۲۴ شهریور ۱۳۹۳، ۲۲:۰۰
کد خبر: 81313796
T T
۰ نفر
تشكیل زنجیره انسانی در حمایت از تپه های باستانی سیلك كاشان

كاشان- ایرنا- زنجیره انسانی با عنوان «سیلك را دریابیم» در حمایت از محوطه باستانی تپه های هفت هزار ساله سیلك كاشان عصر دوشنبه تشكیل شد.

به گزارش ایرنا، جمعی از دوستداران و حامیان میراث فرهنگی كاشان بمناسبت سالروز ثبت ملی سیلك كاشان (24 شهریورماه) در حركتی مردمی و نمادین با تشكیل زنجیره انسانی اطراف تپه های باستانی سیلك، خواستار حمایت همه جانبه مسوولان از این اثر تاریخی و ثبت جهانی آن شدند.

تجمع كنندگان با در دست داشتن پلاكاردهایی با مضامین 'سیلك شناسنامه ملی ماست' و 'سیلك را دریابیم' اهمیت و جایگاه این تمدن باستانی را یادآور شدند.

این آیین مردمی با حضور دوستداران میراث فرهنگی، انجمن گردشگران و راهنمایان كاشان، جمعیت كویر سبز كاشان و راهنمایان گردشگری شهر زیرزمینی نوش آباد و جمعی از اهالی هنر و مسوولان شهرستان برگزار شد.

همچنین در پایان این حركت نمادین، بیانیه ای با عنوان «سیلك را در یابیم» قرائت كه در بخشی از آن آمده است: سیلك، مجموعه ای ارزشمند از تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران زمین است كه جایگاهی سترگ در بین جهانیان دارد و ملت های مختلف دنیا همواره با احترام به آن می نگرند و از آن به عنوان سندی پرافتخار در تاریخچه پر رمز و راز بشر یاد می كنند.

ادامه این بیانیه تاكید شده است: متاسفانه سالهاست به دلایل متعدد بی مهری های فراوانی به این اثر بی نظیر معماری، تاریخی و فرهنگی روا رفته و امروز كه سیلك در آستانه ثبت جهانی است آن را به مرز بحران و تهدید رسانده است.

در بیانیه مزبور آمده است: ما شركت كنندگان در حركت مردمی «سیلك را دریابیم» در اقدامی نمادین با تشكیل زنجیره انسانی به دور تپه های سیلك اعتراض خود را به این بی مهری ها اعلام نموده و از رییس جمهوری اسلامی ایران تقاضا داریم با صدور دستور ویژه در موضوع سیلك از جمله معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزرای كشور، راه و شهرسازی و جهاد كشاورزی، با اعتبار ویژه از وضعیت سیلك حمایت جدی نمایند.

همچنین در بخش دیگری از این بیانیه تصریح شده است: اكنون كه پس از حركت های بی اثر و كم رمق سالیان گذشته با روی كار آمدن دولت تدبیر و امید خونی تازه در رگ های مدیران اجرایی جریان یافته و با تشكیل «كمیته نجات بخشی سیلك» در سطح مدیریت عالی كشور، استان و شهرستان حركتی نو آغاز شده است، خواستار تدوین و ارائه برنامه ای جامع، زمانبندی شده، اولویت دار و مرحله ای برای نجات سیلك هستیم، برنامه ای كه با تغییر مدیران تغییر نكند و هدف نهایی آن تنها حفظ هویت، آینده و نجات سیلك باشد.

ادامه این مطلب عنوان شده است: مدیران اجرایی و مسوولان از توان و همت مردم بوی‍ژه جوانان در راستای حفظ سرمایه ارزشمند میراث فرهنگی شهرستان بهره گرفته و از تشكیل انجمن دوستداران میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كاشان حمایت نمایند.

بیانیه مزبور در خاتمه ضمن قدردانی از شركت كنندگان در این زنجیره انسانی، پیشنهاد كرده است: از رسانه و ابزارهای مختلف اطلاع رسانی برای آگاهی بخشی و فرهنگ سازی عمومی در خصوص میراث فرهنگی بویژه

«سیلك» به صورت علمی و تخصصی بهره گرفته شود و همزمان با اقدامات كمیته نجات بخشی سیلك پرونده ثبت جهانی سیلك نیز با سرعت و قدرت بیشتر كار خود را ادامه دهد تا با ثبت جهانی این اثرعلاوه بر جلب حمایت جهانی از اقدامات سلیقه ای و موردی درخصوص این اثر ارزشمند جلوگیری شود.

محوطه باستانی هفت هزار ساله سیلك كاشان 24 شهریور سال 1310 با شماره 38 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

گریشمن فرانسوی در كاوش های خود شش دوره فرهنگی متمایز در محوطه سیلك شناسایی كرد كه این دوره ها از 7500 سال پیش از میلاد آغاز شده بود.

آثاری كه تاكنون از تپه های سیلك كشف شده بیانگر سیر تحول زندگی بشر و چگونگی رسیدن به شهرنشینی است كه اكنون این اشیا در موزه های 'لوور' فرانسه، موزه ملی ایران، موزه ملی كاشان و موزه ای در جنب این تپه باستانی در معرض دیدن عموم قرار دارد.

7565/545/ 3404
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ