ميرسليم: هدفمندي يارانه ها واقعا واويلاست/ پول را نفله كرديم

مشهد - ايرنا - يك عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: به رغم سر دادن شعار كوچك سازي، موسسات دولتي در دوران فعاليت دولتهاي نهم و دهم 182 درصد رشد داشتند.

'مصطفي ميرسليم' روز شنبه در 'كارگاه علمي آموزشي اقتصاد مقاومتي' در مشهد افزود: اين نشانگر نفخ نظام اداري و ديوان سالاري وابسته به آن است كه از نشانه هاي ضعف مقاومت در اقتصاد ايران مي باشد.

وي گفت: از ديگر اين نشانه ها، وابستگي اقتصاد كشور ما به درآمدهاي نفتي است كه به شكل مستقيم 45 درصد و در كل 70 درصد است.



** نفت است كه دارد ما را اداره مي كند



عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: اين صادارت نفت است كه حاكم بر روند صادرات كشور مي باشد و در واقع نفت است كه دارد ما را اداره مي كند.

وي گفت: برنامه دشمن براي اقتصاد كشور اين بود كه ايران نتواند نفت بفروشد و اگر فروخت نبايد بتواند ارز حاصل از آن را وارد كند.

وي در ادامه اظهار داشت: رتبه ايران در شاخص بهبود فضاي كسب و كار 147 از ميان 189 كشور مي باشد كه رتبه ضعيفي است و سهم ماليات در بودجه دولت نيز بسيار اندك يعني 29درصد مي باشد در حالي كه اقتصاد دولت بايد با ماليات بچرخد نه با نفت.

ميرسليم افزود: اين موارد ضعفهاي ساختاري دولت است، رتبه مداخلات گسترده و غير قاعده مند دولت در اقتصاد ايران نيز از بين 152 كشور جهان 127 است.

وي گفت: در زمينه آب و مصرف بي رويه از منابع زيرزميني چنان افراط كرديم كه نه تنها آب بلكه منبع آب را نيز از دست داده ايم و سفره هاي زيرزميني ديگر توان جذب آب را ندارند.



** هدفمندي يارانه ها در ايران واقعا واويلاست



وي ادامه داد: ما ملتي تنبل شده ايم و يارانه مفت به مردم داده ايم و خورده ايم لذا دليلي ندارد كه برويم كار كنيم در حالي كه يارانه بايد در جهت افزايش توليد و اشتياق به آن باشد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: هدفمندسازي يارانه ها در ايران واقعا واويلا است زيرا در واقع پول را در جهت تنبل كردن مردم نفله كرده ايم.

وي گفت: كشور ما در مهار فساد رتبه 158 را كسب كرده و وضعيت اقتصاد ايران از اين نظر مثل آبكش است كه هر چه در آن پول بريزيم از آن طرف خارج مي شود.

ميرسليم تاكيد كرد: اقتصاد ايران گرفتار مفاسد است و فساد در كشور ما نهادينه شده لذا با فساد موجود نمي توانيم به رشد و مقاومت اقتصادي برسيم.

وي افزود: هم اكنون كشور و نظام ما در يك جنگ اقتصادي قرار گرفته كه اهميتش كمتر از جنگ نظامي نيست.

وي گفت: ما در 10 سال گذشته قدمي در راه تحقق سند چشم انداز توسعه بر نداشته ايم.

وي افزود: قرار بود رشد هشت تا 9 درصدي در سند چشم انداز محقق شود كه گرفتار رشد منفي شديم و اين يعني كه در سال هاي آينده بايد رشد 15 درصدي داشته باشيم كه ممكن نيست.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهارداشت: بايد الگويي ارائه دهيم كه چه شرايط تحريم باشد چه نباشد زمينه رشد و شكوفايي خود را فراهم آوريم.

وي گفت: اقتصاد مقاومتي يعني چگونگي مقاومت اقتصاد در مقابل ضربه هاي مختلف بدون آسيب پذيري با كاربرد ويژه ارزيابي توان مقاومت كشورها در برابر بحران اقتصادي.

وي تاكيد كرد: اقتصاد مقاومتي مكتب يا نگرش اقتصادي نيست، بلكه الگويي است كه اقتصاد را در حول محور باورهاي آن مقاوم مي كند.

وي افزود: در اقتصاد مقاومتي دو راهبرد وجود دارد، نخست جايگزيني واردات در كالاهاي مصرفي اساسي مردم و دوم تنوع بخشي به توسعه صادرات در بخش هاي مزيت دار.

وي گفت: اقتصاد مقاومتي بايد درون زا باشد، يعني به اقتصاد مردمي تكيه داشته باشد و زمينه مشاركت مردم را فراهم آورد و در عين حال برون گرا باشد يعني درهاي اقتصاد جهان را به روي خود نبندد.

ميرسليم با بيان اين كه اقتصاد مقاومتي از اقتصاد توسعه يافته متمايز است، افزود: كره جنوبي كشوري توسعه يافته اما وابسته است و كره شمالي كشوري مستقل اما توسعه نيافته است در حالي كه كشوري كه در آن اقتصاد مقاومتي حاكم است ضمن حفظ ويژگي هاي يك اقتصاد كارآمد، از استقلال خود پاسداري مي كند و بهاي آن را با رضايت و افتخار مي پردازد.

وي گفت: اقتصاد مقاومتي علاوه بر مقاومت اقتصادي استفاده هدفمند و بهينه از ظرفيت ها و استعدادها است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: رياضت اقتصادي برنامه جبراني براي بازگشت به شرايط اوليه است اما هدف از اقتصاد مقاومتي تغيير شرايط همه جانبه مي باشد.



1922/660 / 1539

سرخط اخبار استان‌ها