منطقه آزاد اقتصادی سنگان با محوریت صنایع مرتبط با سنگ آهن ایجادشود

مشهد- ایرنا-رئیس كمیسیون معدن ‌و صنایع معدنی اتاق مشهد گفت: پیشنهاد می شود منطقه آزاد اقتصادی سنگان با محوریت صنایع مرتبط با سنگ آهن در مرز مشترك ایران با تركمنستان و افغانستان ایجاد شود.

'حسن هادیان' روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این پیشنهاد برای توسعه محور شرق ایران و با توجه به واقعیت های توسعه منطقه طرح می شود.

وی یادآورشد: در این منطقه آزاد می توان صنایع مرتبط با سنگ آهن، خطوط تولید كنسانتره و گندله و همچنین صنایع پایین دستی فولاد را با سرمایه گذاری مشترك این دو كشور ایجاد كرد.

هادیان افزود: در صورت تحقق چنین طرحی یكی از اصلی ترین قابلیتهای توسعه در منطقه شرق ایران فعال می شود ضمن آنكه مرزبانی سیاسی و امنیتی از طریق توسعه منطقه ای ممكن می گردد.

رئیس كمیسیون معدن ‌و صنایع معدنی اتاق مشهد گفت: با راه اندازی این منطقه آزاد، امنیت در منطقه به عنوان زیرساخت اساسی و اولیه جهت دستیابی به اشتغال و توسعه پایدار فراهم می شود.

این فعال معدنی افزود: همچنین بستر مناسب برای ایجاد شهرك صنعتی- تخصصی فناوریهای نوین فولاد و آهن ایجاد می شود ضمن آن كه منطقه محروم مرزی به قطبی تجاری - تولیدی در سطح بین المللی تبدیل می گردد.

هادیان گفت:در صورت تحقق این پیشنهاد، بخش مهمی از منابع انسانی محلی، جذب این منطقه آزاد خواهند شد و از مهاجرت آنها به مناطق توسعه یافته و شهرهای بزرگ كاسته می شود كه این اقدام نیز در راستای حل بخشی از مشكل حاشیه نشینی است.

وی بهره برداری از موقعیت بی نظیر منطقه در زمینه انبار داری و ترانزیت از كشورهای قزاقستان، ازبكستان، تاجیكستان، تركمنستان و افغانستان به دریای آزاد ایران را از تبعات مثبت اجرای این پیشنهاد دانست.

هادیان تاكید كرد: در این خصوص ساخت قطعه چهارم راه آهن خواف - هرات به طول 52 كیلومتر كه بخش خصوصی ایران می تواند اجرای آن را بر عهده بگیرد بسیار مهم است و در این صورت است كه دولت در منطقه آزاد سنگان با كسب درآمد سرشار ترانزیت كالا صاحب سرمایه زیادی خواهد شد.

عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و افغانستان گفت: ا توجه به شرایط حاضر و امكان این گونه فعالیتهاست كه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به درستی اولویت سرمایه گذاری معدنی در منطقه شرق كشور را توسعه سرمایه گذاری در معادن سنگ آهن خواف دانسته اند.

هادیان افزود: در این رابطه، كمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق مشهد كنسرسیومی با حضور نخبگان و سرمایه گذاران در حوزه معدن، سنگ آهن خواف و صنایع فولادی با هدف ایجاد زنجیره تولید و ارزش افزوده تشكیل داده است.

وی گفت: این كنسرسیوم قابلیت سرمایه گذاری در امر اكتشاف، استخراج و بهره برداری محصول نهایی فولادی را دارد.

وی افزود:در همین راستا شورای راهبردی توسعه سرمایه گذاری معدن استان خراسان رضوی با مدیریت استاندار به عنوان ناظر و مدیر راهبردی كنسرسیوم پیشنهاد شده است.

1922/522

سرخط اخبار استان‌ها