستورا از اسپانیا اعلام كرد كه قایل به حل سیاسی بحران سوریه است، اما اوباما این تصور را مردود می داند و بار دیگر سخن از تقسیم منطقه می زند و به عبارتی رییس جمهوری آمریكا با این اظهارات می كوشد تا هم پیمانان منطقه ای خود را خشنود سازد، هم پیمانانی كه با نظام سوریه از در دشمنی درآمده اند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه دمشق در ادامه تحلیل طرح دی میستورا گفت: چنانچه هدف دستیابی به وضعی در شهر 'حلب بزرگ' مشابه آنچه اسفند 92 در شهر 'حمص' اتفاق افتاد و منجر به خروج تروریست های مسلح از بخش قدیمی شهر شد، بی شك این طرح هم از ضریب موفقیت بالایی برخوردار خواهد بود.

بسام ابوعبدالله افزود: دی میستورا در جریان سفر چهار روزه اش به سوریه یك روز را به بازدید از شهر حمص اختصاص داد، شاید درصدد برآمده تا طرحش متكی به قطعنامه های 2170و 2178شورای امنیت و ریشه كنی تروریسم باشد، آنگاه می توان به گرایش شهر حلب به آرامش و حركت مجدد چرخه اقتصادی در این شهر امیدوار بود، شهری كه به مركز تجاری اقتصادی سوریه معروف است.

وی همچنین استان 'الرقه' را از یاد نبرده و افزود: داعش توانایی ماندن در الرقه را ندارد، ارتش سوریه پس از فارغ شدن از شهر حلب، به طور یقین راهی این استان خواهد شد و در دو ماه آتی عملیات كوبنده ای را شروع خواهد كرد.

رییس مركز مطالعات راهبردی دمشق گفت: در عرصه سیاست مسایل با یكدیگر مرتبط هستند و بی شك هرگونه توافقی در ارتباط با مذاكرات هسته ای ایران با كشورهای غربی، تاثیر مثبتی بر توافق طرف های بین المللی به منظور ریشه كنی داعش در عراق و سوریه خواهد داشت.

خاورم ** 389 ** 1324**1651

سرخط اخبار جهان