۵ آبان ۱۳۹۳، ۹:۳۲
کد خبر: 81364917
T T
۰ نفر
ارزیابی وزیر پیشنهادی علوم 2 روز دیگر

تهران - ایرنا - نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی با تشكر از رییس جمهوری به دلیل آن كه قبل از پایان موعد سرپرستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وزیر پیشنهادی خود را به مجلس معرفی كرد، گفت: ارزیابی شرایط مجلس نسبت به «محمود نیلی احمد آبادی» نیازمند زمان در دو روز آینده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «محمدرضا باهنر» روز دوشنبه در نشست خبری خود كه در جامعه اسلامی مهندسین برگزار شد،

افزود: وزیر پیشنهادی علوم روز گذشته در جلسات كمیسیون های مجلس تخصیی مجلس حضور یافت اما این كه نیلی احمدآبادی رای می آورد یا خیر، بنده هنوز محاسبه دقیقی از وضعیت مجلس ندارم.

وی خاطرنشان كرد: موضوع رای اعتماد آقای نیلی چهارشنبه هفته جاری در دستور كار مجلس قرار دارد و باید یكی دو روز بگذرد تا ببینیم فضای كلی مجلس چگونه است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری چهارشنبه گذشته در نامه ای به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، دكتر محمود نیلی احمدآبادی را برای اخذ رای اعتماد جهت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی معرفی كرد.

جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری روز چهارشنبه هفته جاری در مجلس برگزار می شود.



*** اصلاح طلبان و اصولگراها باید در انتخابات حضور یابند

دبیر كل جامعه اسلامی مهندسین همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این كه هفته گذشته سید محمد خاتمی اعلام كرد اصلاح طلبان با قوت در انتخابات مجلس حضور می یابند، اظهارداشت: پیام حضور و فعالیت جریانات مختلف سیاسی شركت در انتخابات مختلف است.

باهنر با تاكید بر این كه ما دوستان و رقبای خود را دعوت به حضور در انتخابات مختلف می كنیم، افزود: ما معتقدیم این رقابت ها است كه شور و هیجان در افكار عمومی تنظیم می كند.

وی ادامه داد: این موضوع هم استثنا نیست اصلاح طلبان و اصولگراها در انتخابات باید حضور یابند و شرط های حضور را نظام تعیین می كند، شرط حضور تبعیت از قانون اساسی به رسمیت شناختن قوانین موضوعه كشور براساس یك سری قواعد و مقرراتی است كه تعیین شده است.

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری یادآور شد: بعضی از این قواعد قانونمند و برخی دیگر اخلاقی هستند، ما توصیه هایی به دوستان همانند رقبای خود داریم و آنها می توانند به این موارد عمل كنند یا نكنند اما شرط حضور تبعیت و التزام به قانون اساسی و به رسمیت شناختن قوانین است باید توسط آنان رعایت شود.

باهنر افزود: البته فتنه در سال 88 موضوعی نیست كه با گذشت زمان محسوس یا كم رنگ شود.

وی همچنین گفت: در سال 88 اتفاق مهم و تاسف باری رخ داد و یك سری هزینه های جدی به نظام و وحدت ملی تحمیل شد ولی مردم در نهم دی 88 پاسخ قدرتمندانه و دندان شكنی به آنان دادند اما معنایش این نیست كه این موضوع فراموش شود و دوباره دو سال دیگر مشابه این موضوع رخ دهد.

دبیر كل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: در سال 78 یك مقدار دقت نشد و موضوع آن سال در سال 88 تكرار شد اگر عده ای معتقد باشند كه موضوع سال 88 به فراموشی سپرده شود، درست نیست.

باهنر همچنین گفت: در فتنه 88 هزینه های زیادی پرداخت شده و این هزینه ها باید مفید فایده باشد و مفید فایده بودن آن این است كه از خاطره ها محو نشود.

وی یادآور شد: كسانی كه در فتنه بودند یا باید بیایند اقرار و توبه كنند یا این كه اگر می خواهند در آن فضا باشند از نظر قوانین موضوعه كشور مشكل دارند و نمی توانند در انتخابات شركت كنند.

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری همچنین درباره همگرایی جریان اصولگرایان و تعامل آن با جبهه پایداری گفت: وحدت اصولگرایان و فعالان سیاسی در زمان انتخابات به اوج می رسد؛ هر جبهه و جریانی سعی دارد كه مجموعه نیروهای همسو با خود را به وحدت برساند.

باهنر خاطرنشان كرد: جریان های سیاسی در قالب حزب فراگیر فعالیت نمی كنند و در نزدیك و دور شدن از همدیگر ضابطه ای وجود ندارد و بیشتر به تمایلات شخصی و گروهی برمی گردد.

وی با بیان این كه این وضعیت رویكرد آسیبی به وحدت است، یادآور شد: تلاش های اخیر حجت الاسلام تقوی كه برای ایجاد وحدت و انسجام انجام می شود مناسب است، جلسات همگرایی، ستاد اجرایی انتخاباتی نیست و این رویكرد براساس وحدت و همدلی گذاشته شده است.

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری خاطرنشان كرد: شركت افراد در این جلسات به نمایندگی از حزب یا جبهه نیست و سخنرانان متفاوت و مخاطبین در حال تغییر هستند.



***زیرسایه جامعتین حركت می كنیم

باهنر درباره این كه آیا این جریان همگرایی اصولگرایان به سمت جبهه پایداری می رود یا خیر، اظهارداشت: نعداد جبهه پایداری در نشست آخر به دلیل وجود آیت الله مصباح یزدی بیشتر بود و این دلیل نمی شود چرا كه همه اصولگرایان به دنبال همگرایی و وحدت هستند.

وی همچنین درباره مواضع جبهه پایداری و همكاری با جامعتین اظهارداشت: ما همیشه زیرسایه جامعتین حركت می كنیم مسیر سیاست كلی ما در سیاست راهبردی و همسویی با آنان است.

دبیركل جامعه اسلامی مهندسین همچنین درباره برخی ایرادات دولت گذشته گفت: اشكالاتی كه به دولت قبل داشتیم همچنان باقی است و با رعایت خطوط قرمز مسیر وحدت را پیش می بریم.

باهنر درباره ضایعه از دست دادن بزرگان جریان اصولگرایی همچون مرحوم عسگراولادی و آیت الله مهدوی كنی گفت: این دو بزرگوار به سبب اعتدال و صلابتی كه داشتند تكیه گاه این جریان محسوب می شدند و در عین حال رفتار آنها به نوعی تاسی گرفته از باور دینی بود كه دارای اخلاق اسلامی، تفكر و تدبر بودند.

وی ادامه داد: در مساله فقدان این بزرگواران هم این كه كسی همانند آیت الله مهدوی كنی ساخته شود، طول می كشد چرا كه رویش ها سخت است و فعالان سیاسی هم باید طوری تنظیم كنند كه به آدم ها وابسته نشوند و اگر كسی از میانشان رفت باید تلاش كنند تا جای او جبران شود.

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری در زمینه نقش و فعالیت های احمدی نژاد در جریان اصولگرایی و فعالیت های سیاسی وی برای آینده گفت: احمدی نژاد فعالیت های سیاسی دارد و به طور حتم دارای دوستانی است؛ برخی احمدی نژاد را به سبب خودش قبول دارند، بعضی نسبت به وی نقد دارند و برخی مواضع احمدی نژاد را مورد انتقاد قرار می دهند.

باهنر اضافه كرد: اینكه آقای احمدی نژاد در جریان اصولگرایی وارد شود باید گفت وی اعتقادی هم به جامعه اصولگرایی نداشت و ما نیز كشف نكردیم وی چه نوع اصولگرایی را قبول دارد و تعریف می كند.



***ناطق نوری تكیه گاه اصولگرایی است

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره این پرسش كه آیا اصلاح طلبان همراه حجت الاسلام علی اكبر ناطق نوری هستند یا خیر گفت: آقای ناطق نوری تكیه گاه اصولگرایی بوده است و در جریانات دولت نهم و دهم با توجه به ظلمی كه به وی شد و توطئه هایی كه صورت گرفت دلخور شد.

باهنر ادامه داد: آقای ناطق نوری گفته است كه بازنشسته شده ام و این كه كسی تصور كند به اصلاح طلبان پیوسته واقعیت ندارد.

وی اضافه كرد: این كه ایشان با اصولگرایان كار نمی كنند و فعالیتی ندارد گلایه ما هم است چرا كه حجت الاسلام ناطق نوری ظرفیت خوبی هستند و می توانند كمك كار اصولگرایان باشند.

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری خاطرنشان كرد: اصولگرایان در حال حاضر دو، سه دسته هستند، برخی همیشه بر دعوا و اختلاف با جریان رقیب تاكید دارند ولی ما رفقایی هم در میان اصلاح طلبان و جریان چپ داریم.

باهنر افزود: رفاقت ما با آنها وجود دارد و در زمان انتخابات رقیب هم هستیم.

وی ادامه داد: نمی توان فضا را همیشه با جریان رقیب به صورت انتخاباتی دانست ما با اصلاح طلبان دوست هم هستیم و تنها در زمان انتخابات رقابت می كنیم.

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری تصریح كرد: رقابت انتخاباتی معنای تخاصم جریان ها و احزاب را ندارد و جریان های سیاسی به صورت رقابتی با یكدیگر در انتخابات حضور می یابد اما در زمان های دیگر هم می تواند رفاقت داشته باشد.

باهنر در پاسخ به این پرسش كه آیا شما در جریان استیضاح وزیر علوم به جبهه پایداری منتسب بوده اید، گفت: در جریان استیضاح رضا فرجی دانا وزیر سابق علوم 6 ماه روند درخواست نمایندگان و اجابت نشدن آن از سوی وزیر سابق به طول انجامید و قصد ما حل موضوع به صورت مذاكره و رفع اختلافات بود.

وی ادامه داد: استیضاح در مجلس همانند طلاق است و طلاق حلال است، اما قرار نیست همیشه اتفاق بیفتد؛ استیضاح جزو اختیارات نمایندگان است اما قرار نیست همیشه اتفاق بیفتد.

نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در 6 ماه كه به وزیر سابق علوم مهلت داده شد جلسات مختلفی برگزار كردیم و در تمامی زمینه ها به توافق رسیدیم اما در نتیجه خواست ها انجام نپذیرفت.

باهنر تصریح كرد: من جزو مخالفان استیضاح بودم و این استیضاح به معنای نزدیكی یا دوری از یك جریان نیست.

وی افزود: طبعا استیضاح كنندگان وزیر علوم جزو یك فراكسیون نبودند؛ شاید شروع كننده یك فراكسیون خاص بوده اما استیضاح كنندگان از افراد مختلفی بودند.

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره موضع آیت الله یزدی نسبت به جلسات همگرایی اصولگرایان و سكوت وی در این باره گفت: جامعه مدرسین در زمان انتخابات و یا سایر زمان ها موضع حمایتی دارند اما این كه گفته شود آیا آیت الله مصباح از نشست ها راضی نبوده اشتباه است.

باهنر درباره دیدار آیت الله مصباح یزدی، آیت الله موحدی كرمانی و آیت الله محمد یزدی نیز گفت: بنده هم شنیده ام كه قرار است این اتفاق بیفتد.

وی درباره این پرسش كه گفته می شود كارگزاران به دنبال این هستند تا برای انتخابات شورایی متشكل از روحانی، هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری و سید محمد خاتمی را تشكیل دهند، گفت: این هم جزو آرزوها محسوب می شود و باور ندارم كه صورت بگیرد چرا كه مواضع حجت الاسلام ناطق نوری كمی با برخی جریان ها متفاوت است.

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری تصریح كرد: اگر ناطق نوری بخواهد فعالیت كند قطعا در جامعه اصولگرایی است و ما نیز از وی درخواست داریم تا فعالیت خود را بیشتر كند.



***همه مسوولان كشور از اتفاق اسیدپاشی ناراحت هستند

باهنر همچنین درباره مواضع روز گذشته رییس مجلس شورای اسلامی و موضوع بورسیه ها و امر به معروف و نهی از منكر اظهارداشت: این كه علی لاریجانی واژه نامردی سیاسی را درباره دولت مطرح كند اشتباه است و به هیچ عنوان این گونه نبود.

وی ادامه داد: مقوله اسیدپاشی نیز كه مطرح شده یك جرم و جنایت است و باید به صورت جد پیگیری شود تا عاملان جنایت به مجازات برسند.

وی افزود: عده ای می خواهند موضوع اسیدپاشی را در زمان طرح قانون آمران به معروف و ناهیان از منكر مطرح كنند و این را مرتبط كنند كه در واقع نامردی سیاسی است.

نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: به طور قطع همه مسوولان كشور از اتفاق اسیدپاشی اخیر ناراحت هستند و باید هر چه زودتر عاملان آن به سزای عمل خود برسند.

باهنر تصریح كرد: در زمینه قانون آمران به معروف هم این قانون یكی از اصول قانون اساسی است و به طور حتم شورای نگهبان هم بر آن نظارت می كند تا خلاف قانون اساسی نباشد.

وی درباره بورسیه های غیرقانونی نیز تصریح كرد: موضوع بورسیه ها سابقه تاریخی دارد و به دولت دهم بازمی گردد كه در آن زمان اولین مركزی كه موضوع بورسیه ها را مطرح كرد دیوان محاسبات بود.

دبیركل جامعه اسلامی مهندسین تصریح كرد: دولت گفته بود عده ای بی دلیل بورسیه گرفته اند و برخلاف قانون این كار انجام شده و تصمیم گرفت بورسیه ها را متوقف كند اما ثابت شد كه برخی به حق بورسیه گرفته اند.

باهنر اضافه كرد: دولت ها و مجالس در یك كشور باید حقوقشان پیوسته و مستمر باشند هیچ دولتی حق ندارد بگوید دولت قبل كارش باطل است.

وی افزود: در زمینه بورسیه ها ما می گوییم برخی خلاف قانون بورسیه گرفته اند اما برخی رسانه ها اسم بیش از 3 هزار و 400 نفر را منتشر كرده اند كه مشخص شد تعدادی از آنها به حق و برخی به ناحق بورس گرفته اند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: موضوع اختلافی آنها این بود كه چرا برخی اسامی انتشار یافت و البته گلایه جدی از برخی رسانه ها در این زمینه ها باقی است.

باهنر تصریح كرد: برخی رسانه ها در جریان اسیدپاشی یا بورسیه ها هیاهو ایجاد كرده اند كه باید دقت عمل صورت گیرد.



*** دولت نسبت به زمان جلسه رای اعتماد تفاهم داشت

نایب رییس دوم مجلس در پاسخ به این سوال كه آیا اعلام وصول نامه معرفی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در مجلس زود هنگام انجام شد، گفت: آیین نامه داخلی مجلس درباره معرفی وزیر و روش رای اعتماد مشخص است و برای رای اعتماد یك هفته از زمان معرفی رییس جمهوری فرصت وجود دارد.

باهنر افزود: نامه معرفی رییس جمهوری اعلام وصول شد و ما چهارشنبه را جلسه رای اعتماد اعلام كردیم.

وی خاطرنشان كرد: در حال حاضر دولت راضی است و نسبت به تعیین این زمان تفاهم داشت.

دبیركل جامعه اسلامی مهندسین همچنین در پاسخ به این پرسش كه آینده ریاست مجلس خبرگان رهبری را چگونه می بینید، گفت: در این زمینه تصمیم گیری ها برعهده خود اعضای مجلس خبرگان رهبری است و خود آنها تصمیم گیری می كنند.

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره نقشه راه اصولگرایان نیز اظهارداشت: تلاش ما به طور قطع برای ایجاد وحدت و همگرایی است و به این سمت حركت می كنیم البته بستگی به فعالیت ما دارد.

باهنر درباره این كه آیا جبهه پیروان خط امام و رهبری و برخی احزاب فعالیت انتخاباتی خود را آغاز كرده اند، خاطرنشان كرد: به طور حتم اوج فعالیت های سیاسی انتخابات است و این كه فعالان سیاسی از هم اكنون تلاش درونی خود و جلسات لازم در این باره را داشته باشد منعی ندارد اما ورود مباحث انتخاباتی به افكار عمومی نباید صورت بگیرد.

وی خاطرنشان كرد: دغدغه مردم در حال حاضر موضوع انتخابات نیست و موضوعاتی نظیر رفع مشكل اشتغال و یا بهبود وضعیت اقتصادی از جمله موضوعات مهم تر است.

نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی با یادآوری برگزاری انتخابات در دوره های مختلف در كشور گفت: متاسفانه در هر زمان كه انتخابات برگزار می شود پیش لرزه، زلزله و پس لرزه داریم یعنی این كه از چند ماه قبل و چند ماه بعد از انتخابات تمام محورها حول قضایای انتخاباتی انجام می گیرد كه این مناسب نیست.

باهنر درباره برنامه های جبهه پیروان خط امام و رهبری در زمینه انتخابات هم گفت: جبهه شورای مشورتی خود را تشكیل داده و مطالعات و بررسی های خود را آغاز كرده كه این رویكرد درون تشكیلاتی است.

وی اضافه كرد: فعالیت هایی كه درون تشكیلاتی باشد و ورود فعالان سیاسی یا تبادل نظرها هیچ منعی ندارد اما رسانه ای شدن و ورود به افكار عمومی ظلم به مردم است.

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری همچنین در زمینه دیدار این جبهه با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: این دیدار همه ساله انجام می شود، اما امسال به خاطر مصادف شدن زمان آن با ایام محرم و همچنین رحلت آیت الله مهدوی كنی كمی به تعویق افتاد.

باهنر درباره این كه آیا برخی جریان های اصولگرایی با جبهه پایداری به تعامل می رسند، یادآور شد: اختلافات كم و زیاد نسبی است، ما می خواهیم از نقاط مشترك استفاده كنیم و به همكاری برسیم.



*** ائتلاف اصولگرایان با جبهه پایداری

وی همچنین درباره این كه آیا جریان اصولگرایی با جبهه پایداری ادغام می شود، اظهارداشت: اصلا موضوع ادغام در میان نیست ما می خواهیم ائتلاف داشته باشیم؛ مشكلی نیست اگر با پایداری روی یك سری مساله تفاهم كنیم و به هم افزایی دست یابیم اما این ائتلاف به معنای ادغام نخواهد بود و البته تفاهم دائمی نیست، اما علاقه مندیم در تمامی زمینه ها سیاست راهبردی داشته باشیم.

نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره این كه طبق نظر رهبر معظم انقلاب در سال گذشته رییس جمهوری به صورت پارلمانی انتخاب شود، گفت: صحبت های ایشان نوعی مثال بود و برداشت رسانه ها دقیق نبود؛ برخی اصول قانون اساسی غیرقابل تغییر هستند و برخی اصول را می توان با توجه به شرایط تغییر داد.

باهنر یادآور شد: اصولی كه متضمن جمهوریت نظام است غیرقابل تغییر است و برخی اصول قابل تغییر است؛ صحبت های رهبر معظم انقلاب نوعی مثال بود.

وی تاكید كرد: شاید زمانی این اتفاق بیفتد و نظام ما پارلمانی شود، البته آن زمان پارلمان باید حزبی شود و پارلمانی منضبط با تصمیمات صحیح اتخاذ شود.

سیام**9121** 7261**9132**1336
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست