۴ مرداد ۱۳۹۳، ۱۳:۵۶
کد خبر: 81250858
T T
۰ نفر
یارانه بخش كشاورزی در كشور سالانه هشت هزار میلیارد ریال است

اراك- ایرنا- رییس كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: یارانه بخش كشاورزی كشور سالانه فقط هشت هزار میلیارد ریال است كه این رقم پاسخگوی نیازهای وسیع این حوزه نیست.

'عباس رجایی' روز شنبه در نشست تعیین تكلیف كودهای ورمی كمپوست در محل سپاه روح الله در اراك افزود: یارانه بخش كشاورزی در كشورهای اروپایی سالانه 40 میلیارد یورو است.

نماینده مردم اراك در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ایالات متحده آمریكا سالانه یك هزار میلیارد دلار یارانه به بخش كشاورزی اختصاص داده می شود.

رییس كمیسیون كشاورزی مجلس یادآور شد: بخش كشاورزی از حوزه های اساسی كشور در تامین منابع غذایی است و تلاش برای تقویت زیرساخت ها، استفاده از فناوری های نوین و روزآمد كردن این حوزه با هدف كاهش وابستگی به بیگانگان باید در اولویت برنامه ها باشد.

رجایی اظهار كرد: تقویت حوزه كشاورزی همواره یكی از دغدغه های مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی است و با توجه به امكانات و منابع برخوردار كشور نیاز است در سایه مدیریت موثر آب و تغییر الگوی كشت و نهادینه كردن كشاورزی نوین، توان این بخش هویدا شود.

وی ادامه داد: محدودیت آب یكی از مهمترین مشكلات كشاورزی كشور است كه برای رفع این مشكل باید مجلس و دولت از متخصصان و تحصیل كردگان این رشته در جهت اندیشیدن تمهیدات بلند مدت و كاربردی هدفمند آب كمك بگیرند.

رجایی گفت: زمانی بیش از 50 درصد دریای خزر متعلق به ایران بود اما امروز سهم جمهوری اسلامی ایران از منابع غنی دریای خزر به 11 درصد هم نمی رسد.

وی اضافه كرد: دستیابی به روش های مدیریت تولید آب باعث اقتدار روزافزون كشور می شود و به عنوان مثال كشور تركیه توانسته است با به كارگیری تكنولوژی و فناوری مدرن به این مهم دست یابد به طوری كه رییس جمهوری این كشور اعلام كرده كه حاضر است یك بشكه آب را در ازای 2.5 بشكه نفت معامله كند.

نماینده مردم اراك، خنداب و كمیجان در مجلس شورای اسلامی اظهار كرد: در آینده بسیار نزدیك بیش از 80 كشور با مشكل كم آبی روبرو می شوند؛ بنابراین باید فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب در جامعه نهادینه شود.

وی ادامه داد: با توجه به این كه بیش از 91 درصد از منابع آب در استان مركزی صرف امور كشاورزی می شود، مسوولان جهاد كشاورزی استان باید در ارائه تسهیلات برای تغییر روش آبیاری غرق آبی به قطره ای و بارانی اقدام كنند.

رییس كمیسیون كشاورزی مجلس با بیان این كه اكنون فقط 30 درصد از زمین های كشاورزی موجود در كشور زیركشت می رود، گفت: وضع كشاورزی ایران مطلوب نیست و باید ضمن بهره مندی از تمام ظرفیت های موجود به ظرفیت سازی های نوین نیز بیندیشیم.

وی اضافه كرد: با توجه به سیاست های جمعیتی كشور نیاز است كه مجلس و دولت برنامه های بلند مدت خود را بر پایه جمعیت 150 میلیون نفری قرار دهند و این مهم به پشتوانه قوی و غنی تامین غذای سالم با كیفیت برتر و قیمت مناسب وابسته است.

رجایی راهبرد سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی را از نیازهای اساسی كشور دانست و گفت: افزایش بهره وری تولید، تامین ذخایر مهم راهبردی و بازارهای داخلی، صادارات محصولات كشاورزی و داروهای گیاهی و حفاظت و بهره برداری از منابع طبیعی كشور مهمترین برنامه های كمیسیون كشاورزی مجلس در تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی در خصوص تولید و كارآیی كود ورمی كمپوست نیز گفت: استفاده از این كود نه تنها برای محصولات كشاورزی بلكه در ابعاد وسیع برای احیای زمین های كشاورزی نیز كاربرد دارد.



** آب و خاك سرمایه ملی هستند

فرمانده سپاه روح الله استان مركزی نیز در این نشست گفت: شاكله اساسی كشاورزی امنیت غذایی، تولید ثروت، تامین نیازهای پایه كشور و اشتغال پایدار تشكیل می دهد و توجه ویژه به این بخش گامی برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی است.

سردار 'مهدی صدیقی' افزود: منابع آب و خاك سرمایه ملی هستندد و هر گونه آسیب رسانی به این نعمت های خدادادی، خیانت به نسل های آینده است.

وی ادامه داد: توسعه بخش كشاورزی نقش بسیار موثری در اشتغالزایی و امنیت غذایی دارد كه اقتدار و امنیت ملی را تضمین می كند بنابراین تغییر الگوی كشت كشاورزی در استان هم آسایش و رفاه مردم ولایتمدار استان مركزی را تضمین می كند و هم گامی اساسی در راستای اقتدار ایران اسلامی است.

وی تاكید كرد: بخشی از راهبردهای نوین در عرصه كشاورزی نیازمند آشتی دانشگاه با عرصه تولید است و نخبگان دانشگاهی باید تلاش در این سنگر را اولویت بدانند.

رییس سازمان بسیج سازندگی سپاه روح الله استان مركزی نیز در این آیین گفت: هم اكنون بیش از 20 هزار تن كود ورمی كمپوست تولید شده روی دست كشاورزان مانده و هیچكس هم حاضر به جبران خسارت های آنها نیست.

سرهنگ پاسدار 'احمد حاتمی پور' بیان كرد: جهاد كشاورزی هنوز نتوانسته كود ورمی كمپوست را به رسمیت بشناسد و بستر جایگزینی این كود با مواد شیمیایی و خطرآفرین در كودهای شیمیایی فراهم نیست.

وی ادامه داد: دولت و مجلس برای حمایت از كشاورزان و تولید كنندگان كودهای ورمی كمپوست باید بازار فروش این محصول را در كشور و بازارهای خارجی تضمین كنند.

رییس سازمان بسیج سازندگی سپاه روح الله استان مركزی اضافه كرد: از زمانی كه این نهاد انقلابی در بخش های كشاورزی نقاط مختلف استان مركزی ورود پیدا كرده موفقیت های بسیار چشمگیری را بدست آورده است.

وی گفت: در چهار سال گذشته بیش از 120 طرح ازسوی سازمان بسیج سازندگی سپاه روح الله استان مركزی در این استان اجرا شده كه كشت زعفران در روستاهای شهرستان فراهان، اراك و بخشی از شهرستان شازند، اعطای تسهیلات 100 میلیون ریالی برای احداث گلخانه های سنتی زیر 50 متری، مشاركت در پرورش شترمرغ و شیلات از مهمترین فعالیت های آن است.ك/2

7115/560/2025
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد