۲۲ مرداد ۱۳۹۳، ۱۹:۰۷
کد خبر: 81271697
T T
۰ نفر
نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان سه رویكرد اصلی دولت

تهران- ایرنا- رییس دفتر رییس‌ جمهوری بر ضرورت توجه سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از كشوربه مقوله های نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان به عنوان سه رویكرد دولت یازدهم تاكید كرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمد نهاوندیان عصر چهارشنبه در همایش سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از كشور از تلاش سازنده دستگاه دیپلماسی در دو عرصه مذاكرات هسته‌ای و بهبود روابط كشورمان به ویژه با كشورهای منطقه و همسایگان قدردانی كرد.

وی تصریح كرد: نمایندگی‌های خارجی باید رئوس و اولویت‌های اقتصادی كشور را رصد كرده و برای تأمین سرمایه و كمك به پیشبرد این اولویت‌ها، تلاش كنند.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: عملكرد موفق وزارت امور خارجه شاهدی را در تحقق وعده‌های ریاست محترم جمهوری در ایام انتخابات خلق كرده و سرمایه امید مردم به ثمر بخش بودن تلاش‌های دولت را افزایش داده است.

نهاوندیان با بیان اینكه برگزاری گردهمایی روسا و مسوولان نمایندگی‌های كشورمان در خارج در اولین سالگرد آغاز بكار دولت، فرصت خوبی برای ارزیابی گذشته و برنامه‌ریزی آینده است، خاطرنشان كرد: دولت با سه رویكرد اصلی مورد اقبال و حمایت مردم قرار گرفت و شایسته است، هركس كه در این دولت فعالیت می‌كند، در دوره‌های زمانی معین، خود و عملكردش را با این سه محور مورد ارزیابی قرار دهد.

وی نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان را سه رویكرد اصلی دولت، ذكر كرد و اظهاركرد: در نگاه اول به نظر می‌آید كه فقط محور سوم مربوط به حوزه كاری وزارت امور خارجه است، اما دو محور اول و دوم نیز كاملاً به این وزارتخانه ارتباط پیدا می‌كنند و باید در همه برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گیرند.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اینكه ساعت‌ها می‌توان در وصف شرایط اقتصاد كشور هنگامی كه به دولت یازدهم تحویل داده می‌شد، صحبت كرد، تصریح كرد: در ماه‌های سپری شده در دولت یازدهم از آن شرایط تهدید آمیز فاصله‌ گرفته‌ایم و وضعیت امید بخشی در اقتصاد كشور پا گرفته است.

نهاوندیان افزود: وزارت امور خارجه می‌تواند این وضعیت را برای جهان كه به ایران به عنوان یكی از اولویت‌های مقاصد سرمایه‌گذاری نگاه می‌كند، بیشتر و بهتر به تصویر بكشد.

وی با بیان اینكه امروز دیگر همه به این قطعیت رسیده‌اند كه تصدی‌گری‌ها در اقتصاد باید به بخش خصوصی سپرده شود، ادامه داد: در ماده نهم قانون بهبود مستمر محیط كسب و كار تصریح شده است كه نمایندگی‌های خارجی جمهوری اسلامی ایران موظف هستند خدمات خود را در اختیار فعالان اقتصادی و تولیدكنندگان قرار دهند كه تهیه آیین‌نامه و اجرای این ماده از قانون مثل بقیه مفاد آن در دولت قبل مورد بی‌توجهی قرار گرفت اما در دولت یازدهم فعالان اقتصادی باید نمایندگی‌های خارجی كشورمان را خانه امید و نقطه اتكا خود قلمداد كنند.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ ریزی‌های دولت برای توسعه كشور گفت: توسعه سواحل جنوب، تأمین آب از ورای‌ مرزها، توجه به بهبود وضعیت محیط زیست، گسترش همكاری‌های بانكی، شناسایی فرصت‌های صدور خدمات فنی، مهندسی و كالا و حمایت از این فعالیت‌ها از جمله از اقداماتی است كه نمایندگی‌های خارجی كشورمان می‌توانند برای كمك به نجات اقتصادی كشور انجام دهند.

نهاوندیان ادامه داد: نمایندگی‌های خارجی باید رئوس و اولویت‌های اقتصادی كشور را رصد كرده و برای تأمین سرمایه‌ و كمك به آنها تلاش كنند.

وی با اشاره به محور دوم رویكردهای دولت و احیای اخلاق اضافه كرد: در تبیین صحت این رویكرد همان بس كه مردم این رویكرد را انتخاب كردند، چرا كه این مقوله به عنوان یك ویژگی بارز در معرفی كشورمان در دنیا مورد غفلت قرار گرفته بود.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری همچنین ارائه پیشنهاد جهان عاری از خشونت و ترور از سوی رییس‌ جمهوری كشورمان و تصویب آن با اجماع جهانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را یكی از مهمترین و اولین تلاش‌های دولت برای احیای اخلاق و بازسازی چهره اخلاق مدار كشورمان در عرصه جهانی، عنوان كرد.

نهاوندیان اظهاركرد: اخلاق در كنار همه تفاوت‌های ملت‌ها و ادیان با یكدیگر یكی از قدرتمندترین وجوه اشتراك همه ملت‌ها و دولت‌ها با یكدیگر است.

وی خاطرنشان كرد: در ابتدای ماه مبارك امسال دكتر روحانی نامه‌ای را به سران كشورهای اسلامی ارسال كرد كه در آن پیشنهاد شده بود ماه رمضان امسال، ماه صلح و رحمت نامیده شود تا فرصتی برای معرفی اسلام رحمانی در برابر تلاش‌هایی باشد كه سعی می‌كنند چهره‌ای ناشایست از اسلام ارایه كنند و لازم است نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از كشور، بر این مسأله تمركز بیشتری داشته باشند.

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینكه محور سوم رویكردهای دولت یعنی تعامل سازنده با جهان از عرصه‌های اصلی فعالیت‌های وزرات امور خارجه است، تصریح كرد: كشف منافع و نقاط مشترك با كشورها و ملت‌های مختلف، پرهیز از كارهای تكراری، لابی‌گری در راستای منافع كشور، حضور پررنگ در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی كشورهای محل مأموریت و تماس با مجموعه‌های مردم ‌نهاد كشورهای محل مأموریت، از جمله فعالیت‌هایی است كه نمایندگی‌های ایران در خارج، باید برای تقویت تعامل سازنده با دیگر كشورها، مد نظر قرار دهند.

نهاوندیان ادامه داد: لازم است ساز و كاری دقیق، منصفانه و جدی برای ارزیابی عملكرد نمایندگی‌ها و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در خارج از كشور برقرار شود تا تلاش‌های ارزنده مورد تقدیر قرار گیرد.

سیام*9254**1449
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد