۱۹ آبان ۱۳۹۳، ۸:۱۴
کد خبر: 81380153
T T
۰ نفر

رعایت75درصد مقوله های سلامت برعهده مردم است

۱۹ آبان ۱۳۹۳، ۸:۱۴
کد خبر: 81380153
رعایت75درصد  مقوله های سلامت  برعهده مردم است

بروجرد - ایرنا - معاون بهداشتی علوم پزشكی لرستان گفت: در حوزه سلامت جامعه ، وزارت بهداشت فقط 25 درصد نقش دارد و 75 درصد مابقی مقوله سلامت بستگی به مردم جامعه دارد .

' طهماسب نظری 'عصر روز یكشنبه در كارگروه بهداشت شهرستان بروجرد افزود: شاخص مرگ و میر مادران و نوزادان ایرانی در هنگام تولد كاهش یافته است و در بروجرد مرگ و میر مادران و نوزادان بروجردی در هنگام تولد به مرز صفر رسیده است كه نشان دهنده ارتقاء كیفی سلامت مادران بروجردی است .

نظری گفت: در راس سلامت كشور وزارت بهداشت قرار داد و در دو راس دیگر دستگاه‌ها و ارگان‌ها و دیگری خود مردم هستند كه این سه راس تامین كننده سلامت جامعه هستند.

وی اظهار كرد: مقوله سلامت جامعه به نوعی از گستردگی برخوردار است و بعد وسیع مقوله سلامت جامعه نیازمند تلاش های دست اندركاران حوزه سلامت را در كنار مردم جامعه می طلبد.

وی با اشا به اینكه سلامت یكی از كلیدهای مهم توسعه جوامع بشری است افزود: برای رسیدن به مرز مطلوب جامعه سالم ، باید زمینه‌های رشد مستعمر را داشت تا توسعه سلامت جامعه با مشكلات روبه رو نشود.

نظری با اشاره به اینكه متخصصان معتقدند كه 10 درصد بیماری‌ها به بیمارهای ژنتیك برمی‌گردد گفت: این 10 درصد با وجود پیشرفت‌های علم پزشكی قابل پیشگیری است.

معاون بهداشتی علوم پزشكی لرستان عنوان كرد: جایگاه مردم در بحث سلامت بسیار مهم است اگر در سطح جامعه مردم از درصد سواد برخوردار باشند سبب می‌شود تا مشاركت در ارتقاء سلامت به نحوه مطلوبی پیش رود.

وی با اشاره به بیماری هاری اظهار كرد: مبارزه جدی باید با بیماری هاری در سطح لرستان انجام شود كه در بحث كنترل بیماری هاری همه باید مشاركت كنند.

وی بیان كرد: برای ارتقاء سلامت منابع مهم و تاثیر گذاری ورود دارد كه آنها شامل، نیروی انسانی، فضای فیزیكی و تجهیزات كه برای داشتن این موارد نیاز به سرمایه است.

نظری با اشاره به اینكه قبل پیروزی انقلاب اسلامی بهداشت و درمان در كشور وضعیت مطلوبی نداشته است افزود: شاخص‌های درمانی در قبل از انقلاب مطلوب نبوده است و مقوله‌ای به عنوان عدالت در سلامت معنا و مفهوم زیادی برخوردار نبوده است.

وی اظهار داشت: قبل از انقلاب اسلامی مناطق روستایی از عدم بهداشت و درمان سختی می‌كشیدند و این مهم در این مناطق به چالش بزرگی تبدیل شده بود.

نظری عنوان كرد: امروز بسیار مفتخر هستیم كه مقوله عدالت بر سلامت جامعه در كشور تداعی شده است و امروز ایران اسلامی در میان كشورهای منطقه به عنوان الگو كشورهای منطقه در حوزه سلامت قرار گرفته است.

دراین نشست رییس شبكه بهداشت و درمان بروجرد پیرامون برخی ازمسایل بهداشتی شهر بروجرد مطالبی بیان كرد.

634/630

سرخط اخبار استان‌ها