تعطیلات ملی هند و عید قربان دریافت قسط سوم توافق ژنو را به تاخیر انداخت/ قسط چهارم در راه

تهران - ایرنا - یك منبع آگاه در بانك مركزی، تعطیلات ملی هند و همچنین عید قربان را دلیل تاخیر در دریافت قسط سوم توافق ژنو(26 شهریور ماه مصادف با 17 سپتامبر)اعلام كرد و گفت: امور مربوط به دریافت قسط سوم در حال انجام است و این قسط احتمالا اواسط هفته جاری دریافت می شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا، وی افزود: براساس برنامه ها قرار بود قسط سوم از طریق هند به حساب ایران واریز شود اما تعطیلات ملی این كشور سبب شد تا دریافت این قسط در موعد مقرر انجام نشود.

وی ادامه داد: البته هم اكنون امور مربوط به دریافت قسط سوم در حال انجام است و پیش بینی می شود اواسط هفته جاری این قسط دریافت شود.

وی پیش بینی كرد: پس از عید سعید غدیر، خبر دریافت قسط سوم توافق ژنو اعلام شود.

این منبع آگاه از انجام امور مربوط به دریافت قسط چهارم این توافق نیز خبر داد و گفت: با دریافت قسط چهارم اطلاع رسانی های لازم در این خصوص انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، در راستای توافق ژنو بناست 2.8 میلیارد دلار در قالب 6 قسط به حساب ایران واریز شود و طبق زمان بندی این توافق 18 مهرماه موعد واریز قسط چهارم به ارزش 500 میلیون دلار بود این درحالی است كه هنوز بانك مركزی دریافت قسط سوم را تایید نكرده است.

تیم مذاكره كننده ایرانی در راستای مذاكرات با 1+5 طی ماه های گذشته با غرب به توافق رسید كه در ابتدا 4.2 میلیارد دلار از دارایی های نفتی ایران كه در كشورهای غربی در پی تحریم ها بلوكه شده بود در قالب چند قسط آزاد شود و در اختیار ایران قرار گیرد.

بعد از اتمام سررسید قسط های 4.2 میلیارد دلاری و ادامه مذاكرات ایران با 1+5 توافق دیگری انجام شد با این محور كه 2.8 میلیارد دلار دیگر از دارایی های بلوكه شده ایران در قالب شش قسط آزاد شود.

براساس توافقات بناست مبلغ دو میلیارد و 800 میلیون دلار از دارایی های بلوكه شده در چهار قسط 500 میلیون دلاری و دو قسط 400 میلیون دلاری در فواصل زمانی حدود سه هفته ای آزاد و در اختیار ایران قرار گیرد.

آنطور كه در زمان بندی توافق دوم ژنو قید شده 26 شهریور ماه مصادف با 17 سپتامبر موعد دریافت سومین قسط 2.8 میلیارد دلاری به ارزش 400 میلیون دلار بود كه باید آزاد می شد و در اختیار ایران قرار می گرفت.

همچنین 18 مهرماه (10 اكتبر 2014)یعنی روزی كه گذشت طبق زمان بندی توافق ژنو موعد دریافت قسط چهارم به ارزش 500 میلیون دلار بود.

براساس زمان بندی توافق ژنو بناست دو قسط پایانی 2.8 میلیارد دلار به ترتیب به ارزش 500 و 400 میلیون دلار در روز 12 آبان 1393 (3 نوامبر 2014) و روز دوم آذر 1393 (23 نوامبر 2014) سررسید شود.

با احتساب دریافت 4.2 میلیارد دلار در توافق اول و یك میلیارد دلار در توافق دوم تاكنون 5.2 میلیارد دلار از دارایی های بلوكه شده ایران آزاد شده است.

اقتصام(4)9141**1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد