۱۹ مهر ۱۳۹۳، ۱۹:۲۸
کد خبر: 81345803
T T
۰ نفر
به استناد الواح، برازجان امروزی یكی از بندرگاه های اصلی هخامنشیان بوده است

شیراز- ایرنا- پژوهشگر و عضو گروه مطالعاتی دانشگاه شیكاگو در تخت جمشید گفت:به استناد الواح، برازجان امروزی (از توابع استان بوشهر) در عصر هخامنشیان به عنوان منطقه ' تموكن' نامیده می شده و یكی از بندرگاه های اصلی این سلسله بوده است.

به گزارش دریافتی روز شنبه ایرنا پروفسور 'وو‌تر هنكلمن' در نشست تخصصی تازه ترین نتایج مطالعات و بازخوانی گل نبشته های تخت جمشید با موضوع 'ناشناخته های تخت رستم و آرامگاه های یادمانی' درمجموعه جهانی تخت جمشید بیان كرد: این بندر در عصر هخامنشیان به لحاظ اداری، سیاسی و اقتصادی از جایگاه مهمی برخوردار بود.

وی افزود:وجود بقایایی از كوشك ها و كاخ های هخامنشی در منطقه 'تموكن' و طرح ارتباط این منطقه با بندر بوشهر حاكی از اهمیت منطقه برازجان، در نظر پادشاهان هخامنشی و علاقه مندی آنها به برقراری ارتباط تجاری دریایی با مناطق دورتر مانند مصر ، كرانه های جنوبی خلیج فارس، هند و شبه جزیره عربستان است.

هنكلمن اظهارداشت:در متون خوانده شده، گستردگی مناطق و تعداد بیشمار افراد كه از مناطق مختلف به 'تموكن' فرستاده شده اند ، بیانگر ابعاد سرمایه گذاری هخامنشیان در این منطقه است.

وی اضافه كرد:اسناد موجود نشان می دهد ، از افرادی كه برای كار بر روی كاخ ها و بناها به منطقه نامبرده عزیمت می كردند در كارهای عمرانی و كشاورزی هم از آنها بهره می گرفتند.

این پژوهشگر با اشاره به متون عیلامی و گل‌نوشته‌ها گفت: بهترین اسناد مكتوب در ارتباط با مسائل مرتبط با امپراتوری هخامنشیان متونی هستند كه بر مبنای آنها می توان تفسیر دقیق تری از ساختار سازمانمند اداری و مدیریتی آن زمان ارائه داد.

هنكلمن ادامه داد:سنت ها، آداب و رسوم، باورهای مذهبی، تعیین دقیق تر موقعیت راه شاهی و ایستگاه های آن، سامانه تقسیم جیره های خوراكی برای كارگران، مسافران و نیایشگاه ها، چگونگی مراسم آیینی و قربانی ها، محافظان و مغان شاغل در آرامگاه ها، اندیشه جامعه بشری در آن زمان، دریافت ها و پرداخت های محلی و مراودات تجاری با مناطق دوردست از جمله اسنادی است كه می توان به آن اشاره كرد.

این پژوهشگر موسسه باستان‌شناسی آلمان ،بازخوانی متون گل نبشته ها را در بازشناسی هر چه بهتر شواهد باستان شناسی بسیار حائز اهمیت دانست .

هنكلمن بیان كرد:روندی كه باستان شناسان در بازسازی گذشته و به كمك یافته های باستان شناسی در دست دارند، ذیل فرایند تفسیر و باز خوانی گل نبشته ها و متون الواح قرار گرفته و از این منظر، معنایی كه از واقعیات و رویدادهای گذشته مطرح است قابل تفسیر می شود.

وی افزود: با نگاهی به اطلاعات موجود در گل‌نوشته‌های باروی تخت‌جمشید می توان تفسیر یافته های باستان شناسی را در بازسازی واقعیت گذشته در سلسله هخامنشان بررسی و فرضیات موجود را تقویت و یا تضعیف كرد.

هنكلمن با اشاره به پیشنهادهای جدید مطرح شده در مورد كاركرد بنای یادمانی اسرار آمیز تخت رستم بر مبنای اطلاعات متون باز خوانی شده گفت: بنای سنگی موسوم به تخت گوهر(تخت رستم) كه در میانه راه تخت جمشید و نقش رستم قرار دارد، بر اساس بقایای به جای مانده از آن و شباهت بسیار نزدیك بنا به پایه بنای آرامگاه كوروش در پاسارگاد، تا كنون این مكان بنای آرامگاه ناتمام كمبوجیه ' پسر كوروش' خوانده می شد.

وی ادامه داد:بر اساس تازه ترین مطالعات و نتایج به دست آمده از بازخوانی گل نبشته ها فرضیه جدید در ارتباط با كاركرد تخت گوهر(تخت رستم) مطرح شده مبنی بر این كه این بنا جایگاه تدفین ویشتاسپ، پدر داریوش است.

برازجان مركز شهرستان دشتستان در 60 كیلومتری شمال شرقی بوشهر مركز این استان قرار دارد.

مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت در 60 كیلومتری شمال شیراز واقع شده است.ك/1

7382 /679

سرخط اخبار استان‌ها