۳۰ مهر ۱۳۹۳، ۱۶:۱۳
کد خبر: 81359701
T T
۰ نفر
ورلد نت ديلي: عربستان در صدد جلوگيري از توافق هسته اي است

تهران– ايرنا -پايگاه خبري آمريكايي 'ورلد نت ديلي'،از سندي خبر داده است كه در آن عربستان از ديگر اعضاي شوراي همكاري خليج فارس مي خواهد، تمامي تلاش خود را براي جلوگيري از توافق هسته اي ايران و آمريكا با تاثيرگذاري بر كنگره آمريكا به كار ببندند.

سنگ اندازي رياض در راه توافق هسته اي

به نوشته ورلد نت ديلي، سازمان هاي اطلاعاتي عربستان از اين كه آمريكا و قدرت هاي غربي در حال مذاكره با ايران بر سر توانمندي هاي هسته اي اين كشور، مايل هستند به هر قيمتي با تهران به توافق برسند، بشدت احساس خطر كرده و نسبت به آن هشدار داده اند.

سند ياد شده را كه ورلد نت ديلي از مضمون آن اطلاع پيدا كرده است، اين هفته عربستان در اختيار تمامي اعضاي شوراي همكاري خليج فارس قرار داد.

پايگاه خبري آمريكايي افزود، براساس سند اطلاعاتي عربستان، گروه 1+5 كه تلاش مي كند در آستانه ضرب الاجل ماه آينده با ايران به توافق برسد، پذيرفته است كه ايران مي تواند زيرساخت هسته اي خود را حفظ كند.

به گفته برخي ديپلمات هاي شوراي همكاري، عربستان در آستانه انتخابات مياندوره اي كنگره آمريكا، به اعضاي شوراي همكاري خليج فارس توصيه كرده است كه نفوذ خود را بر كنگره به كار گيرند تا توافقي را كه به ايران امكان مي دهد هر نوع تاسيسات هسته اي هرچند با مقاصد غيرنظامي را حفظ كند، به تصويب نرسانند.

ورلد نت ديلي خاطرنشان كرد: نگراني عربستان در پي انتشار تازه ترين گزارش ماهانه آژانس علني شد. آژانس در گزارش خود از همكاري و پيروي ايران از مفاد توافق كوتاه مدت شش ماهه با طرف هاي مذاكره كننده خبر داده است.

اين رسانه آمريكايي ادامه داد: در صورت واقعيت داشتن افشاگري اخير روزنامه نيويورك تايمز، طرح پيشنهادي عربستان براي اعمال نفوذ بر اعضاي كنگره آمريكا احتمالا چندان موثر نخواهد بود.

نيويورك تايمز هفته قبل نوشت كه دولت اوباما به دنبال راه هايي است تا با كاهش تحريم ها عليه ايران با استفاده از دستور اجرايي كاخ سفيد، دست كنگره را از اعمال نظر در مورد هرگونه توافق احتمالي با ايران كوتاه كند.

به نوشته نيويورك تايمز، وزارت خزانه داري آمريكا مشخص كرده است كه اوباما اختيارات اجرايي را براي 'تعليق' اكثر تحريم ها بدون نياز به راي موافق كنگره دارد.

رسانام **1302**2017

سرخط اخبار جهان