۲۵ مرداد ۱۳۹۳، ۹:۲۳
کد خبر: 81273724
T T
۰ نفر
جهانگیری: عده‌ای تلاش دارند دولت را وارد حاشیه كنند

تهران - ایرنا - معاون اول رییس‌جمهوری با بیان این كه دولت تدبیر و امید در یك سال گذشته تلاش داشت تا برخی از مشكلات اساسی كشور را حل كند، گفت: در این مدت دستاوردهای خوبی در حوزه نظام سلامت و مهار تورم داشتیم اما خیلی‌ها تلاش دارند دولت را وارد حاشیه كنند تا از حل مشكلات مردم باز ماند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا ، «اسحاق جهانگیری» صبح امروز (شنبه) در دومین اجلاس معاونان درمان ، روسا و مدیران بیمارستان‌های سراسر كشور كه در مركز همایش‌های بین‌المللی ذكریای رازی برگزار شد، افزود: بعد از شروع به كار دولت معلوم شد كه نیازمند مدیریت جدی و تصمیم‌گیری‌های به موقع و مهم هستیم تا بدون درنگ و با پشتوانه علمی كشور درباره مسایل مختلف تصمیم‌گیری كنیم.

معاون اول رییس‌جمهوری با بیان این كه بعد از آشنا شدن به كار احساس كردیم كه وظیفه بسیار سنگین‌تر از آن است كه از ابتدا تصور می‌كردیم ، ادامه داد: با تیم‌های كارآمد و بدون توجه به گرایش‌های سیاسی، كار را با جدیت مضاعفی آغاز كردیم و خوشبختانه در اولین سالگرد شروع به كار دولت باید بگوییم كه بخش قابل توجهی از مسایل كشور در حال حل بوده و برای آن راهكار دیده شده است.



** دستاوردهای دولت در حوزه سیاست خارجی

جهانگیری، یكی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت را در بخش سیاست خارجی دانست و اظهار داشت: در این بخش با تحریم‌های ظالمانه‌ای كه آثارش را در اكثر بخش‌های كشور گذاشته بود، روبرو بودیم كه یكی از آنها دارو و درمان بود.

وی تصریح كرد:‌ یكی از مهم‌ترین اقدامات دولت تعامل با دنیا بود كه توسط یك تیم زبده، قوی و كارآمد با مسوولیت وزیر امور خارجه تحت نظارت ریاست محترم جمهوری و در چارچوب سیاست‌های رهبر معظم انقلاب، دستاوردهای خوبی را در این مدت به همراه داشت.

وی اظهار امیدواری كرد: در یك تعامل سازنده و مثبت با دنیا هم از حقوق هسته‌ای ملت ایران به خوبی دفاع كنیم و هم تحریم‌های ظالمانه را برهم بزنیم و زمینه رشد و توسعه ایران را فراهم كنیم.



** كاهش تورم به كمتر از 25 درصد

معاون اول رییس جمهوری با بیان این كه در بخش اقتصادی نیازمند برنامه ریزی مهم تر، علمی تر و اساسی تری است، گفت: اصلی ترین مشكل در این بخش تورم بود، تورم در اقتصاد ایران یك معضل ساختاری و دراز مدت است اما در سال های اخیر به وضع نگران كننده ای رسیده بود.

جهانگیری افزود: تورم در سال های 90 و 91 با شیب تندی به سمت بالا رفت كه كاهش آن نیازمند انضباط مالی، استفاده نكردن از منابع بانكی، سیستم بانكی منظم و تابع نظام مشخص پولی بود. خوشبختانه این سیاست بر خلاف تصور شعاری بودن آن، انجام شد و دستاورد خوبی هم داشت.

وی ادامه داد: انتظار می رفت تا پایان سال 93، تورم به كمتر از 25 درصد برسد اما بر اساس آمار مركز آمار و بانك مركزی، تورم در تیرماه سال جاری به كمتر از 25 درصد رسید و تورم نقطه به نقطه آن به حدود 15 درصد كاهش یافت.

معاون اول رییس جمهوری تصریح كرد: انتظار می رود كه تا پایان سال، رقم از این هم پایین تر باشد كه به زودی رقم آن اعلام خواهد شد.

جهانگیری با یادآوری دو تصمیم مهم دولت در آغازین ماه های شروع به كار خود، گفت: در شروع به كار دولت، سه نرخ ارز وجود داشت، ارز دولتی، ارز مبادله ای و ارز بازار آزاد كه دولت تصمیم گرفت تا طرح یكسان سازی نرخ ارز را پیاده كند و از همین رو، نرخ ارز را به حدود 2 هزار و 500 تومان ثابت كرد.

وی، تصمیم دیگر را اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها بیان كرد و افزود: بسیاری توصیه می كردند كه دولت به قیمت حامل های انرژی دست نزند و زمانی كه نرخ تورم كاهش یافت آن را اجرا كند، اما دیدیم كه دولت با استفاده از كارشناسان اقتصادی توانست این دو طرح را اجرا كرده و تورم را هم كاهش دهد.



** بدهی 5میلیارد تومانی در مرحله اول اجرای هدفمندی یارانه ها

معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این كه اگر مرحله اول قانون هدفمندی یارانه ها به درستی انجام می شد، آثار منفی كمتری داشت، ادامه داد: هدفمندی یارانه ها مهم ترین اولویت دولت بود كه به اجبار باید درباره آن تصمیم گیری می كرد چرا كه طبق قانون، 50 درصد درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی باید بین مردم توزیع و مابقی هم در بخش های دیگر كه قانون تعیین كرده بود هزینه می شد.

جهانگیری اضافه كرد: متاسفانه علاوه بر 100 درصد این منابع كه در بین مردم توزیع می شد، حدود 11 هزار و 500 میلیارد تومان هم از منابع دولتی برای توزیع بین مردم استفاده می شد كه در ماه های آخر با كسری بودجه مواجه شده بودیم و برای تامین آن، هر ماه جلسه می گذاشتیم تا منابع آن را پیدا كنیم.

وی با یادآوری این كه برای اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه ها بیش از پنج هزار میلیارد تومان از منابع بانك مركزی استفاده شده و هنوز دولت بدهكار است، حتی در شرایطی كه مشكل كمبود آب داریم، شركت های آب باید پول هدفمندی یارانه ها را می پرداختند.

معاون اول رییس جمهوری تصریح كرد: اجرای طرح هدفمندی یارانه ها یكی از دقیق ترین كارهای اقتصادی بود كه علاوه بر افزایش قیمت حامل های انرژی، حدود 60 تا 70 درصد تورم كاهش یافت و اگر نبود اقدامات برخی ها به هنگام ثبت نام یارانه ها، میزان انصراف دهندگان از دریافت یارانه بیشتر می شد كه می توانست آثار بهتری برای حل مشكلات مردم داشته باشد.



** تداوم جدی طرح نظام سلامت

جهانگیری، رسیدگی به مشكلات درمانی مردم را اولویت دولت در استفاده از منابع افزایش قیمت حامل های انرژی دانست و افزود: جامعه وقتی به توسعه می رسد كه از نظر فكری و جسمی در سلامت كامل باشد و شرایطی كه وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشكی و تیم كارشناسی همراه داشتند، توانستند دولت را با یكی از وظایف، حساس كنند و رییس جمهوری هم ایستادگی كردند.

وی به اختصاص دو هزار و 800 میلیارد تومان به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی و همچنین وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعی اشاره كرد و گفت: طرح جامع تحول نظام سلامت در 15 اردیبهشت امسال كلید خورد و امروز احساس می كنیم كه این طرح رضایت مردم را به همراه داشته است.

معاون اول رییس جمهوری با تاكید بر این كه طرح نظام سلامت به صورت جدی تداوم خواهد یافت، افزود: این طرح به عنوان یك مسئله قطعی و جدی دولت است و باید همچون گذشته نسبت به آن برنامه ریزی كنید، نظارت داشته باشید و پشتیبانی لازم را به عمل آورید.

جهانگیری ادامه داد: در كنار این طرح، موضوع پوشش بیمه ای آحاد جامعه هم مطرح است و امیدواریم كه هیچ ایرانی بدون پوشش بیمه ای نباشد و دفترچه های بیمه هم از اعتبار كافی برخوردار باشند.

وی رسیدگی به امنیت غذایی اقشار آسیب پذیر جامعه را از دیگر طرح های دولت در استفاده از منابع حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی برشمرد و گفت: به جای تقسیم یك مبلغ مساوی بین میلیاردر و نیازمند، 2 هزار و 800 میلیارد تومان به صورت سبد كالا بین اقشار نیازمند به حمایت، توزیع كردیم.



** تلاش عده ای برای حاشیه سازی/ در صورت نیاز معرفی می كنیم

معاون اول رییس جمهوری با بیان این كه دولت در مدت یكسال فعالیت، از فرصت ها به خوبی استفاده كرده است، اظهار داشت: خیلی ها تلاش دارند دولت را وارد حاشیه كنند و این دولت مصمم است به یاری خدا، همت مردم و حمایت رهبر معظم انقلاب اسلامی یك لحظه از وقت خودش را به غیر از خدمت به مردم صرف نكند.

جهانگیری تصریح كرد: البته دیگران بدانند اگر برای دولت در خدمت به مردم مشكل ایجاد كنند، این دولت نخواهد گذاشت و در جای خود حتما با مردم در میان خواهد گذاشت كه چه كسانی در گذشته مشكل ایجاد كردند و امروز كه دولت می خواهد مشكلات را حل كند هم مانع ایجاد می كنند.

سیام ** 1429 ** د . الف**1572
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست