۴ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۴۳
کد خبر: 81363847
T T
۰ نفر

امام خميني ،انقلاب اسلامي و نهضت حسيني

۴ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۴۳
کد خبر: 81363847
امام خميني ،انقلاب اسلامي و نهضت حسيني

خمين – ايرنا - شروع انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني (ره)را بايد از ايام محرم و عزاداري امام حسين (ع) و با الهام از آموزه هاي نهضت عاشورا دانست.

قيام 15 خرداد 1342 كه نقطه عطفي در تاريخ انقلاب شمرده مي شود به دنبال سخنراني شديد الحن امام خميني(ره) در بعد از ظهر عاشورا ( 13 خرداد 1342) به وقوع پيوست.

امام خميني (ره) كه تعاليم و فرهنگ عاشورا را گنجينه عظيم سياسي ديني و پشتوانه غني و انسان ساز اسلام مي دانست، با الهام و بهره گيري از آموزه هاي عاشورايي، حماسه حسيني را اساس قيام و مبارزه خويش قرار داد و به احياي دين پرداخت.

امام راحل ، با شناخت دقيق سياسيت­هاي استكبار جهاني در تحميل رژيم پهلوي بر ايران و مشابهت­هاي فراوان اين رژيم با حاكمان اموي و بهره گيري از دو عنصر تحرك­آفرين ديني يعني امر به معروف و نهي از منكر و تكليف الهي كه شالوده و اساس شكل­گيري حماسه عاشورا است، انقلاب اسلامي را پايه ريزي كرد.

در آستانه ماه قيام، ماه شهادت و ماه حماسه خون بر شمشير، حضرت امام خميني(ره)، ضربه نهايي را بر پيكر در حال فرو ريختن رژيم وارد كردند.

امام، حلول ماه محرم را سرآغاز پيروزي بر جنود ابليس و محو كلمه باطل شمردند و عموم ملت ايران را به قيام يكپارچه و با تمام قدرت براي ادامه و گسترش مخالفت با شاه خائن و به زير كشيدن او از سلطه خطرناكش دعوت نمود.

امام (ره) دراين خطاب به علما و وعاظ فرمودند از شمشير الهي محرم حداكثر استفاده را نمايند تا باقي‏مانده اين درخت ستمكاري و خيانت را قطع كنند.

در اين پيام، هدف مقدس انقلاب اسلامي، به طور صريح اعلام شد و امام خميني(ره) خطاب به همه اقشار ملت ايران فرمودند: همه به سوي برچيده شدن سلسله ستمگر پهلوي و برقراري جمهوري اسلامي مبتني بر احكام مترقي اسلام به پيش، كه پيروزي از آنِ ملتِ بپا خاسته است.

حضرت امام (ره) در اين پيام متذكر شدند كه با حلول ماه محرم، ماه حماسه و شجاعت و فداكاري آغاز شد، ماهي كه خون بر شمشير پيروز شد اين پيام، نتايج مهمي به وجود آورد و در نتيجه، پيكر در حال احتضار رژيم را خاموش ساخت.

امام راحل بعد از پيروزي انقلاب تاكيد كردند: محرم، ماه نهضت بزرگ سيد الشهيدا (ع) و سرور اولياي خداست كه آن امام معصوم با قيام خود در مقابل طاغوت، تعليم سازندگي و كوبندگي به بشر داد و راه فناي ظالم و شكستن ستمكار را به فدايي دادن و فدايي شدن دانست و اين خود سرلوحه تعليمات اسلام براي ملت ما تا ابد است.

امام خميني (ره) در ارتباط با ماه محرم ،ماه پيروزي خون بر شمشير مي فرمودند : با حلول ماه محرم ، ماه حماسه و شجاعت و ماه فداكاري آغاز شد ، ماهي كه قدرت حق، باطل را تا ابد محكوم و داغ باطله، برجبهه ستمكاران و حكومتهاي شيطاني زد ، ماهي كه به نسل ها،در طول تاريخ ، راه ‏پيروزي بر سرنيزه را آموخت.

بنيانگذار جمهوري اسلامي مي فرمودند: سيد الشهداء با همه اصحاب و عشيره‏اش قتل عام شدند ، لكن‏ مكتبشان را جلو بردند و شهادت حضرت امام حسين (ع)مكتب دين ناب محمدي (ص) را زنده كرد.

به طور كلي مي توان گفت: انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني (ره) از بارزترين و موفق ترين انقلاب نشات گرفته از عاشوراي حسيني به شمار مي رود زيرا همانطور كه امام حسين (ع) هدف خود را اجراي سيره جدشان، امر به معروف و نهي از منكر، عدالت گستري و ايستادگي در مقابل ظلم اعلام كردند.

بنابراين مي توان گفت كه انقلاب اسلامي ايران از حيث الگوهاي والايي مانند امر به معروف ونهي از منكر ، مقابله با طاغوت، تكيه بر پايگاه مردمي و استفاده از اصول مشخص ديني، بيشترين شباهت را به به قيام حسيني و نهضت عاشورا دارد.ك/4

از افسانه آروند

7276/555

سرخط اخبار استان‌ها