۱۵ آبان ۱۳۹۳، ۰:۳۳
کد خبر: 81375832
T T
۰ نفر
آمریكا مولد تروریسم و ناقض اصلی حقوق بشر است

تهران - ایرنا- كارشناس مسائل سیاسی با تاكید بر اینكه ما از آمریكایی ها جز عداوت چیزی ندیده ایم، تصریح كرد: آمریكا مولد تروریسم و ناقض اصلی حقوق بشر است.

به گزارش ایرنا؛ 'هادی محمدی' چهارشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبكه دوم سیما با عنوان 'پیام های تسخیر لانه جاسوسی و روز ملی مبارزه با استكبار جهانی'، با بیان ریشه های ماندگاری یوم الله 13 آبان و استكبار ستیزی ملت بزرگ ایران، خاطرنشان كرد: مردم ما مردمی هوشیار و آگاه هستند و رفتار استكباری آمریكا را به خوبی لمس كرده و می كنند.

كارشناس مسائل سیاسی با بیان این كه نوع نگاه ملت ها مبتنی بر ارزش ها و اعتقادات سیاسی، مبارزاتی و مكتبی آنها است، تصریح كرد: ملت ما به جهت تاریخی یك ملت ضد استبداد بوده است، این استبداد عمدتا درونی و ناشی از حاكمان، سلاطین و پادشاهان بوده است.

وی اضافه كرد: حتی اگر دوره ای این سلاطین از بیرون به كشور ایران سرازیر می شدند، باز هم مردم رفتارشان ضد استبدادی و ضد دیكتاتوری بوده است.

محمدی با بیان این كه پیروزی انقلاب اسلامی مبتنی بر خواست و اعتقادات مردم بوده است، گفت: تقارن 13 آبان و عاشورا در سه شنبه ای كه گذشت مفهوم را كامل می كند، مردم ما مبتنی بر ارزش های دینی خود نسبت به این پدیده واكنش نشان می دهند و مبارزه با ظلم و فساد را از مكتب عاشورا آموخته اند.

این استاد دانشگاه بیان كرد: مردم نسبت به نوع رفتاری كه از آمریكا سرمی زند واكنش نشان می دهند، مردم ما به برخی از دول غربی به این شدت واكنش نشان نمی دهند؛ دلیل شتاب دار شدن نگاه ملت به این پدیده به این دلیل است كه در یك دهه اخیر شاهد رفتاری از آمریكا هستیم كه چهره واقعی خود را به بدون نقاب نشان می دهد.

محمدی از آمریكا به عنوان مولد تروریسم و ناقض اصلی حقوق بشر و حاكمیت دیگر كشورها یاد كرد و گفت: امروز ملت های منطقه و جهان به این مسائل متفق هستند و این موضوعات را به عینه لمس و درك می كنند.

وی بیان كرد: پدیده داعش و تروریسم تدبیر تنها در تدبیر دستگاه های اطلاعاتی غرب به ویژه آمریكا و اسرائیل تولد می یابد و به جان ملت های منطقه می افتد.

این استاد دانشگاه با انتقاد از دخالت آمریكایی ها در امور دیگر كشورها، ابراز داشت: چرا امریكایی ها به خودشان حق می دهند در امور داخلی كشورها دخالت و برای آنها تعیین مدل و تكلیف كنند؟

وی بیان داشت: امروز آمریكایی ها سعی می كنند احكام دادگاه های خود را بر همه ملت ها تحمیل كنند و این به هیچ وجه پذیرفته نیست؛ در حالی كه سابقه تمدنی و تاریخی نسبت به بسیاری از كشورها ندارند و این دیگران هستند كه دارای گذشته پر افتخار و شایستگی هایی هستند كه باید به آن توجه شود.

كارشناس مسائل سیاسی گفت: آنها اجازه نمی دهند مردم صداهای دیگر را بشنوند و تنها اجازه می دهند یك صدا كه صدای آنها است شنیده شود؛ چرا مردم خود آمریكا تنها باید از دو حزب دمكرات و جمهوریخواه نمایندگان خود را انتخاب كنند، این دیكتاتوری هم در درون آمریكا و هم در سطح بین الملل قابل مشاهده است.

محمدی در ادامه برنامه گفت وگوی ویژه خبری درباره سیاست آمریكا برای مهار جمهوری اسلامی ایران، بیان كرد: آمریكای ها برای خود یك جایگاه قائل هستند و به عنوان كدخدا و مدیر جهان خود را می پندارند.

وی اضافه كرد: در مقابل ما نمی پذیریم آمریكا برای خود در درون كشور ما منافعی را تعریف كند. آمریكا برای خودش جایگاه استبكاری را تصور می كند و پیش بینی می كنند چه مردم و كشوری ممكن است قدرت و گفتمان مولد پرقدرت در اختیار داشته باشند

محمدی گفت: آنها تصور می كنند از بین كشورهای اسلامی، گفتمان انقلاب اسلامی ایران می تواند مولد با قدرت هژمونی سازی در سطح منطقه باشد و به همین دلیل حساسیت بسیاری نسبت به ما نشان می دهند.

وی اضافه كرد: آنها حتی اگر به سوریه حمله می كنند نگاه اصلی شان به این است كه اثرگذاری جمهوری اسلامی را هدف قرار دهند، اگر به عراق، افغانستان و دیگر كشورها حمله می كنند برای این است كه روی انقلاب اسلامی تاثیر بگذارند.

وی با اشاره به تحولات اخیر منطقه، اظهار داشت: آمریكایی ها خودشان اذعان می كنند ایرانی ها در چند جبهه می جنگند و اتفاقا در تمامی جبهه ها پیروز هم هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی عملكرد آمریكا در قبال ایران را ظلم، دیكتاتوری و غارت منابع دانست و با بیان این كه الان نیز نگاه آنها مبتنی بر زیاده خواهی است، اظهار داشت: ما هیچ گاه از آمریكایی ها حداقل در شش دهه گذشته جز عداوت چیزی ندیده ایم و این عداوت هیچ گاه كاهش پیدا نكرده است.

وی در پایان تاكید كرد: دشمن ما نظام سلطه و استكبار است كه درخواست از او هیچ گاه برای ما ثمری را دربر نخواهد داشت.

'فواد ایزدی' كارشناس امور آمریكا نیز اظهار داشت: خیلی از كشورهای دنیا با آمریكا درگیری داشتند و بخش مقاومت و مبارزه با آمریكا را در تقویم سالیانه خود دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از كشورها از ژاپن گرفته تا جنوب آمریكای لاتین از جمله كشورهایی هستند كه آمریكایی ها به آن ها حمله كرده و این كشور ها این تجربیات را بزرگ می شمارند و این تاریخ را در مدارس شان آموزش داده و در رسانه های خود مورد توجه قرار می دهند.

كارشناس امور آمریكا تاكید كرد: نكته قابل توجه این است كه درگیری ایران و آمریكا منحصر به ایران نبوده و كمتر كشوری را می توان پیدا كرد كه آمریكا به آن تعرض نداشته باشد.

ایزدی یادآور شد:در حوزه اقتصادی هنوز هم برخی كشورهای مانند افغانستان، سوریه و كشورهایی كه آمریكایی ها با هواپیماهای بدون سرنشین روزانه به آن ها حمله می كنند این درگیری وجود دارد و در حوزه اقتصادی نیز آمریكایی ها در حق خیلی از كشورهای دنیا ظلم می كنند؛ از این جهت اگر به نظر سنجی ها در دنیا نگاه كنیم این نگاه به شدت منفی در دنیا و حتی در كشورهای اروپایی نیز وجود دارد.

وی اظهار داشت: آمریكایی ها همواره سعی كردند مساله درگیری بین ایران و آمریكا را این گونه جا بیندازند كه این نقد، نقد منحصر به ایران و رهبران جمهوری اسلامی ایران است در حالی كه در عمل وقتی به ادبیات طیف های آكادمیك در سراسر دنیا نگاه كنید متوجه خواهید شد كه این آمریكایی ها هستند كه در حوزه فكری و دانشگاهی منزوی هستند و اگر كسی در دنیا انصاف داشته باشد سیاست آمریكا را نخواهد پذیرفت.

ایزدی به انتخابات اخیر در آمریكا اشاره كرد و گفت: انتخاباتی كه برگزار شد نشان داد كه مردم آمریكا به دولت مردان خود بی اعتماد شده اند و بی اعتمادی به دولت آمریكا مربوط به ایران و مسئولان جمهوری اسلامی ایران نیست، خود مردم آمریكا دیروز اعلام كردند كه به آقای اوباما و رقبای آن بی اعتماد هستند و از این جهت یك سوم از مردم بیشتر در این انتخابات شركت نكردند.

وی در ادامه به نظرسنجی دیگری در آمریكا اشاره كرد و گفت: بر اساس نظر سنجی این شركت آمریكایی كه هفته گذشته نظر خود را اعلام كرد 56 درصد از مردم آمریكا معتقدند كه سیستم دو حزبی در آمریكا جواب نداده و برای برون رفت از این بن بست سیاسی كه در آمریكا وجود دارد نیاز به ورود یك حزب سوم در این كشور است.

شبد** 3404
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست