۱۳ تیر ۱۳۹۳، ۶:۳۷
کد خبر: 81224890
T T
۰ نفر
حمله بوداییان افراطی به مسلمانان/ حكومت نظامی در دومین شهر میانمار

كوالالامپور - ایرنا – نظامیان میانماری پس از حمله بوداییان افراطی مسلح به مسلمانان در شهر 'ماندالای' كه دو كشته و چندین زخمی برجای گذاشت در دومین شهر بزرگ این كشور حكومت نظامی اعلام كردند.

به گزارش ایرنا، این شهر میانمار از روز پنجشنبه و پس از حمله سه شنبه شب افراطیون بودایی به رستوران مسلمانان شاهد حضور گسترده نظامیان است.

گزارش روز جمعه تارنمای 'صدای دموكراتیك برمه' حاكی است مقامات در ماندالای و شش شهر و محله اطراف از روز پنجشنبه مقررات منع آمد وشد اعمال كردند و از ساكنان خواستند از ساعت 21 تا پنج صبح از خانه خارج نشوند.

بنابراین گزارش با وجود استقرار صدها پلیس و استفاده آن ها از گلوله پلاستیكی بیش از 300 بودایی افراطی و 30 راهب با استفاده از آجر، بطری و سنگ به خانه های مسلمانان و محل كسب و كار و خودرو آن ها حمله كردند.

تهاجم این افراطیون تا ساعت چهار صبح روز چهارشنبه ادامه یافت و گفته می شود ده ها نفر در این حملات زخمی شده اند.

تنش ها در روز چهارشنبه نیز ادامه یافت.

این آخرین حمله بوداییان تندرو به اقلیت مسلمان میانمار طی سال های اخیر است.

راهبان افراطی بودایی با پخش شایعاتی در مورد مسلمانان از جمله اتهامات غیراخلاقی، بوداییان را هر از گاهی بر علیه مسلمانان میانمار ترغیب می كنند و این گروه نیز حملاتی بر علیه مسلمانان انجام می دهند.

حملات اخیر نیز در پی نوشته یك راهب بودایی تندرو در صفحه فیسبوك خود و وارد كردن اتهاماتی بر علیه مسلمانان كلید خورد.

'ویراتو' به بوداییان و دولت پیشنهاد داده است كسب و كار با مسلمانان را تحریم كنند و محدودیت های بحث برانگیزی در مورد آزادی های مذهبی مطرح كرده است كه در حال حاضر توسط دولت نیز پشتیبانی می شود.

دولت میانمار در راستای موج ملی گرایی بودایی ها پیشنهاد بحث برانگیزی را به پارلمان این كشور ارایه كرد كه محدودیت هایی برای تغییر دین افراد بوجود می آورد.

این لایحه در حالی توسط بوداییان افراطی پشتیبانی می شود كه این افراد اقلیت های دینی را برای بودایی شدن تحت فشار قرار داده اند.

حملات بوداییان به مسلمانان در میانمار از سال 2012 باعث مهاجرت بیش از 140 هزار مسلمان به كشورهای اطراف شد و صدها هزار نفر دیگر نیز در استان محل زندگی خود آواره هستند.

براثر خشونت های اعمال شده بر علیه اقلیت مسلمان میانمار توسط بودایی های افراطی دستكم 250 نفر از مسلمانان از سال 2012 كشته شده اند.

این خشونت ها امدادگران بین المللی را نیز اردیبهشت ماه سال جاری مجبور به فرار از راخین كرد.

بوداییان افراطی استان راخین با به آتش كشیدن حدود پنج هزار خانه مسلمانان ده ها هزار نفر از آن ها را آواره كردند. بسیاری از این مسلمانان در آتش سوختند و برخی نیز هنگام فرار از آتش گرفتار رفتار وحشیانه بوداییان افراطی شدند كه با چوب، چماق و سنگ به زندگی آنها پایان دادند.

'تین سین' رییس جمهور میانمار اخیرا در یك سخنرانی رادیویی، گفت كه میانمار كشوری چند نژادی و چند مذهبی است و تنها می تواند به حفظ ثبات برای زندگی هماهنگ مردم كمك كند.

این ژنرال میانماری كه مدعی انجام اصلاحات پس از خارج شدن قدرت از دست نظامیان است، یك دولت ظاهرا غیر نظامی را از سال 2011 ایجاد كرده است.

واكنش دولت میانمار و 'تین سین' به حملات اخیر بوداییان افراطی به مسلمانان یك آزمون برای دولت ظاهرا غیرنظامی این كشور است.

برخی آمارها نشان می دهد حدود چهار تا پنج درصد از جمعیت بین 60 تا 75 میلیونی میانمار را مسلمانان تشكیل می دهند.

آخرین سرشماری نفوس در میانمار 30 سال پیش انجام شد و از اواسط فروردین نیز این سرشماری در حالی آغاز شد كه اقلیت مسلمان این كشور مورد تبعیض قرار گرفت.

در شماری میانمار فشار بر اقلیت مسلمان در ایالت راخین بود كه نمی توانستند خود را به عنوان روهینگیایی معرفی و ثبت نام كنند.

آساق**1611

سرخط اخبار جهان