۲۲ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۲۶
کد خبر: 81348133
T T
۰ نفر

بازهم دردسر خدمات و پشتیبانی خودرو وطنی

۲۲ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۲۶
کد خبر: 81348133
بازهم دردسر خدمات و پشتیبانی خودرو وطنی

شیراز - ایرنا - گشتیم نبود، نگرد نیست، پژواك حاصل از چهار ماه جست و جو و نیافتن یك قطعه پلاستیكی به نام درپوش باك خودرو در شیراز است.

با وجود تبلیغات فراوان برخی شركت های خودروساز داخلی مبنی بر این كه 'قطعه اصل بخرید' و ... ، هستند شمار زیادی از مشتریان این شركت ها كه همه مكان های احتمالی برای پیدا كردن قطعه معیوب خود را در كلانشهر شیراز را زیر پا گذاشته اند و دست خالی بازگشته اند.

* پلاستیك و پلاستیك

حدود چهارماه انتظار برای درپوش پلاستیكی باك خودرو كه ساخت شركت خودروسازی ایرانی است و اصرار دارد صفت بزرگ را همراه خود كند، عجیب ترین سوژه ای بود كه در مراجعه به نمایندگی این خودروساز با آن روبرو شدیم.

درست خواندید: درپوش باك!از آنجا كه این قطعه، قطعه ای نیست كه مشمول تحریم باشد، چرایی تامین نشدن این قطعه ساده از شركت خودروساز محل پرسش است.

الف. ن. از مشتریان این شركت خودروساز می گوید: خودرو را خردادماه 93 با تاخیر بیش از 100 روزه شركت خودروساز تحویل گرفتم و در نخستین بار سوخت گیری متوجه شكستگی درباك شدم و اول تیرماه درخواست خود را برای دریافت این قطعه به یك نمایندگی ارائه كردم كه 10 روز بعد با من تماس گرفتند و گفتند كه بیا قطعه را تحویل بگیر؛ در زمان مراجعه متوجه شدم كه قطعه اشتباهی آمده یعنی در باك مدل قدیمی آمده است.

وی افزود: عازم سفری فوریتی بودم و ناگزیر در باك خود را با نایلون پلاستیك پوشاندم تا شاید در طول مسیر شیراز به تهران، در یكی از قطعه فروشی ها یا نمایندگی ها بتوانم آن را پیدا كنم اما این جست و جوی نافرجام همچنان ادامه دارد.

این شهروند شیرازی گفت: در مراجعه اخیر به نمایندگی با این پاسخ روبرو شدم كه 'در باك یورو 4 از گارانتی خارج شده است'.

این مشتری افزود: با توجه به خطرات احتمالی ناشی از تصاعد بنزین و آتش سوزی، مستاصل هستم كه چه كاری باید انجام دهم.

وی گفت: در مراجعه به مراكز عمده فروش قطعه در شیراز نیز این قطعه را پیدا نكرده ام و حال آن كه به گفته یكی از كاركنان یك نمایندگی، این قطعه 12 هزار ریال یعنی یك هزار و 200 تومان ارزش دارد و جای پرسش است كه چرا این گونه به مشتریان خدمات می دهند؟

انتقادات مالكان خودروها ابعاد مختلفی اعم از كاركرد موتور و سیستم برق رسانی و ... را در بر می گیرد و گاه، نایابی قطعات كوچك خودرو را شامل می شود.

زمانی كه در محل نمایندگی بودیم، یك خودرو با كمك جرثقیل در حال ورود به نمایندگی بود. صاحب خودرو می گفت: 700 كیلومتر بیشتر رانندگی نكرده بودم كه سیم كشی برق خودرو سوخت و خوشبختانه منجر به اتفاق دیگری نشد، با توجه به این كه سیستم دزدگیر نصب نشده، نمایندگی پذیرفته است كه تعمیر خودرو را با شرایط گارانتی و بدون هزینه انجام دهد.

* معطلی و تعطیلی

در این میان، قاسم كریمی شهروند شیرازی به نكاتی در ارتباط با خودروی خود اشاره كرد كه موضوع در باك، در مقایسه با آن اهمیتی نداشت.

وی با بیان این كه خودرو نو تیپ 5 را پنجم فروردین ماه 93 خریداری كردم گفت: هشت روز بعد از خرید خودرو، چراغ سنسور كاپوت روشن شد و نمایندگی به طور موقت آن را رفع كرد و قطعه جدید درخواست داد.

كریمی افزود: یك ماه پس از خرید خودرو، زمانی كه باك را پر از بنزین كرده بودم، دیدم كه با طی مسافت كوتاهی، نیمی از بنزین مصرف شده است. در مراجعه به نمایندگی به من گفتند كه سنسور اكسیژن خودرو سوخته است و در نمایندگی موجودی نداریم. پرسیدم كه چه زمانی می آید؟ و پاسخ شنیدم كه معلوم نیست و این گونه بود كه سه هفته نتوانستم از ماشین استفاده كنم تا قطعه به دست نمایندگی رسید.

حكایت پرغصه این مشتری خودروساز داخلی به اینجا ختم نمی شود، او افزود: عیب در سیستم قفل مركزی دیگر مشكلی بود كه برای من به وجود آمد به گونه ای كه برخی اوقات درهای خودرو، قفل نمی شد و برخی اوقات نیز باز نمی شد.

قاسمی گفت: در مراجعه به نمایندگی و طرح مشكل در ارتباط با كلاچ ماشین، گفتند كه روغن واسكازین را كه عوض كنید مشكل حل می شود. از آنجا كه روغن واسكازین در تعهدات گارانتی نیامده است، با هزینه شخصی آن را عوض كردم اما مشكل رفع نشد و نمایندگی به من پاسخ داد كه باید مسافت زیادی رانندگی كنید تا مشكل حل شود كه این گونه نشد.

وی افزود: روشن شدن چراغ ایربگ ماشین را نیز كارشناس نمایندگی به خاطر نصب باند صوتی دانست و حال آن كه دو ماه پس از گذاشتن باند، این چراغ روشن شده بود و پاسخ نمایندگی مرا قانع نكرد.

این مشتری گفت: از آن زمان تا به امروز مشكلات دیگری در زمینه تسمه موتور، روغن ریزی واشر سرسیلندر، مشكل انژكتور و كامپیوتر خودرو، مشكل در غربیلك فرمان و خراب شدن چراغ راهنما و ... برای خودروی مدل 93 اینجانب به وجود آمد كه شماری از این مشكلات هنوز حل نشده است و ماشین ده روز است كه با وضعیت معیوب در پاركینگ منزل خوابیده است.

** آمادگی برای اهدای خودرو به مدیرعامل

وی افزود: مراتب شكایت خود را در ارتباط با كیفیت خودروی تولیدی به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرده ام و همزمان با این كه رسیدگی به شكایت خود را خواهان هستم، سه گزینه را از ایران خودرو درخواست دارم كه یا خودرو معیوب را از من تحویل بگیرند و خودرو خوب غیر از این مدل به من بدهند و یا این كه تمام قطعات مشكل دار را با قطعات اصلی فرانسوی تعویض كنند و یا اگر این دو گزینه برایشان مقدور نیست، حاضر هستم بلیت هواپیما برای مدیرعامل شركت خودروسازی تهیه كنم تا این خودرو را كه تمام دارایی من است و 400 میلیون ریال برای خرید آن هزینه كرده ام، در آیینی در شیراز به نام وی كنم.



* قصه پرغصه ادامه دارد

حكایت پرغصه مشتریان این شركت خودروساز داخلی به اینجا ختم نمی شود و همه آنها ارتقای كیفیت محصول داخلی را خواستار هستند.

محمدی شهروند شیرازی می گوید: در زمانی كه شرایط غیررقابتی و انحصاری به نفع تولید خودرو در داخل كشور وجود دارد انتظار است كه تولیدكنندگان خودرو خود را به ارایه محصول با كیفیت به مردم مقید بدانند و از طرف دیگر، با ارایه خدمات پس از فروش مناسب، عامل سوق دادن مردم به سمت و سوی گزینه خودرو خارجی نشوند.

وی افزود: در حالی كه كاركنان نمایندگی های شركت های خودروساز داخلی باید به اصل احترام مشتری و تامین خواسته های وی باور داشته باشند، در شهر شیراز این وضعیت به شكل مطلوبی نیست و گاه مشاهده می شود كه مردم برای رسیدگی به مشكل خودروی شان از كاركنان حاضر در برخی نمایندگی ها، خواهش و تمنا می كنند.

یك شهروند شیرازی نیز خاطره جالبی از بردن خودرو داخلی خود به نمایندگی دارد.

وی می گوید: ساعت هفت و نیم صبح خودرو خود را به نمایندگی تحویل دادم و ساعت 17 زمانی كه برای خروج خودرو مراجعه كردم، دیدم از هشت كار جزیی كه خواسته ام هیچ كاری انجام نشده است و تازه به من گفتند كه برای چسباندن قطعه ای جدا شده از كنسول كنار صندلی راننده چسب موسوم به یك، دو، سه را از بیرون بخرید و بیاورید.

یك مالك خودرو داخلی در حالی كه لبخند بر لب دارد با خودرو از نمایندگی خارج می شود. از او می پرسم كه راز این لبخند چیست و پاسخ می شنوم: بعد از چهار نوبت مراجعه حضوری و پیگیری تلفنی، سرانجام نمایندگی پذیرفت كه چراغ مه گرفته خودرو من را بر اساس گارانتی تعویض كند و حال آن كه این اقدام می توانست در همان روز اول مراجعه صورت گیرد و نیازی به این همه پاس كاری نبود؛ چرا كه شرایط تعویض طبق گارانتی مشخص بود.



* بازاریابی برای امن سازی خودرو داخلی

در یك نمایندگی پرآوازه یك شركت خودروساز داخلی این تابلو در قسمت تعمیرگاه در جایی كه همه ببینند نصب شده است با این مضمون كه 'آیا می دانید كه درهای خودروی شما با وجود مجهز بودن به پیشرفته ترین سیستم ضدسرقت و دزدگیر باز می شود؟'

در ادامه این تبلیغ آمده بود كه با نصب قطعه هایی در در خودرو، خودرو خود را ایمن كنید.

یك مشتری این شركت خودروساز می گوید: مشخص نیست كاری كه در این تبلیغ آمده است و می گویند با 500 هزار ریال می شود آن را رفع كرد را چرا شركت خودروساز چاره اندیشی نمی كند و با گرفتن ده ها میلیون ریال پول از مردم، خودرویی به آنها تحویل می دهد كه به سادگی درهای آن باز می شود.

وی افزود: درزمان مراجعه به نمایندگی، فردی به من مراجعه كرد و با نشان دادن بریده روزنامه محلی با موضوع هشدارهای امنیتی در ارتباط با ضعف امنیت خودروهای تولید داخلی، با ترفندی ساده و در همان یك ثانیه در خودرو را باز كرد.

این شهروند شیرازی گفت: چگونه است كه شركت خودروساز این ضعف امنیتی را برطرف نمی كند و حال آن كه این ضعف امنیتی با نصب قطعه هایی ساده در دو در جلو خودرو و كاپوت رفع می شود.

سرهنگ 'علی غیاثوند ' معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا روزهای اخیر شركت های خودروساز را به تقویت امنیت خودروهای تولیدی فراخوانده و هشدار داد: آنچه كه تمایل سارقان را به سرقت وسایل نقلیه و نیز قطعات و لوازم آن ترغیب می‌كند ضعف سیستم ایمنی خودروها و وسایل نقلیه است.



* مردم شكایت كنند

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: چنانچه مردم در ارتباط با انجام تعهدات خودروسازان شكایتی دارند در مراجعه حضوری به این سازمان واقع در شیراز، چهارراه ادبیات، خیابان چهل مقام ارائه كنند تا به این شكایات باشتاب رسیدگی شود.

'محمد ابراهیم صداقت ' به خبرنگار ایرنا افزود: چنانچه شكایت از خودروسازان در زمینه تاخیر در تحویل خودرو و یا كیفیت خودرو باشد، این شكایت به تهران ارسال می شود و در سازمان حمایت از مصرف كنندگان رسیدگی می شود.

وی گفت: اگر شكایات در ارتباط با تعمیرات خودرو در نمایندگی های شركت های خودروساز در استان باشد، این شكایت ها در شیراز رسیدگی می شود.

رسانه ها نوشته بودند: رییس یك شركت خودروسازی آسیای جنوب شرقی كه از پولدارترین مردان جهان و رییس یكی از غول های خودروسازی جهان است،در یك كنفرانس خبری در برابر دوربین رسانه ها تعظیم كرد و از مشتریان به خاطر نقص فنی خودروهای شركتش كه در پدال گاز رخ داده بود، پوزش خواست و برابر مادر یكی از قربانیان، از شدت شرمساری اشك ریخت.

مشتری خودروهای داخلی با شنیدن این خبر می گوید: انگیزه رییس شركت خودروسازی آسیای جنوب شرقی می تواند موارد مختلفی از جمله از دست ندادن بازار برابر رقیبان، حركتی انساندوستانه و نیز مسائل شخصی باشد ولی كار او كه تعظیم كرد، قابل توجه است.

این مشتری افزود: در آسیای جنوب شرقی، تولید كننده خودرو برابر مشتری تعظیم می كند اما در آسیای جنوب غربی، مشتری در برابر خودروساز باید تعظیم كند.

به نظر می رسد بیشتر شركت های خودروسازی ایران به هیچ صورتی و با هیچ انگیزه ای در صورت بروز نقص فنی در تولیداتشان حاضر به پذیرش اشتباه نیستند و در چنین حالتی، انتظار مشتری برای تعظیم مسوولان این شركت ها، رویایی بیش نیست.

2026 /538/675
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد