۱۴ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۵۴
کد خبر: 81338766
T T
۰ نفر
همكاری ایران و آلمان در بخش شهرسازی با محوریت صرفه جویی در انرژی

برلین - ایرنا - با سفر سه تن از معاونان وزیر راه، مسكن و شهرسازی ایران به آلمان، تفاهمنامه اولیه همكاری های دو كشور در بخش شهرسازی با محوریت صرفه جویی انرژی امضا شد.

با اتمام پروژه تحقیقاتی مشترك ایران و آلمان موسوم به ' شهر جوان 'T مقدمات همكاری دو كشور در عملیات اجرایی این پروژه شهرسازی كه محور اصلی آن صرفه جویی بیشتر مصرف انرژی در واحدهای مسكونی است ، با سفر هفته گذشته معاونان وزیر راه، مسكن و شهرسازی ایران به برلین و ملاقات با برخی مدیران دانشگاهی و اجرایی بخش مسكن این كشور فراهم شد.

'محمد شكرچی زاده' معاون وزیر و رییس مركز تحقیقات راه و مسكن و شهرسازی در خصوص همكاری ایران و آلمان در بخش شهرسازی ، به خبرنگار ایرنا در برلین، گفت: دو كشور سوابق همكاری دیرینه ای در حوزه های فنی و تكنیكی دارند و مهندسین آلمانی در اجرای زیر ساخت های مهندسی كشور ما از سال های بسیار دور مشاركت فعالی داشته اند.

شكرچی زاده افزود: پروژه ای از سال 2005 در وزارت راه و شهرسازی به طور خاص در زمینه استفاده از تكنولوژی های نو در صنعت ساختمان به منظور كاهش مصرف انرژی آغاز شده بود كه متاسفانه مدتی متوقف شد اما با روی كار آمدن دولت جدید و با تاكید آخوندی وزیر راه، مسكن و شهرسازی، این پروژه دوباره سرعت بیشتری به خود گرفته است.

شكرچی زاده افزود: در همین راستا سال گذشته هیات كارشناسی آلمانی مسافرتی به ایران داشتند و متعاقب آن قرار شد كه این پروژه را با سرعت و قوت بیشتری دنبال كنیم.

وی خاطرنشان كرد: محور همكاری دو طرف این است كه در محل اجرای پروژه شهر جدید هشتگرد با استفاده از فناوری های نو و تكنولوژی كشور آلمان واحدهای مسكونی ساخته شود كه در ساخت آنها، محوریت با صرفه جویی در مصرف انرژی خواهد بود و ما در این راه از تجارب كشور آلمان استفاده خواهیم كرد.

رییس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی با بیان اینكه مصرف بالای انرژی یكی از مسائل با اهمیت در كشور ما است، افزود: اگر مصرف بالای انرژی به همین شكل در كشور ادامه یابد در سال های آینده حتی به وارد كننده انرژی تبدیل خواهیم شد به همین خاطر ضروری است كه در جهت كاهش مصرف برنامه ریزی های زیربنایی صورت گیرد.

به گفته شكرچی زاده، این كسب تجربه می تواند در دو بخش اجرای پروژه ساختمان های جدید و همچنین در مورد ساختمان های ساخته شده در كشور باشد با توجه به اینكه تقریبا 17 میلیون واحد مسكونی در سراسر كشور داریم كه در اغلب آنها موضوع صرفه جویی در مصرف انرژی رعایت نشده است.

معاون وزیر راه، مسكن و شهرسازی با اشاره به ملاقات های هیات ایرانی با مقام های آلمانی در این سفر، گفت: خوشبختانه ما به نقاط خوبی در همكاری رسیده ایم و امیدواریم با حمایت دولت های دو طرف، زمینه همكاری دو كشور در اجرای پروژه شهرك سازی با محوریت كاهش مصرف انرژی فراهم شود.

'پیروز حناچی' معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری نیز در رابطه با همكاری های آلمان و ایران در حوزه شهرسازی به خبرنگار ایرنا، گفت: عمده اتلاف انرژی با رقمی معادل 34 درصد در بخش تجاری و خانگی است و اگر بتوانیم اقداماتی انجام دهیم كه این میزان اتلاف انرژی كاهش یابد خدمت بزرگی به كشور كرده ایم .

حناچی افزود: در شرایطی كه كشور و دولت از نظر منابع مالی در شرایط سختی بسر می برد این میزان صرفه جویی انرژی كمك مهمی در زمینه ذخیره سازی انرژی به كشور خواهد بود .

وی تصریح كرد: تجربه موفق آلمانی ها در صرفه جویی انرژی در ساختمان سازی را می توان به شكل پروژه های نمونه و پایلوت در شهرهای جدید پیاده كرد و در آینده به صورت برنامه های بلند مدت كه منجر به كاهش مصرف انرژی در صنعت ساختمان كشور خواهد شد به مرحله اجرا گذاشت.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینكه سفر معاونان وزیر راه، مسكن و شهرسازی به برلین با همین هدف انجام شده است، گفت: امیدواریم با پروژه هایی كه در شهرهای جدید آغاز خواهد شد و همچنین اجرای برنامه های میان مدت برای كل كشور با استفاده از تجربیات آلمان، گام مهمی در كاهش مصرف انرژی در كشور برداشته شود.

'محسن نریمان' معاون وزیر و رییس هیات مدیره و مدیرعامل شركت عمران شهرهای جدید نیز به عنوان یكی از اعضای هیات اعزامی از وزارت راه، مسكن و شهرسازی ایران به آلمان به خبرنگار ایرنا در برلین، گفت: هدف اصلی ما در واقع كامل كردن همكاری دو كشور در زمینه اجرای پروژه شهرسازی است كه با پروژه تحقیقاتی شهرهای جدید با دانشگاه برلین آغاز شده بود.

نریمان تاكید كرد: دولت و مجلس در رابطه با صرفه جویی در انرژی بسیار جدی هستند و این مسئله درقانون برنامه توسعه كشور و قانون بودجه سالانه خود را به خوبی نشان داده است و وزارت خانه های مربوط از جمله وزارت نفت برای عملی كردن سیاست های صرفه جویی در مصرف انرژی بسیج عمومی اعلام كرده اند.

وی خاطرنشان كرد: یكی از راههایی كه می توان در ایران برای كاهش مصرف انرژی طی كرد شناسایی الگوهای موفق صرفه جویی انرژی در دنیا و استفاده از تجربیات آنها در این زمینه است.

نریمان با بیان اینكه آلمان از سابقه بسیار خوبی در زمینه صرفه جویی در مصرف انرژی برخوردار است، گفت: ما در این سفر آثار ارزشمند این سیاست موفق را در این كشور مشاهده كردیم به عنوان نمونه ما ساختمان هایی در برلین دیدیم كه 'انرژی پلاس' هستند یعنی نه فقط برای رفع نیازهای خود مصرف انرژی دارند،بلكه به شبكه شهری نیز انرژی می دهند.

مدیر عامل شركت عمران شهرهای جدید، خاطرنشان كرد: گزارش هایی در این سفر از كاهش مصرف انرژی در آلمان دیدیم كه كاهش 90 درصدی مصرف انرژی را نشان می دهد كه رقم بسیار بالایی است و تصمیم داریم این الگوها را در شهرهای جدید به صورت پایلوت پیاده كنیم.

معاون وزیر راه ، مسكن و شهرسازی تاكید كرد: با توجه به نیازهای موجود و رویكرد كشور برای صرفه جویی در مصرف انرژی، باید به گونه ای برنامه ریزی كنیم كه نیاز خود به انرژی را نه از طریق افزایش نیروگاه ها بلكه با كاهش مصرف تامین كنیم.

نریمان همچنین بر همكاری دو كشور در زمینه آموزش برای تربیت نیروی متخصص در حوزه مسكن و شهرسازی با محوریت صرفه جویی در مصرف انرژی تاكید كرد و گفت: با فراهم شدن زمینه این همكاری می توان برای پرورش نیروهای متخصص و علمی در این حوزه اقدام كرد.

پروفسور 'برند هایله مایر' استاد ممتاز دانشگاه برلین و مشاور دولت آلمان نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا، گفت: با توجه به سفرهای متعددی كه به ایران داشته ام با شرایط آب و هوایی این كشور به خوبی آشنا هستم.

هایله مایر افزود: ایران تابستان های بسیار گرم و زمستانی بسیار سرد دارد و لذا از نظر مصرف انرژی نیاز به برنامه ریزی دقیقی دارد اما متاسفانه مصرف انرژی در این كشور بسیار بالاست.

این استاد دانشگاه برلین با بیان اینكه درصد بالایی از اتلاف انرژی ایران در ترافیك سنگین خیابان ها صورت می گیرد، گفت: مصرف انرژی در ایران 270 كیلوات ساعت در متر مربع است كه معادل 25 لیتر سوخت فسیلی در هر واحد مسكونی است.

هایله مایر ادامه داد: این در حالی است كه متوسط جهانی مصرف برای هر واحد مسكونی سه لیتر سوخت فسیلی است یعنی در ایران هشت برابر متوسط جهانی سوخت مصرف می شود.

این استاد دانشگاه برلین خاطرنشان كرد: در شرایط فعلی در ایران رسیدن به حالت 'انرژی پلاس ' در ساختمان های مسكونی ساخته شده ممكن نیست اما می توان با برنامه ریزی و انجام برخی اقدامات به یك مصرف بهینه رسید.

هایله مایر، سفر هیات عالیرتبه از وزارت راه و شهرسازی ایران به آلمان را فرصت مغتنمی برای برنامه ریزی با افراد هم سطح در آلمان در راستای توسعه همكاری های دو كشور دانست و ابراز امیدواری كرد كه با حمایت دولت ها همكاری در مرحله اجرای پروژه نیز ادامه داشته باشد.

اروپام**3**1701**1663**5981

سرخط اخبار جهان