۲ آبان ۱۳۹۳، ۱۴:۵۱
کد خبر: 81361528
T T
۰ نفر
حكم جلب عاملان تخريب خانه تاريخي حلي ساز در شيراز صادر شده است

شيراز- ايرنا- معاون فني اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان فارس در پي تخريب خانه تاريخي 'حلي ساز' در بافت تاريخي شيراز گفت: اقدامات قانوني براي برخورد با عاملان تخريب اين خانه تاريخي انجام شده و حكم جلب تخريب كنندگان خانه تاريخي حلي ساز در بافت تاريخي شيراز، صادر شده است.

سيامك بصيري روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان كرد: متاسفانه عده اي بامداد روز پنجشنبه اول آبان ماه جاري راس ساعت دو و 30 دقيقه بامداد خانه حسن حلي ساز در بافت تاريخي شيراز را تخريب كرده اند كه اين خانه كاملا تخريب شده است.

وي با بيان اينكه تخريب خانه هاي با ارزش تاريخي تخلف است افزود: كارهاي حقوقي برخورد با عاملان تخريب اين خانه تاريخي انجام شده و حكم جلب عاملان تخريب از سوي مراجع قانوني صادر شده است.

بصيري اظهارداشت: خانه حلي ساز از جمله بناهاي ارزشمند در شيراز بود كه بر اساس طرح مصوب شوراي عالي شهرسازي و طرح 57 هكتاري توسعه حرم هاي مطهر احمدبن موسي شاهچراغ(ع) و سيد علاءالدين حسين(ع)، خانه حلي ساز بايد حفظ مي شده است.

وي اضافه كرد: هر گونه فعاليت در بافت تاريخي شيراز بايد با اجازه و اطلاع ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس انجام شود كه در صورت عدم انجام اين روند، اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس در اين زمينه برخورد قانوني خواهد كرد.

بصيري با بيان اينكه براي برخورد با تخريب هاي غير مجاز در بافت تاريخي، قانون اجازه پيگيري حقوقي به اداره كل ميراث فرهنگي داده است ادامه داد: براي تخريب هاي غير قانوني خانه هاي تاريخي در شيراز پيگيري هاي حقوقي انجام شده است.

وي با اشاره به مشخصات فني اين خانه تاريخي عنوان كرد: خانه تاريخي حسن حلي ساز، متعلق به دوره اول پهلوي است كه دو بر ساز، المان هاي آجر كاري و ستون و سقف چوبي از ويژگي هاي تاريخي و فرهنگي اين خانه بوده است

بصيري با بيان اينكه عمر اين خانه تاريخي با ارزش 90 سال است افزود: اين بنا با توجه به ارزشهاي تاريخي و معماري در مورخ دهم خردادماه سال 82 به شماره 8974 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده بود.ك/3

7382/667

سرخط اخبار استان‌ها