۲۳ شهریور ۱۳۹۳، ۹:۱۷
کد خبر: 81311234
T T
۰ نفر
اسامی بدهكاران بانكی به مراجع ذیصلاح اعلام شد

تهران - ایرنا - معاون نظارتی بانك مركزی از اعلام اسامی بدهكاران بانكی به مراجع ذیصلاح خبر داد و گفت: هر چند تحریم ها، تولیدكنندگان را با محدودیت هایی مواجه كرده است اما در كنار آن برخی ها هم سوء استفاده كردند و منابع را به بانك ها برگشت ندادند.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، حمید تهرانفر در گفت و گویی با تاكید بر اینكه از تخلفات بانك ها نیز چشم پوشی نمی كنیم، اظهار داشت: به بانك ها مهلت 15 روزه دادیم تا اسامی شركت هایی را كه در اختیار دارند، اعلام كنند و پایان این هفته، آخرین مهلت آنان به شمار می آید.

وی سپس با اشاره به اقدامات بانك ها در زمینه تسهیلات دهی، گفت: البته در مجموع بانك ها تلاش های زیادی انجام دادند و بیش از توان بانكی خود تسهیلات پرداخت كرده اند.

وی با بیان اینكه، در شرایط ركود تقاضا برای نقدینگی زیاد می شود، گفت: بانك ها سعی كردند بنگاه های اقتصادی را تأمین مالی كنند.

تهرانفر سپس در خصوص جمع آوری نقدینگی های سرگردان توسط بانك ها، افزود: این امر به نرخ سود بانكی بستگی دارد و اكنون هم منابع خوبی در نظام بانكی جذب شده است.



** دریافت سود تسهیلات با روش پلكانی توسط برخی از بانك ها

وی در پاسخ به این پرسش كه نظرتان درباره برخی بانك ها كه ابتدا سود را از وام پرداختی به مشتریان اخذ می كنند و سپس اصل را چیست؟ گفت: در برخی موارد این گونه است و ارائه تسهیلات به روش پلكانی انجام می شود.

وی درباره بنگاه داری بانك ها هم گفت: طبق قانون بانكداری بدون ربا، بانك ها تسهیلات خود را در چند كانال مشخص اعطا می كنند كه مشاركت مدنی، حقوقی و سرمایه گذاری مستقیم از جمله آنها است.

تهرانفر افزود: طبق قانون بانكداری بدون ربا بانك ها از طریق سرمایه گذاری مستقیم می توانند شركت تاسیس و تا 40 درصد سرمایه را سرمایه گذاری كنند.



** حفظ ثبات و سلامت نظام بانكی هدف اصلی بانك مركز ی

معاون نظارتی بانك مركزی، حفظ ثبات و سلامت نظام بانكی كشور را هدف اصلی بانك مركزی از نظارت بر بانك ها عنوان كرد و افزود: نگاه ما این است كه خیال سپرده گذاران از این جهت كه خطری سرمایه های آن ها را تهدید نمی كند راحت باشد و البته بانك ها نیز باید خودكنترل باشند.



** هزینه 266 هزار میلیارد ریالی بانك ها برای بنگاه داری در پایان اسفندماه سال گذشته

تهرانفر همچنین گفت: در پایان اسفندماه سال گذشته، كل مبالغی كه بانك ها خرج شركت داری و بنگاه داری و خرج مشاركت ها و سرمایه گذاری خود كردند، 266 هزار میلیارد ریال است و البته 91 هزار میلیارد ریال از این رقم را بابت رد دیون دولت به بانك ها دریافت كردند.

وی با بیان اینكه نباید بانك ها را ناكارآمد نشان داد، گفت : یكی از تبعات بدگویی درباره نظام بانك ها و ناكارآمد جلوه دادن آنها این است كه مردم سپرده گذاری قرض الحسنه نمی كنند و امسال این سپرده ها 7 درصد كاهش داشت.

معاون نظارتی بانك مركزی همچنین افزود: 30هزار میلیارد تومان منابع قرض الحسنه داشتیم كه تا پایان تیر ماه امسال 26 هزار و 200 میلیارد تومان آن تسهیلات داده شد.

تهرانفر در پاسخ به این پرسش كه چرا پرداخت وام تسهیلات ازدواج به سپرده های قرض الحسنه منوط شده است، گفت: این موضوع بر اساس قانون است.



** كانال های تامین مالی در كشور ما متنوع نیست

از سوی دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در این نشست درباره كاركردهای بانكی گفت: انتظارات زیادی از نظام بانكی وجود دارد، اكنون مشكلاتی در كاركرد نظام بانكی داریم و از یك طرف شاهد حجم نقدینگی بالا در جامعه هستیم كه به تورم دامن می زند و از طرف دیگر بر اساس گزارشات سه ماهه مركز پژوهش های مجلس، مهم ترین مشكل فعالان اقتصادی نبود دسترسی به نقدینگی است.

جعفر قادری سپس افزود:‌ بسیاری از واحدهای اقتصادی برای گسترش فضای كسب و كار خود به نقدینگی نیاز دارند و نبود دسترسی به نقدینگی یكی از مشكلات عمده آنها به شمار می آید.

وی گفت: برخی از بانك ها خودشان بنگاه داری می كنند و مشكل ما این است كه كانال های تامین مالی در كشور ما متنوع نیست.

قادری ادامه داد: تولید كننده ناچار است از طریق بانك ها نیازهای نقدینگی خود را برطرف كند و جذب سرمایه از طریق بازار سرمایه هم با مشكلاتی مواجه است.

وی گفت: نیاز داریم كاركردهای بانكی و قوانین پولی و بانكی بازنگری و به روز شود.

قادری در پاسخ به این پرسش كه مجلس در مقابله با بدهكاران بانكی چه كار می كند؟ افزود: ‌حدود 87 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق بانكی داریم و علی طیب نیا وزیر اقتصاد هم عدد هایی را اعلام كرد كه حدود 70 هزار میلیارد تومان دیگر به این معوقات اضافه شد، یعنی هم اكنون بیش از 150 هزار میلیارد تومان معوقات بانكی داریم.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از این معوقات ناشی از تعارفات بانكی و برخی هم ناشی از ركود و تحریم ها و عوامل غیركنترل بود كه نتوانستند به موقع اقساط را پرداخت كنند.

قادری افزود:‌ برخی هم از فضای موجود سوء استفاده می كنند و حتما باید مطالبات معوق از دانه درشت ها وصول شود تا مشكلات بانك ها و نیاز نقدینگی بنگاه های اقتصادی برطرف شود.

وی گفت: اكثر بانك ها سقف سود تسهیلات را رعایت نمی كنند و برخی بانك ها تا 35 درصد سود می گیرند.

قادری درباره جریمه های دیركرد اقساط تسهیلات افزود: ‌اینجا حق با سیستم بانكی است كه اگر كسی اقساط را پرداخت نكرد باید جریمه شود زیرا منابع بانك متعلق به خودش نیست و متعلق به مردم است.

نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: بانك ها همیشه در سود عقود مشاركتی شریك هستند اما در زیان شریك نیستند و در حقیقت نباید اینگونه باشد و باید در سود و زیان هر دو شریك باشند.

قادری افزود: ‌برخی از رد دیون ها منجر به بنگاه داری بانك ها شدند زیرا دولت ناچار شد برای رد دیون برخی بنگاه ها را به بانك ها واگذار كند اما بسیاری از بنگاه ها از طریق سرمایه گذاری مستقیم بانك ها ایجاد شده اند.

وی گفت: اكنون 51 درصد سرمایه بانك ها بنگاهداری می شود اما اگر اطلاعات به روز شود این رقم بیشتر از اینها خواهد بود.

این نماینده مجلس همچنین افزود: مطالبات بسیاری از پیمانكاران و فعالان اقتصادی از دولت عقب افتاده است و دولت به موقع مطالباتشان را پرداخت نمی كند اما از آن طرف مالیاتش را به موقع اخذ می كند.

قادری افزود: دولت هم باید بابت تاخیر در پرداخت مطالبات پیمانكاران، جریمه شود.

وی گفت: بانكها كاری ندارند كه بنگاه های اقتصادی چه میزان از دولت طلب دارند و اقساط خود را دریافت می كنند.

اقتصام (3) 9141 ** 1574
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد