۳ آبان ۱۳۹۳، ۱۶:۵۵
کد خبر: 81362923
T T
۰ نفر
چشم انداز الگوی همكاری ایران و تركیه در چارچوب همگرایی منطقه ای بررسی شد

وان – ایرنا – چشم انداز الگوی همكاری ایران و تركیه در چارچوب همگرایی منطقه ای در دومین روز از مجموعه نشست های همایش روابط ایران و تركیه در شهر وان بررسی شد.

به گزارش ایرنا، نخستین مجمع عمق بخشیدن به همكاریهای بخشی و مالی ایران و تركیه با همكاری دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران IPIS ، مركز پژوهش های استراتژیك ترك آسیا ( تاسام TASAM ) استانداری وان و آژانس توسعه آناتولی شرقی، روز جمعه در شهر وان شروع شده و روز شنبه در دومین روز نشستی با عنوان گفت و گوی تمدن های ایرانی و تركی برگزار شد.

'محمد حسن خانی' استاد دانشگاه امام صادق(ع) مقاله ای را كه پانل گفت و گوی تمدن های ایرانی و تركی ارایه كرد كه مورد توجه نخبگان تركیه ای قرار گرفت.

مقاله حسن خانی با تاكید بر این واقعیت كه از نیمه دوم قرن بیستم به این سو شاهد رشد فزاینده كشورهای برای همكاری در چارچوب همگرایی منطقه ای در روابط بین المللی بوده ایم فرصت ها و چالش هایی پیش روی ایران و تركیه در تلاش برای حركت به سوی همگرایی را مورد بررسی قرار می دهد.

منبای نظری مقاله نظریات كاركردگرایی و نوكاركردگرایی در همگرایی منطقه ای است و در آن به طور مشخص به دیدگاههای ارنست هاس و كارل دویچ در این راستا اشاره می شود. مقاله در اول به موار زیر به عنوان فاكتور و عوامل اساسی برای حركت به سوی همگرایی می پردازد.

حس اعتماد متقابل، حسن وفاداری متقابل، حسن ما بودن در جوامع مورد نظر، پیشینه تاریخی و فرهنگی و تمدنی مشترك، قرابت معنادار جغرافیایی(همسایگی)، وجود تشابه میان طرز فكر و نخبگان، سبك زندگی مشترك و نظام ارزشی مشابه.

فرضیه اصلی این مقاله این است كه پیش شرط های یادشده تا حدودی در مورد ایران و تركیه صدق می كند و این دوكشور را كاندیداهای خوبی برای حركت به سوی همگرایی می كند.

مقاله با بر شمردن چالش ها و موانع سر راه همگرایی دوكشور به پایان می رسد.

خاورم/2011**1010

سرخط اخبار جهان