۱ آبان ۱۳۹۳، ۲۳:۳۵
کد خبر: 81361151
T T
۰ نفر
جهانبخش سنجابي: سهم 17.5 درصدي كالاهاي ايراني از بازار عراق / تدوين سند توسعه گردشگري ايران و عراق

كيش - ايرنا – جهانبخش سنجابي شيرازي دبير كل اتاق مشترك بازرگاني ايران و عراق از سهم 17.5 درصدي كالاهاي ايراني در بازار عراق و تدوين سند توسعه گردشگري ايران و عراق خبر داد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، سنجابي شيرازي پنجشنبه در نشست تخصصي ' فرصت هاي نوين سرمايه گذاري در ايران در افق تامين كالا و خدمات مورد نياز بازار عراق ' كه در مركز همايش هاي بين المللي كيش برگزار شد گفت كه حضور ايران در بازار عراق اعلام 5 درصد رشد داشته و كشورمان بعد از تركيه به دومين شريك تجاري اين كشور تبديل شده است.

دبير كل اتاق مشترك بازرگاني ايران افزود : رسيدن به سهم 25 درصدي از بازار كشور عراق هدف نهايي ما براي سال هاي آينده است.

وي از تدوين سند توسعه گردشگري عراق و ايران درسازمان گردشگري خبر داد و يادآور شد: براساس پيش بيني اين سازمان، شمار گردشگران عراقي كه تا سال 95 به ايران سفر مي كنند از 5/ 3 ميليون نفر در سال خواهد گذشت و به همين منظور كار گروهي با هدف تدوين برنامه اي اصولي در زمينه توسعه گردشگري بين دو كشور تشكيل شده است.

سنجابي به علاقه مردم عراق براي سفر به ايران و مباحث فرهنگي مشترك دو كشور اشاره كرد و گفت: توسعه گردشگري حلال ، و ارزان بودن هزينه سفر در كشور ما ، ايران را در جايگاه نخست مقاصد گردشگري مردم عراق قرار داده است.

وي راه اندازي خطوط هوايي بين شهرهاي دو كشور را يك ضرورت در راستاي توسعه گردشگري دانست و اظهار كرد: راه اندازي خطوط هوايي در سال گذشته در جزيره كيش براي سفر گردشگران عراق بستر هاي لازم براي آشنايي به جاذبه هاي گردشگري و فرصت هاي سرمايه گذاري را فراهم كرد.

دبير كل اتاق مشترك بازرگاني ايران و عراق تاكيد كرد: اين اتاق به منظور توسعه مبادلات اقتصادي و همچنين روابط تجاري دو كشور ،آمادگي كامل براي حمايت از تجار و بازرگانان ايراني علاقه مند به سرمايه گذاري و فعاليت اقتصادي در عراق را دارد.

*تكميل زيرساخت هاي بورس كالاي كيش

حميد رضا شيرزاد سرپرست مديريت سرمايه گذاري سازمان منطقه آزاد كيش نيز در اين نشست به فعاليت هاي گسترده اين سازمان براي توسعه و تكميل زيرساخت هاي بورس كالاي كيش اشاره كرد و از فراهم شدن امكان صادرات و واردات كالاهاي عرضه شده در بورس كالا در آينده اي نزديك از جزيره به ساير كشورها خبر داد.

وي به اهميت برگزاري اين نمايشگاه ها در جزيره كيش اشاره كرد و افزود:اين برنامه امكان همفكري مسوولان نهادها و سازمان هاي مختلف براي توسعه روابط تجاري و مبادلات اقتصادي با ديگر كشورها را فراهم مي سازد.

شيرزاد اضافه كرد: در توافقي كه با سازمان بورس اوراق بهادار و شركت ملي صنايع پتروشيمي داشتيم، مقرر شد تا به زودي برخي كالاهاي پتروشيمي تنها از طريق بورس كالاي كيش عرضه و از اين منطقه صادر شود.

همچنين بورس كالاي كيش مي تواند به عنوان واسطه ، محصولات نفتي و پترو شيمي عراق را در اين منطقه عرضه كند.

وي ابراز اميدواري كرد كه با برداشته شدن تحريم ها و تبديل بورس كالاي كيش به رينگ صادراتي ، بورس كالاهاي بازار عراق نيزاز طريق بورس كيش در منطقه عرضه و به كشورهاي متقاضي صادر شود.

سرپرست مديريت سرمايه گذاري منطقه آزاد كيش به آمادگي اين سازمان براي همكاري با دست اندركاران گردشگري و دفاتر خدمات مسافراتي عراق اشاره كرد و افزود : محور اصلي تعامل سازمان منطقه آزاد كيش با عراق تجارت و گردشگري است.

شيرزاد با ياد آوري ظرفيت هاي بالاي اين منطقه در جذب سرمايه گذاري خارجي گفت:فرصت هاي سرمايه گذاري كيش به ارزش 6 ميليارد تومان، زمينه مشاركت سرمايه گذاران خارجي را فراهم كرده و سازمان منطقه آزاد كيش نيز با تسهيل روند سرمايه گذاري و كاهش بروكراسي هاي اداري آماده حمايت از فعالان اقتصادي و سرمايه گذاران داخلي و خارجي است.

نشست فرصت هاي نوين سرمايه گذاري در ايران در افق تامين كالا و خدمات مورد نياز در بازار عراق با حضور مسوولان اتاق مشترك بازرگاني ايران و عراق ، دست اندركاران بورس كالا و جمعي از سرمايه گذاران و فعالان اقتصادي در مركز همايش هاي بين المللي كيش برگزار شد.

بازنمايي قوانين سرمايه گذاري خارجي در عراق ، معرفي امكان سرمايه گذاري مشترك ايران و عراق در مناطق ويژه اقتصادي و مرزي دو كشور ، تاثير نوسانات نرخ ارز بر كالاهاي عرضه شده در بورس و نقش كيفيت در قيمت گذاري كالا هاي عرضه شده در بورس از ديگر موارد مطرح شده در اين نشست بود .

نخستين نمايشگاه بين المللي بوس ، بانك ، بيمه ، بازار سرمايه و خصوصي سازي و ششمين نمايشگاه فرصت هاي سرمايه گذاري كشور كه از 29 مهر ماه فعاليت خود را در جزيره كيش آغاز كرده است فردا دوم ابان ماه به كار خود پايان مي دهد.

1630**1641/668**1983 **1917
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد