رییس جمهوری: امیدواریم در سال 95 شاهد تورم یك رقمی باشیم/مشكلات اقتصادی امروز، ارث تحمیلی سالهای قبل است

تهران - ایرنا - رییس جمهوری با بیان اینكه دولت مصمم به مهار تورم است تا روزی كه آن را به یك رقمی برساند، گفت: امید و برنامه ریزی دولت این است كه در سال 95 كشور شاهد تورم یك رقمی باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» امروز (سه شنبه) در بزرگترین همایش اقتصادی كشور با موضوع «تبیین سیاست های اقتصادی دولت برای خروج از ركود» در سالن اجلاس سران افزود: بسیار خوشحالم كه قبل از آنكه ما به سالروز شروع كار دولت یازدهم برسیم، چند روز قبل از آن، این فرصت پیش آمد تا در كنار كارآفرینان و صاحب نظران اقتصادی و مدیران بخش اقتصاد و سیاست گذاران در زمینه یكی از مهمترین مسایل اقتصادی به گفت و گو بنشینیم.

رییس دولت تدبیرو امید گفت: در آغاز دولت یازدهم ما با مسایل و مشكلات بسیار پیچیده مواجه شدیم؛ برخی از آن مربوط به بخش اقتصاد بود برخی به سیاست خارجی و برخی به مسایل سیاست داخلی و اجتماعی و فرهنگی بر می گشت؛ اما در عین حال برخی از موارد مواردی بود كه نیاز به تصمیمی فوری و یا برنامه ریزی جامع داشت.

ریییس جمهوری اضافه كرد: ما در مساله آب كه در كشور بهتر ملموس شد ایران در كمربند خشك قرار دارد، امید آنچنانی به ترسالی در سال های پیش رو نیست و كشور با معضل بسیار مهم به نام آب مواجه است؛ البته من این فهرستی كه می شمارم دو قصد دارم هم مشكلات را بگویم و هم بخواهم كه در این زمینه ها بیشتر فكر كار و سرمایه گذاری شود.

روحانی اظهار داشت: ما در طول 11 ماه گذشته نسبت به مساله تامین آب و صرفه جویی در آب یا مهار آب تصمیم گرفتیم و برنامه ر یزی و عملیاتی كردیم؛ بر این مبنا كه از امسال یعنی 93، سالی حداقل 2 میلیارد دلار برای مساله آب، هم اعتبارش تامین و هم هزینه شود؛ ما این اعتبار را تامین كردیم كه امسال هزینه می كنیم و در سالهای بعد هم هزینه خواهیم كرد.

رییس جمهوری تصریح كرد: در زمینه محیط زیست احساس كردیم با معضلات بسیاری مواجهیم؛ از آلودگی كلان شهرها گرفته تا خشك شدن تالاب ها تا ورود ریزگردها و دهها مشكل دیگر؛ خشك شدن جنگل های بزرگ در زاگرس؛ ما برای همه این ها در این 11 ماه برنامه ریزی كردیم و برنامه ها را شروع كردیم كه برخی از آنها زمانبر و برخی زمان كوتاه تر دارد اما هر آنچه ما فكر می كردیم برای محیط زیست و سلامت مردم ضرورت دارد، اقدام كردیم و از شما خواهش می كنم هر موردی كه به محیط زیست مربوط می شود، آن را به عنوان اولویت بدانیم و دولت در این زمینه از كارآفرینان حمایت خواهد كرد.

رییس دولت تدبیرو امید ادامه داد: در مساله سلامت ما دیدیم مردم با معضل بسیار بزرگی مواجه هستند و گاهی باید همه پس انداز زندگی شان را برای یك عمل جراحی یا بستری شدن یكی دو ماه در بیمارستان هزینه كنند.

رییس جمهوری گفت: دولت افتخار دارد كه در زمینه سلامت قدم های بسیار مهمی برداشته است؛ امروز كسانی كه در بیمارستان دولتی در شهرها بستری می شوند، 7.5 درصد مخارج توسط بیمار پرداخت می شود كه البته قرار ما 10 درصد بوده كه ما پایین تر آمدیم و در روستاها این رقم 5 درصد است.

روحانی اظهار داشت: این قدم، قدم بسیار مهمی است و ما مصمم هستیم این راه را ادامه دهیم و اعتبارات آن را امسال و سالهای اینده تامین كنیم.

رییس دولت یازدهم گفت: در میان ده ها مشكل بزرگی كه پیش روی ما بود، در سیاست خارجی و اقتصاد احساس دیگری برای برنامه ریزان وجود داشت؛ بسیاری از صاحب نظران مشكلات اقتصادی و سیاست خارجی را تاثیر گذار در سایر بخش ها و تاثیر گذار مستقیم در زندگی مردم می دیدند و امروز هم می بینیم؛ من به عنوان رییس جمهوری هفته ای نبود كه مستقیما جلسه یا جلساتی راجع به این دو مساله مهم نداشته باشم.

روحانی ادامه داد: البته سیاست خارجی دنیای بسیار وسیعی دارد و اقتصاد نیز این چنین است و شاید وسیع تر اما مسایل كلان این دو بخش را نظارت و اداره جلساتش را خودم بر عهده گرفتم.

وی افزود: در بخش سیاست خارجی اشاره كوچكی خواهد شد اما در بخش اقتصادی ما با یك ركود تورمی بی سابقه در كشور مواجه بودیم و هستیم؛ یعنی اگر آمار و ارقام اقتصادی را از سال 1338 در نظر بگیریم كه آمار رسمی بانك مركزی از آن سال است و تا امروز به استثنای سالهای اولیه انقلاب مثل سال 57 تا 60، از آن سالهای اولیه انقلاب بگذریم هیچ زمانی شرایطی مثل 91 و 92 را نداشتیم؛ ركودی كه دو سال پشت سر هم ادامه پیدا كند، رشد اقتصادی ما در 91 منهای 6.8 و رشد اقتصادی ما در 92 منهای 1.1 بود.

رییس جمهوری افزود: دو سال پشت سر هم با ركود توام با تورم بالای 30 درصد مواجه بودیم؛ چنین شرایطی در تاریخ كشورمان كمتر سابقه داریم یا سابقه نداریم؛ شما می دانید معضلات اقتصادی آثارش در بسیاری از موارد به تدریج ظهور و بروز پیدا می كند؛ ممكن است مشكلی امسال به وجود بیاید و آثارش را در سالهای بعد مشاهده كنیم.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: ما از سال 85 تا 90 دلارهای نفتی فراوانی دولت در اختیار داشت و آن را بی حساب به بازار سرازیر كرد.

رییس جمهوری گفت: این كار چه وضعی پیش آورد. ابتدا كه نفت گران می شود و نفت پرفروش است، همه را خوشحال می كند اما این بهار چقدر زودگذر است. نه تابستان كه بلافاصله پاییز و زمستان را در پیش دارد.

وی افزود: دلارهای نفتی فراوان،سیل واردات،در ادامه شاهد كاهش تولید خواهیم بود. كم كم ظرف چند سال 2 هزار واحد تولیدی تعطیل شد،500 هزار نفر در بخش صنعت ظرف چند سال بیكار شدند.

روحانی اضافه كرد: از سوی دیگر تمام واحدهای صنعتی ما به خارج وابسته بود، واردات بی رویه حتی صنعتی كه به صنعت بزرگتر در داخل كشور وابسته بود و برخی از نیازمندی ها را از او می خرید، چون دلار فراوان بود از بیرون خریدار می كرد.

رییس جمهوری وی عنوان كرد: به این ترتیب رابطه های اقتصادی كوچك و بزرگ نیز قطع شد،از آن طرف كشورهایی در منطقه بودند كه بخش تولیدی ما قدرت رقابت با آنها را نداشتند.



***حتی اگر تحریم نبود، سیاست های اقتصادی باعث تورم در سال 91 می شد

رییس دولت تدبیر و امید بیان كرد:در چنین شرایطی تحریم هم بیاید و بخواهد یك مرتبه دلار را از دسترس خارج كند و یا قیمت دلار را به چند برابر افزایش دهد.

رییس قوه مجریه خاطرنشان كرد: شما ركودی كه در سال 91 و ادامه آن در 92 می بینید،ممكن است برخی بگویند صرفا در سایه تحریم است اما حتی اگر تحریم نبود ما در سال 91 مشكل داشتیم و آثار سیاست های گذشته ظهور و بروز پیدا می كرد.

روحانی اضافه كرد: بسیاری از آن چیزی كه امروز ما به عنوان مشكل اقتصادی وارث آن هستیم،ارث تحمیلی به ماست.در بحث تورم هم چنین است.



وی افزود: اگر دست ما بی محابا دركیسه بانك مركزی باشد و هر آن كه تصمیم گرفتیم به رییس بانك مركزی دستور دهیم تا از پایه پولی و افزایش آن استفاده كند و مشكلات ریال ما را در هر كجا كه می خواهیم تامین كند، آن روزش روز قشنگی اش اما فردایش سیاه خواهد بود.



** 40 هزار میلیارد تومان از بانك مسكن گرفتند و بیش از 80 درصد پایه پولی را افزایش دادند

رییس دولت یازدهم تصریح كرد:40 هزار میلیارد تومان از همین كیسه كه من حس می كنم كمتر دستی است كه به سمت این كیسه رفته باشد و نسوخته باشد، از بانك مسكن گرفتند و مسكن مهر ساختند؛بیش از 80 درصد پایه پولی ما را افزایش دادند از آن روزی كه خلق شد.آثار آن چه شد؟ آثار این كار تورم بالای 30 درصد و 40 درصد بود كه به دنبال داشت.



**دولت یازدهم، دولت مظلومی است

رییس جمهوری خاطرنشان كرد: دولت یازدهم دولت مظلومی است ارث هایی كه مربوط به سال های گذشته به او رسیده است و از دولت مظلوم تر ملت نجیب و شریف ایران است كه چه بار سنگینی را بر دوش خود در زندگی روزمره و خانواده خود تحمل كرده اند.

روحانی اظهار داشت: امروز اینجا جمع نشده ایم تا از گذشته بسیار حرف بزنیم، امروز اینجا جمع شده ایم تا از امید و آینده بسیار روشن با یكدیگر سخن بگوییم.



**دنیای سیاست نه عصای موسی دارد و معجزه و نه درهایش همیشه بسته است

رییس دولت یازدهم تاكید كرد:ما به حول و قوه الهی قادریم مشكلات را یكی پس از دیگری حل كنیم، البته دنیای سیاست نه عصای موسی دارد و معجزه و نه درهای آن برای همیشه بسته است.

روحانی عنوان كرد:باید همفكری و تدبیر كنیم، معضلات اقتصادی را یكی بعد از دیگری حل كنیم و موانع را از پیش پا برداریم. البته برخی از مشكلات حل و فصلش قانون می طلبد.به ویژه مسایل نهادی و زیرساختی نیاز به اصلاح قانون و تغییر قانون دارد

وی اضافه كرد: به همین دلیل، دولت ستاد اقتصادی دولت، كارشناسان دولت در طول ماه های گذشته و تقریبا همه روزهای ماه مبارك رمضان همین بحث را دنبال كردیم.

رییس جمهوری گفت:ما پس از آنكه توانستیم با قدم های استوار به پیش، بر تورم مهار بزنیم، سیر صعودی سریع تورم را هم مهار زدیم و هم كاهش دهیم.



**تورم ما در پایان سال 93 به مراتب از 25 درصد پایین تر خواهد بود

رییس دولت یازدهم تصریح كرد: در طول یكسال گذشته تورم ماهانه ما به طور متوسط 1.14 بوده است، این نشان می دهد كه از تورم ماهانه 4 ، 4.5 ، 5 و 5.6 درصد به تورم متوسط 1.14 رسیده ایم.

رییس جمهوری با بیان اینكه در بحث تورم قدم جدی برداشته ایم، گفت: به مردم شریفمان قول داده ایم كه تورم را در پایان سال 92 به 35 درصد خواهیم رساند البته ازاین رقم كمتر شد و همان زمان به مردم قول و وعده دادیم كه تورم سال 93 به 25 درصد خواهد رسید، امروز هم خوشحالم كه به شما اعلام كنم طبق محاسبات و پیش بینی های ما در بررسی های دو ماه اخیر انشاالله رقم تورم ما به مراتب كمتر از 25 درصد خواهد بود و من رقم دقیقش را در آینده اعلام می كنم و به مراتب كمتر از 25 درصد خواهد بود.

روحانی اضافه كرد: دولت هایی بوده اند كه برای یكسال یا دو سال تورم را مهار كرده اند اما بعد از دستشان خارج شده است؛ ما هم از این آسیب مصون نیستیم اگر حواسمان نباشد.

رییس جمهوری تاكید كرد: دولت مصمم به مهار تورم مستمر است تا روزی كه تورم را به یك رقمی برساند. امید و برنامه ریزی دولت این است كه در سال 95 كشور شاهد تورم یك رقمی باشد.

وی عنوان كرد: این را برای چه می گویم با اینكه امروز روز بحث خروج از ركود است و تورم هووی خروج از ركود است، همیشه وقتی صحبت از خروج از ركود می شود،خروج از ركود نگاه غضبناكی به مهار تورم می كند و به مهارتورم می گوید تو برو كنار تا دست من بازباشد.به قول معروف در سیاست انبساطی بی محابا عمل كنم.

وی ادامه داد: من در اینجا می خواهم از همه اساتید و صاحب نظرانی كه نامه می نویسند، نقد و اظهار نظر می كنند و نامه های سرگشاده یا مستقیم به رییس جمهوری می نویسند، تشكر كنم. من از همه آنها سپاسگزارم كه در هر مساله اقتصادی صاحب نظران اظهار نظر كردند و این جای امید است. ما نسبت به همه آنها سر تعظیم فرود می آوریم كه هرچه می فهمند و می دانند، تجربه كرده و اندوخته اند آن را با كمال خلوص و تواضع و ارزانی در اختیار دولت می گذارند.

روحانی گفت: خیلی از آنهایی كه در نامه ها برای من مستقیم ارسال كردند، نوشتند كه یكی از اشتباهات دولت یازدهم آن است كه همه توان خود را برای مهار تورم گذاشته است در حالی كه ركود به مراتب خطرناك تر از تورم است.

رییس جمهوری ادامه داد: اصل این حرف، حرف درستی است. ركود خطرناك تر از تورم است . اما در جامعه ای كه تورم نقطه به نقطه 45 درصد است و هیچ امید و روزنه ای نیست كه آینده روشن تری را ببیند این كدام سرمایه گذار است كه جرات كند سرمایه گذاری كند.

وی گفت: سرمایه گذاری كه ثبات را نمی بیند. سرمایه گذاری كه هزینه فردای كالایش را نمی تواند پیش بینی كند، خیلی سخت است. ضمن این كه فشار تورمی بر مردم و جامعه هم بسیار شدید بود و از آن طرف هم بدانیم اگر تورم مهار نشود قدرت خرید از كجا می آید؟ این جنسی كه تولید می كنید به چه كسی می خواهید بفروشید؟ پس ما ناچار شدیم ضمن این كه می دانستیم مساله ركود بسیار مهم است و شروع كار ما باید از تورم باشد.

روحانی افزود: امروز هم می خواهم اعلام كنم مهار تورم در كنار سیاست های خروج از ركود ادامه خواهد داشت. ممكن است شما به من بگویید آنقدر این كار سخت است كه گویی جمع بین متضادین است.

رییس جمهوری یادآور شد: با سیاست های انقباضی كه من قبول ندارم كه سیاست ما انقباضی است، الان نقدینگی هم نشان می دهد كه سیاست انقباضی نیست، البته نسبت به پایه پولی ما همچنان دقت و توجه خواهیم داشت كه رشد پایه پولی محدود و كنترل شده باشد، چون آن را بسیار مهم می دانیم.

رییس دولت تدبیرو امید گفت: اما در عین حال باید مهار این تورم ادامه پیدا كند و بتوانیم سیاست های خروج از ركود را هم قدم به قدم اجرا كنیم. البته معمولا بحث خروج از ركود كه پیش می آید، می گویند شما باید تقاضا را تحریك كنید چرا كه تا تقاضا تحریك نشود تولید حركت نمی كند. می گویند باید تقاضا را تحریك كنید و تحریك تقاضا به سیاست های انبساطی است. شما باید اجازه بدهید بانك ها به راحتی تسهیلات را در اختیار تولید كنندگان قرار دهند.

روحانی یادآور شد: حالا تا اینجا خیلی ممكن است دعوا نباشد. اما بانك ها از كجا، می گویند بانك ها یك پشتوانه عظیمی دارند. چرا غافلید؟ بانك ها از بانك مركزی می گیرند و به مردم تسهیلات می دهند.

رییس جمهور اضافه كرد: اینجا جایی است كه من به آن معتقد نیستم. معتقد نیستم پایه پولی بالا برود در سایه آن تقاضا ایجاد شود، در سایه تقاضا، تولید حركت كند و ما از ركود خارج شویم. باید هواسمان در این زمینه بسیار جمع باشد.

وی گفت: در دولت، دوستان گاهی پیشنهاد می دهند. به آنها می گویم كه طور دیگر نمی شود پیشنهاد بدهید و راه دیگری ندارد. بعدا من می گویم راه های آلترناتیو را، البته گاهی می پذیرند و گاهی نمی پذیرند به هر حال بله، تقاضا را باید تحریك كنیم اما چرا نمی آییم صادرات غیرنفتی را تسهیل كنیم تا این تقاضا تحریك شود.

روحانی افزود: اگر شما با ایجاد تورم نو، در سایه بالا بردن پایه پولی به رونق بخواهید برسید، همزمان تورم و قیمت ها بالا می رود و قدرت خرید پایین می آید. این دو مرتبه، دور باطلی است كه ما را هم به تورم و هم به ركود بر می گرداند.

رییس دولت تدبیر و امید اظهار داشت: اما اگر شما توانستید مساله تقاضا را از طریق صادرات غیرنفتی تحریك كنید آن وقت دیگر مشكل پایه پولی نخواهید داشت.

رییس جمهوری اضافه كرد: امروز اطراف ما و‌ منطقه ما زمینه برای صادرات بوده و هست و این روزها بیشتر هم شده است. دولت باید تسهیلات لازم را و بانك ها باید تضمینات لازم را برای صادرات غیرنفتی فراهم كنند. این راه را ما باید باز كنیم تا تقاضا تحریك و حركت شروع شود.

وی تاكید كرد: من هم در جلسه اقتصادی و هم اینجا به وزیر اقتصاد و، رییس كل بانك مركزی می گویم كه باید موانع صادرات غیرنفتی را برداریم و مشكلاتش را حل كنیم و راه این صادرات را تسهیل كنیم. این یك حركت در زمینه تولید خواهد بود.

روحانی گفت: رییس جمهوری شخصا راه های خروج از ركود رت كه یكی از آنها تسهیل در صادرات غیرنفتی است، دنبال خواهد كرد.

رییس جمهوری اظهار داشت: مساله دوم مساله بانك ها است. ما اگر بتوانیم مشكل این بانك را حل كنیم مشكل عالم را هم ظاهرامی شود حل كرد. بانك های ما امروز با مشكلات زیادی مواجهند. اول از دولت آغاز كنم. اول این كه دولت به بانك ها بدهكار است. دومین هم برای بانك مركزی است. این بانك ها هم به بانك مركزی بدهكارند.

وی افزود: اول باید بیاییم مساله را طوری حل و فصل كنیم كه بتوانیم بدهی بانك ها را پرداخت كنیم و بانك ها هم بتوانند بدهی شان را به بانك مركزی پرداخت كنند. این خیلی مایه تقویت بانك ها می شود.

رییس دولت یازدهم اضافه كرد: بانك ها ضمنا سود كلانی بابت بدهی هایشان به بانك مركزی می دهند و آن سود هم حل می شود و بانك ها نفس راحتی می كشند و ترازشان درست می شود كه این كار باید انجام شود.

روحانی گفت: دولت هم در لایحه و هم در مقرراتش این را پیش بینی كرده است. انشاء الله لایحه ای كه امروز در مجلس كارش شروع می شود و امیدواریم به سرعت به تصویب برسد، این معضل را حل و فصل خواهد كرد.

رییس جمهوری اظهار داشت: این را خوب نیست بگوییم ولی باید بگوییم‌ دولت بدهكار و بدحساب است. این هر دو را باید حل كنیم.

رییس دولت تدبیر و امید افزود: یكی از راه حل هایش صكوك اجاره است كه در لایحه تقدیم مجلس كردیم. انشاء الله با دوسه ماده ای كه در این لایحه به مجلس دادیم وتصویب و اجرا شود، بانكها از این نظر یك نفس راحت می كشند.



** بانك ها اموال مازادی دارند كه باید به فروش برسانند

رییس جمهوری ادامه داد: مساله دوم، بانك ها اموال مازادی دارند كه باید به فروش برسانند و این هم نمی دانم اینقدر دلبستگی به دنیا دارند این بانكها ول نمی كنند نه سهامشان را و نه ساختمانشان را. چهارتا ساختمان اضافه هم دارند سختشان است. مال دنیا است به هر حال مشكلات اینطوری است.

روحانی تاكید كرد: بانك ها باید اموال مازادشان را به فروش برسانند و با آن فروشی كه انجام می دهند نقدینگی شان بالا رود تا بتوانند تسهیلات بدهند و كار خودشان را انجام دهند.



** بانك باید از بنگاه داری خارج شود

رییس دولت یازدهم اظهار داشت: از طرف دیگر بانك های ما كار غیر بانكی می كنند؛ اگر بانك كار بانكی كند مسایل حل می شود؛ بانك ها خودشان بنگاه دار شده اند و هر پولی به دست بیاورند اول به بنگاه خودشان می روند؛ بانك باید از بنگاه داری خارج شود؛ این بر خلاف اصول بانكداری است.

روحانی تصریح كرد: بانك، واسطه باشد پول های مردم را جمع كند به عنوان تسهیلات با نرخ عادلانه، نه با نرخ كمرشكن، حالا كه تورم دارد قدم به قدم پایین می آید و انشاء الله پایان امسال رقم خوبی خواهد بود و سال بعد هم این كاهش پیدا می كند، شورای پول و اعتبار و بانك مركزی به صحنه بیاید و سود را عادلانه كنند.

رییس دولت تدبیر و امید افزود: بر مبنایی كه یك وقت تورم 40 درصد بود ولی الان كه تورم كاهش پیدا كرده و تا پایان سال به مراتب كاهش پیدا خواهد كرد، بر این مبنا پیش بینی و طراحی كنیم.

رییس جمهوری اظهار داشت: بازار سرمایه ما برای تامین مالی تاكنون توانمندی خودش را نتوانسته به بروز و ظهور برساند؛ ما راهی نداریم، اگر بخواهیم تامین مالی همه بنگاه های كوچك و متوسط و بزرگ به سراغ بانك بروند، بانك قادر نیست در حالی كه بازار سرمایه توانمندی دارد.

روحانی افزود: در ستاد اقتصادی این بحث را كردیم و در مصوبات، خروج از ركود به آن توجه داریم و دولت باید آن را دنبال كند؛ تامین مالی بنگاه های بزرگ باید متكی به بازار سرمایه باشد؛ بانك ها باید تامین مالی بنگاه های كوچك و متوسط را بر عهده بگیرند؛ اگر ما بتوانیم در عمل این تقسیم بندی را انجام دهیم بخشی از كار را از دوش بانك ها برداریم.

رییس جمهوری اضافه كرد: دولت در این مصوبات پیش بینی كرده است چون بانك ها به هر حال توانمندی شان محدود و تقاضا زیاد است، اولویت با بنگاه هایی است كه دراین سال های اخیر در شرایط سخت توانسته اند خوب كار كنند؛ ما به آن بنگاه ههایی كه كارشان خوب نبوده قرار نیست جایزه ای عطا كنیم؛ آنهایی كه خوب كار كردند و ترازشان نشان می دهد، باید در اولویت قرار گیرد.



** دولت گاهی برای كارآفرین و بنگاهها مشكل آفرین بوده است

روحانی گفت: دولت گاهی برای كار آفرین و بنگاهها مشكل آفرین بوده؛ صبح كه از خواب بیدار می شدند پیچ رادیو یا تلویزیون را باز می كردند كه ببینند بانك مركزی دستوالعمل جدیدش چگونه است و وزیر اقتصاد سخن جدیدش چگونه است؛ هر روز یك بیانیه ، یك اعلامیه و هر روز یك نرخ؛ گاهی دولت خودش مشكل آفرین است؛ همه تلاش ما در این یك سال این بوده كه برای شما مشكل اضافه نكنیم؛ اگر حرفی می زنیم در زمینه اقتصاد، حساب شده و هماهنگ باشد.

روحانی گفت: ثباتی كه در این یك سال در بازار مشاهده می كنیم، انضباطی كه در سیاست ها و در بخش مالی و پولی مشاهده می كنیم؛ روند امید بخشی كه در این یك سال ما شاهدیم، همه این ها مبنا بر این است كه دولت با مشورت و حساب شده قدم های خودش را بر می دارد و امروز هم همین كار را می كند و می خواهد نظر شما را بپرسد، با شما مشورت كند و با هماهنگی هم كار را پیش ببریم؛ چون در نهایت در این كشور اقتصاد باید در اختیار بخش خصوصی باشد.



** والله بخش خصوصی، اقتصاد را بهتر می فهمد و می داند كجا باید سرمایه گذاری كند

وی ادامه داد: دولت ها معمولا خیلی سختشان است كه بخش هایی را رها كنند؛ من خودم حس می كنم و زمانی كه برخی وزرا می گویم این كار یا آن كار را بكنید می بینم از چهره مباركشان كه غم و اندوه بر چهره شان می نشیند. وقتی می گوییم این را رها كنیم و آن را واگذار كنید؛ دلبستگی است دیگر، آدم در زندگی دلبستگی پیدا می كند و سخت است؛ ولی همه ما باور كنیم تسهیلات را در اختیار بخش خصوصی بگذاریم و موانع را از پیش پایشان برداریم؛ والله بالله این بخش خصوصی اقتصاد را بهتر می فهمد و می داند كه كجا باید سرمایه گذاری كند.

رییس جمهوری گفت: بگذاریم این ها سرمایه گذاری كنند و مشكل شان را حل كنیم؛این ها می دانند امروز تلاششان یعنی راحتی امروز و فردای فرزندانشان؛ می دانند تلاششان یعنی آبادانی ایران عزیزمان.



** اگر به وفور دلار نفتی رسیدیم، یادمان بیندازید كه خطای قبلی را تكرار نكنیم

روحانی اظهار داشت: تلاش ما بر این خواهد بود كه مشكلات و موانع را برداریم و اگر به وفور دلار نفتی رسیدیم، شما یادمان بیندازید كه خطاهای قبلی را تكرار نكنیم؛ ما شرایطی بوده كه در عرض یك سال و خرده ای، 21 میلیارد دلار به صورت اسكناس در بازارهای مختلف و در خیابان های مختلف تهران آمد و فروخته شد و كجا رفت و آن پول چه شد و چه آمد و چقدرش بیرون آمد؛ حالا با خداست.

وی افزود: ما برای تحریم قدم های بزرگی را برداشته ایم؛ تحریم را تضعیف كردیم؛ پایه های تحریم را لرزان كردیم و شرایط در هر موقعیتی كه ما قرار بگیریم در بحث تحریم به وضع گذشته برنخواهیم گذشت.

رییس جمهوری تصریح كرد: ما در مذاكرات هسته ای با دنیا هم جدی هستیم و هم مصمم اما در عین حال دنیا باید بداند فرصتی كه ایران در اختیار آنها گذاشته فرصتی بی انتها نیست.

روحانی گفت: ما برنامه های اقتصادی مان را بر مبنای ادامه شرایط فعلی طراحی كردیم؛ به دلیل این كه به هیچ عنوان متكی به آن بحث نباشیم اما در عین حال چون توافق به نفع همه است و ادامه تحریم به ضرر همه است؛ این را فقط ما نمی گوییم، اروپایی ها همه به ما گفته اند كه تحریم به ضرر ماست و شرقی ها، كشورهای منطقه همه به ما می گویند این تحریم به ضرر ماست؛ چون رفع تحریم به نفع همه است و حتی به یك معنی به ثبات و امنیت كل این منطقه كمك خواهد كرد و اراده ما هم جدی است؛ امیدواریم طرف مقابل هم این اراده جدی را داشته باشد تا در زمان مقرر بتوانیم مسایل را به حل و فصل نهایی برسانیم.

سیام 9189**1429**1057**9173**1572
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست