۲۰ مرداد ۱۳۹۳، ۹:۴۹
کد خبر: 81267778
T T
۰ نفر
كاهش نرخ تورم نباید با ارزانی اشتباه شود

تهران - ایرنا - مدیركل آمارهای اقتصادی بانك مركزی گفت: كاهش نرخ تورم در اقتصاد كشور را نباید با ارزانی اشتباه كرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، علیرضا مقتدایی در جمع خبرنگاران درپاسخ به پرسشی در خصوص اینكه با وجود اعلام كاهش نرخ تورم از سوی بانك مركزی چرا جامعه باز هم رشد قیمت را لمس می كند، افزود: نرخ تورم در گذشته 34.7 درصد بوده كه هم اكنون این رقم به 25.3 درصد كاهش یافته اما نرخ تورم 25.3 درصدی به معنای آن است كه اقلام سبد مصرفی خانوار نسبت به دوره مشابه 12 ماهه گذشته 25.3 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: رشد 15 درصدی نرخ تورم نقطه به نقطه نیز به معنای رشد قیمت ها در دوره و ماه مذكور نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

مدیركل آمارهای اقتصادی بانك مركزی ادامه داد: با وجودی كه قیمت ها 25 درصد رشد كرده و نرخ ها ارزان نشده اما رشد قیمتی 25 درصد كمتر از رشد 34 درصدی است.

مقتدایی تصریح كرد: اتفاقی كه در اقتصاد كشور رخ داده این است كه تورم نقطه به نقطه 45 درصدی به 15 درصد كاهش یافته اما باز هم 15 درصد رشد قیمت داشته ایم.

وی درباره تورم بسته خروج از ركود تورمی، گفت: پیش بینی هایی دراین خصوص انجام شده اما این پیش بینی ها با محاسبات حوزه آمارهای اقتصادی بانك مركزی متفاوت است زیرا این بخش آمار را پس از وقوع و دریافت اطلاعات محاسبه می كند.

وی با بیان اینكه، تورم هم اكنون به 25.3 درصد رسیده است، اظهار داشت: با توجه به كاهش انتظارات تورمی انتظار تنزل تورم نیز وجود دارد.

مدیركل آمارهای اقتصادی بانك مركزی درباره كاهش اختلاف نرخ تورمی اعلامی توسط مركز آمار و بانك مركزی، گفت: دامنه اختلاف نرخ تورم بانك مركزی و مركز آمار كاهش یافته زیرا سال پایه در هر دو نهاد یكسان شده است.

وی درباره مرجع اعلام نرخ تورم نیز گفت: هم بانك مركزی و هم مركز آمار نرخ تورم را اعلام می كنند.

اقتصام(3)9141**1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد