۲۳ شهریور ۱۳۹۳، ۱۵:۴۱
کد خبر: 81312040
T T
۰ نفر

هوسپيان بر دوش سه سرباز ارمني به اهواز رسيد

۲۳ شهریور ۱۳۹۳، ۱۵:۴۱
کد خبر: 81312040
هوسپيان بر دوش سه سرباز ارمني به اهواز رسيد

تهران - ايرنا - دفاع از وطن در طول جنگ هشت ساله، نه پيرو جوان مي شناخت، نه مذهب و آيين. شايد از همين رو بود كه وقتي سرفصل هاي دوره دفاع مقدس را ورق مي زني ، نام بسيار بزرگان مي بيني از همه دين ها و مذاهب كه همه زير يك آسمان كه خاكش وطنمان است، زيست مي كنيم و براي حفظش جان مي دهيم.

جنگ تحميلي... خطري بود كه تماميت ارضي ايران و استقلال جمهوري اسلامي را مستقيما تهديد مي‌كرد و از اين رو دفاع مقدس ضرورت داشت. دفاع مقدس از ميهن و شرف ملت ايران در برابر دشمن متجاوز و جنگ لگام گسيخته دشمن چيزي بود كه در كانون توجه همه اقشار جامعه جاي داشت و اين جنگ هماني بود كه به فرمايش رهبر انقلاب و بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران: «جنگ است و عزت و شرف ما در گرو اين جنگ است».

جوانان آماده خدمت نظام وظيفه به سوي جبهه مي‌شتافتند. صدها جوان ارمني نيز به اين ميدان شرافت سرازير شدند كه بسياري از ايشان در جنگ هشت ساله به شهادت رسيدند. هنريك هوسپيان نيز يكي از آنان بود كه در 22 ژانويه 1986 (2 بهمن 1364) در جبهه مرزي هويزه در شرايطي كه يكي از واحدهاي لشكر 77 پياده خراسان در حال نقل و انتقالات بود به شهادت رسيد.

هنريك راننده خودروي توپدار بود. اين نيز گفتني است كه سربازان ارمني ديگري كه در يگان‌هاي ديگر آن لشكر انجام وظيفه مي‌كردند، مانند واهان زيراكيان، وارتان فلاحيان و استپان سركيسيان، زماني كه خبر شهادت هنريك را شنيدند بلافاصله در خوجه او حاضر شدند. آن سه سرباز ارمني با انتقال پيكر دوست شهيد خود تا شهر اهواز رفتند، سپس پيكر اين شهيد توسط بخش انتقال اجساد نيز به تهران منتقل شد.

تشييع پيكر اين شهيد در 30 ژانويه 1986 انجام شد. حضور ارامنه تهران در اين تشييع بي‌سابقه بود. پيكر شهيد از خانه خود واقع در ميدان 85 محله نارمك با حمل بر دوش مردم به كليساي «مترجمان مقدس» واقع در ميان خيابان‌هاي وحيديه و زركش آن محله آورده شد و در آن جا توسط كشيش ارشد آهارون درگالستيان، قائم مقام خليفه‌گري ارامه تهران، مراسم مذهبي تدفين برگزار شد و در طي آن پدر روحاني با تشريح مفهوم شهادت در راه ميهن سخناني شايان بر زبان راند.

پس از انجام مراسم مذهبي در محوطه كليسا كه صدها شركت كننده حضور داشتند تعدادي از سربازان ارامني، شمار بسياري دانش‌آموز و هم‌ميهنان مسلمان، آقاي وارتان وارتانيان، نماينده ارامنه تهران و شمال ايران در مجلس شوراي اسلامي، سخنراني نمودند. سپس آقاي آرمناك هوسپيان پدر شهيد سخناني تاثيرانگيز بر زبان راند و از حضور تشييع‌كنندگان سپاسگذاري كرد. يك افسر ارتش نيز از سوي سربازان ارامني سخنراني كرد. سپس پيكر اين شهيد به آرامگاه ارامنه «نور بوراستان» تهران منتقل و در جايگاه ويژه شهيدان به خاك سپرده شد.

شهيد هنريك هوسپيان در 20 آوريل سال 1966 در تهران به دنيا آمد. او فرزند آرمناك و مارگاريت است كه داراي 5 فرزند هستند. دو تن از پسرانشان، ژرژيك و سرژيك نيز دوران خدمت سربازي خود را در جنگ گذرانده‌اند. شهيد هنريك در 8 ژانويه 1985 به خدمت سربازي رفت.

اجتمام **د.الف ** 1418
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه